English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

۳ عیب بزرگ ایده "مسکنِ اقتصادی" چیست؟

«عملیاتی شدن ایده مسکن اقتصادی موجب خواهد شد تا بسیاری از سرمایه های خُرد وارد بازار مسکن شوند که این مساله، خود یک محرک جدی قیمتی است و قیمت مسکن های کوچک متراژ را نیز به نحو قبال توجهی افزایش می دهد.»

3 عیب بزرگ ایده "مسکنِ اقتصادی" چیست؟
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج

، در مدت اخیر و همزمان با اوج گیری مجدد قیمت مسکن در کشورمان، بحث و مناظرات با محوریت ضرورت حرکت به سمت ساخت مسکن کوچک متراژ یا اقتصادی، افزایش قابل ملاحظه ای پیدا کرده است. در این راستا، چند ماه دقبل بود که خبری با عنوان مقدمه چینی برای ساخت مسکن 25 متری در شهر تهران منتشر شد. خبری که خیلی زود در برابر آن موضع گیری شد و نهادها و مقام های رسمی در کشورمان، آن را رد کرده و تاکید کردند که این طرح، در اولویت و برنامه های آن ها جایی ندارد.

با این حال، مدافعان ایده مسکن اقتصادی معتقدند که با توجه به سخت شدن خرید مسکن توسط طیف های قابل توجهی از مردم کشورمان، بایستی به سمت ساخت مسکن کوچک متراژ رفت تا از این طریق به افراد کمک کرد که برای دوره ای، مشکل مسکن خود را رفع کنند و سپس به تدریج، متراژ خانه خود را با پس انداز و دیگر مسائل افزایش داده و خانه های بزرگتر بخرند. در این چهارچوب، موافقان و مخالفان ایده مسکن اقتصادی، هرکدام با طرح استدلال هایی، به بیان نظرات خود پرداخته و می پردازند و سعی در واکاوی هر چه بیشتر دیدگاه های خودشان و عرضه استدلال های منطقی به افکار عمومی دارند.

 

بیشتر بخوانید:

۲ پیامد اصلی دورِ جدید افزایش قیمت مسکن در ایران

خواب بازار مسکن در سال ۱۴۰۲/ مستاجران به حال خود رها شده‌اند!

۳ چالش مهم در بازار مسکن ایران

آینده بازار مسکن چگونه خواهد بود؟

 

در این راستا، اینطور به نظر می رسد که ایده مسکن کوچک متراژ یا اقتصادی، به طور خاص از 3 نقص بزرگ رنج می برد.

اولا، اوج گیری این ایده و عملیاتی شدن آن، موجب خواهد شد تا بسیاری از سرمایه‌های خُرد نیز وارد بازار مسکن شود که این مساله، خود یک محرک جدی قیمتی است و قیمت مسکن کوچک متراژ را هم به نحو قابل توجهی افزایش می دهد.

در حقیقت، افزایش تقاضا برای مسکن اقتصادی چه از سوی مصرف کنندگان واقعی و چه افرادی که به دنبال  سرمایه گذاری هستند، خود قیمت مسکن اقتصادی را نیز افزایش می دهد و عملا این ایده را که به دنبال ارائه مسکن ارزان به افراد است، به ضدِ خود تبدیل خواهد کرد.

دوم اینکه در سال های اخیر، نهادها و دستگاه های مسوول در حوزه اجتماعی در کشورمان، گفتمانی کلان را در دستورکار خود قرار داده اند که بر پایه آن، بر مفاهیمی نظیر تقویت صله رحم در جامعه و یا فرزند آوری، تاکید شده و می شود. حال در این شرایط، حرکت به سمت ایده مسکن اقتصادی در ایران، نه تنها با این قبیل دستورکار‌ها و برنامه های فرهنگی-اجتماعی در تضاد است بلکه تا حد زیادی، به زعم برخی از تحلیلگران، با عزت نفس و احترام مردم کشورمان نیز در تضاد است.

و در پایان سوم اینکه برخی تحلیلگران اقتصادی و مسکن "بازار مسکن بر این باورند که طرح ایده ساخت مسکن اقتصادی، نه در راستای حل مساله و چالش مسکن در اقتصاد ایران، بلکه در قالب حذف صورت مساله مشکل و چالش در آن عمل می کند. در این راستا، صاحب نظران اقتصادی بر این باورند که برای حل مشکل مسکن در اقتصاد ایران، باید مسائلی نظیر حل چالش تورم از چشم اندازی کلان در اقتصاد ایران و یا ارزان شدن قیمت زمین برای ساخت و ساز و تقویت قدرت خرید مردم در بخش مسکن، مورد توجه باشد. نه اینکه با ساخت مسکنِ کوچک متراژ، به نوعی سعی در فرار از حل چالش و موضوع اصلی در بازار مسکن کشورمان داشته باشیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه