English

خواب بازار مسکن در سال ۱۴۰۲/ مستاجران به حال خود رها شده‌اند!

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان اینکه به دلیل سنگین شدن اجاره‌ها بسیاری از کسانی که ساکن شهر تهران بودند به حاشیه تهران رانده شدند، گفت: مستاجران یک گروه رها شده هستند که هیچ حامی و هیچ سندیکایی ندارند که بخواهد به آنها کمک کند.

خواب بازار مسکن در سال 1402/ مستاجران به حال خود رها شده‌اند!
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج

، داوود بیگی‌نژاد نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در رابطه با بازار مسکن سال 1402 اظهار کرد: بازار مسکن سال ۱۴۰۲ یک بازار کاملا رکودی بوده است؛ درست است که در میانگین قیمت آپارتمان شهر تهران افزایش نسبی داشتیم اما زمانی که به معاملات مسکن نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که تعداد قراردادها رشد نکرده و نسبت به سال ۱۴۰۱ بسیار کمتر بوده است.

وی ادامه داد: متأسفانه در سال 1402 به دلیل سنگین شدن وزن قیمت‌ها و به ویژه اجاره‌ها بسیاری از کسانی که ساکن شهر تهران بودند به حاشیه تهران رانده شدند.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران درباره سامانه‌های ثبت قراردادهای مسکن نیز توضیح داد: مشاورین املاک در این کار تخصص دارند اما این سامانه کار را از آنها گرفته و در اختیار عموم قرار داده است و در حال حاضر همکاران ما مسیر مشخصی را برای ثبت قرارداد در آن سامانه ندارند. به نظر بنده اینکه کار تخصصی مشاوران املاک را به عموم بدهیم کار درستی نبود.

بیگی‌‌نژاد درباره دریافت کمیسیون بالا توسط برخی مشاوران املاک گفت: درصد کمیسیون مشاوران املاک بر اساس یک نرخ‌نامه است که می‌گوید از هر دو طرف نیم درصد گرفته شود و نباید خارج از آن از دو طرف درصدی گرفته شود. البته نظر بنده این است که کمیسیون مشاور املاک باید بر اساس توافق صورت بگیرد. مثلاً  ممکن است شما یک واحد طبقه چهارم بدون سانسور داشته باشید و اگر مشاور وقت بیشتری برای فروش آن بگذارد، بخواهید درصد بیشتری به آن بدهید.

وی درباره پیش‌بینی افزایش قیمت مسکن در سال ۱۴۰۳ گفت: در سال 1402 از بهمن ماه سایر بازارهای دیگر به تلاطم افتادند و سکونی که از ابتدای ۱۴۰۲ تا بهمن ادامه داشت از بین رفت و باعث شد قیمت مسکن هم در یک تعادل نسبی حرکت بکند اما برای پیش‌بینی بازار سال آینده باید صبر کنیم تا ببینیم در بازارهای مالی دیگر به خصوص بازار ارز چه اتفاقی می‌افتد و سپس بر اساس آن بازار مسکن را پیش‌بینی کنیم. همانطور که مسکن به خودش قیمت می‌دهد بازارهای دیگر نیز برای آن تاثیر می‌گذارند.

 

بیشتر بخوانید:

بازار مسکن اسفندماه متأثر از قیمت ارز خواهد بود

دریافت اجاره مسکن دلاری خلاف عرف است

اجاره و خرید مسکن با دلار؛ سودآوری یا ناترازی پنهان/ پشت پرده اجاره و خرید ملک با دلار!

 

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران درباره حضور چینی‌ها در بازار مسکن ایران نیز گفت: مسکن کالایی است که قابل نقل و انتقال نیست و این یعنی ما باید توانمندی‌های خودمان را در درون کشور افزایش دهیم تا به تولید برسیم. باید ببینیم که چینی‌ها تنها با خود ادوات و امکانات می‌آورند، مصالح می‌آورند و یا کارگرشان را می‌خواهند از کجا تامین کنند. باید ببینیم در این بحث به دنبال ساخت مسکن توسط چینی‌ها هستیم یا مدیریت ساخت مسکن چینی‌ها. اما در مجموع هر کاری که باعث تولید مسکن می‌شود به صلاح مردم است و ما هم به عنوان مشاوران املاک از آن منفعت می‌بریم چرا که هر چقدر مسکن بیشتر باشد مراودات مالی در این زمینه نیز افزایش پیدا می‌کند.

بیگی‌‌نژاد درباره تأثیر نهضت ملی مسکن بر بازار نیز گفت: در بازار مسکن برآیند عرضه و تقاضا و تاثیری که از بازارهای دیگر دارد قیمت را مشخص می‌کند حال هر چقدر که مسکن تولید و عرضه بشود به همان نسبت اعلام نیاز و انباشت تقاضای مسکن نیز کاهش پیدا می‌کند و باعث می‌شود که بازار ما در یک مسیر تعادلی حرکت کند. لذا نهضت ملی مسکن نیز می‌تواند به تأمین تقاضای مسکن کمک کند.

وی درباره مسکن مهر نیز اظهار کرد: باید یک سری از مسکن مهر در مالکیت دولت باقی بماند تا در زمان نیاز آنها را به بازار اجاره تزریق کند. چرا که ما هر کاری که انجام می‌دهیم در بازار خرید و فروش و سرمایه‌گذاری است و عملاً مستاجران یک گروه رها شده هستند که هیچ حامی و هیچ سندیکایی ندارند که بخواهد به آنها کمک کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه