English

وزیر اقتصاد:

امیدواریم ریل جدیدی برای حرکت اقتصادی گلستان باز کنیم

وزیر اقتصاد با اشاره به عدم استفاده اقتصادی از سواحل جنوب شرقی و شرقی دریای خزر در استان گلستان در سالهای طولانی، احیای خلیج گرگان را شکسته شدن این سد و آغازی بر بهره برداری اقتصادی از این سواحل برشمرد.

امیدواریم ریل جدیدی برای حرکت اقتصادی گلستان باز کنیم
به گزارش خبرگزاری موج

، سیداحسان خاندوزی در جریان سفر به استان گلستان در شورای اداری شهرستان بندر گز و دیدار با فعالان اقتصادی و نخبگان این شهرستان اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم مسیر عقب ماندگی‌های گذشته‌ی استان را تغییر دهیم و ریل جدیدی برای حرکت اقتصادی این پرظرفیت و اما کم برخوردار ریل‌گذاری کنیم.

وی گفت: متاسفانه در شرایطی که اقتصاد ایران دهه‌ها عادت کرده بود بر اساس توزیع دولتی متمرکز پول نفت از تهران کشور اداره شود، وارد شرایط تحریمی شدیم که یک توفیق اجباری را ایجاد کرد که مسیر دیگری برای اقتصاد کشور فراهم کنیم؛ چون ارزهای نفت تحلیل رفته بود و درست است دوستان ما در دولت مردمی سیزدهم زحمت کشیدند و افزایش صادرات نفتی انجام شده است اما هنوز خیلی فاصله است با میزانی که در اوج صادرات نفت بیش از سال‌های تحریم، کشور درآمد ارزی حاصل از منابع طبیعی و ارزان قیمت نفتی داشت.

خاندوزی اظهار کرد: وقتی که نیاز است ما راه متفاوتی برای توسعه‌ی اقتصادی پیدا کنیم که این بار دیگر از مسیر دولت و چاه‌های نفت نگذرد؛ باید ببینیم هر کدام از استان‌های ما می‌توانند به مثابه یک چاه درآمدزا، اول برای خود مردم آن منطقه، بعد هم برای اقتصاد ملی ما نقش‌آفرینی کنند.

وی افزود: این اتفاقی است که متاسفانه به جهت قید و بندهای نظام اداری و اجرایی داخلی کشورما بسیار کند پیش میرود در حالی که دولت‌ها در تمام این 12 سالی که از تحریم‌ها می‌گذرد باید به این سمت می‌رفتند که چه کنیم که تولیدکننده‌ ما خودش بتواند سریع‌تر کسب درآمد کند، ایجاد اشتغال و صادرات کند و درآمد ارزی به دست آورد تا جبران آن تحریم‌های نفتی و عرضه راحت نفتی صورت گیرد.

وزیر اقتصاد ادامه داد: این مسیر با چالش‌ها و موانع و دست اندازهای بسیار زیادی در داخل کشور مواجه است و  به همین جهت دولت آیت‌الله رییسی یکی از نقاط اهتمام خود را اصلاحات داخلی خود دستگاه‌های اقتصادی قرار داده است.

خاندوزی اظهار کرد: اگر ما در وزارت اقتصاد و دارایی  از درگاه ملی مجوزها حمایت می‌کنیم تا دستگاه‌های اجرایی مکلف شوند که در زمان کوتاهتری با شرایط از پیش اعلام شده‌ و مستندات و مدارک کاملا شفاف با فعالان اقتصادی برخورد کنند، به خاطر این است که اگر دستگاه‌ها همچنان می‌خواستند مانند گذشته عمل کنند می‌توانستند چند ماه و چند سال یک فعال اقتصادی را معطل و درگیر رشوه و … کنند اما این شرایط باید تغییر می‌کرد.

وی با اشاره به مسائل حوزه‌ زیست محیطی و منابع طبیعی بندرگز به ویژه در ساحل جنوب شرقی و شرقی دریای خزر که متعلق به استان گلستان است، اظهار کرد: از جنوب شرق و شرق کرانه‌ای دریای خزر تقریبا هیچ استفاده‌ی اقتصادی در کشور صورت نگرفت و متاسفانه جایی که نباید بیکار داشته باشد یا باید جزو کمتر نرخ‌های بیکاری کشور باشد، تبدیل شده است به یک شهرستان نیروفرست شده است، نرخ بیکاری بالا و تبعات آن وجود دارد. انشاالله با شکسته شدن این سد که نماد آن در آشوراده و احیای خلیج آغاز شده است بتوانیم از ظرفیت‌های موجود در حاشیه‌ی دریای خزر در این منطقه در راستای توسعه اقتصادی استان استفاده کنیم.

وی گفت: هر جایی هم که اگر دستگاه‌ها بر همان مدار تنگ‌نظرانه‌ قوی عمل می‌کند که مانع فعالیت‌های اقتصادی و پتانسیل‌های خود منطقه می شود به ما اطلاع بدهند، وظیفه‌ی خودم می‌دونم که با کمک شما صدای شما را به مسئولان برای اصلاح این رویه ها برسانم.

خاندوزی با تاکید بر ضرورت انسجام و تشکل پیدا کردن فعالان اقتصادی در حوزه‌های مختلف تاکید کرد: در موضوع خام‌فروشی محصولات کشاورزی و نداشتن زنجیره و صنایع تبدیلی، موضوع مربوط به صنایع دستی و … اگر بتوانیم تشکل‌های منسجمی داشته باشیم که این تشکل‌ها به عنوان حامیان منافع و گروه از فعالان اقتصادی فعال باشند وظیفه ما در دولت حمایت از این تشکل ها است تا جمع زیادی از حمایت ها منتفع شوند.

وی درباره مطالبات فعالان اقتصادی درباره تسهیلات بانکی نیز با یادآوری اینکه به دلیل سیاست کنترل ترازنامه بسیاری از فعالان اقتصادی با این مشکل مواجه هستند بر ضرورت یافتن مسیری جایگزین برای تامین مالی تولید تاکید کرد و ایجاد تشکل ها را مسیری دانست که می توانند در اولویت بندی و به هدف رسیدن تسهیلات کمک کنند.

وزیر اقتصاد با تاکید بر اراده دولت برای فعال کردن ظرفیت های اقتصادی در مناطق مختلف و کم برخوردار کشور به افتتاح طرح هایی که در سفر دوم رئیس جمهور به گلستان انجام شد از جمله احیای خلیج گرگان و افتتاح فاز بخار نیروگاه سیکل ترکیبی اشاره کرد و گفت: امیدواریم این موارد به رفع ناترازی‌های استان کمک کند تا صنایع با اطمینان از تامین برق و انرژی بتوانند در طرح های استان سرمایه گذاری کنند و در اثر این اقدامات شاهد یک پرواز جدی به لحاظ اقتصادی و حرکت بزرگی برای رفع مشکلات استان باشیم.

حل مشکلات تولیدکنندگان گرگانی با فوریت پیگیری می شود

خاندوزی همچنین در گفت‌وگو با خبرنگاران،  با تاکید بر اینکه در فعالیت‌های بخش تولیدی نیازمند تکمیل زنجیره ارزش هستیم، ادامه داد: در جلسه‌ی شورای اداری استان هم تاکید بر همین بود که استان گلستان باید از خام فروشی در محصولات کشاورزی، در حوزه‌ی محصولات لبنی در حوزه‌ی محصولات دریایی و همچنین در حوزه‌ی صنایع دستی و امثالهم خارج شود و بتوان ارزش‌ها را در داخل خود استان تولید کرد و اشتغال در داخل استان ایجاد شود.

 خاندوزی با اشاره به اینکه نرخ بیکاری در برخی از مناطق استان گلستان بالاتر از متوسط کشوری است، اضافه کرد: که اگر این زنجیره‌های ارزش در داخل استان متمرکز شود در سال‌های آینده شاهد این خواهیم بود که نه تنها درآمد این فعالیت ها در خانوارهای تولیدکنندگان استان گلستان باقی خواهد ماند بلکه به جهت ایجاد اشتغال هم میتواند در کاهش نرخ بیکاری ظرفیت خوبی در استان ایجاد کند.

 وی با اشاره به برگزاری جلسه‌ی شورای اداری شهرستان بندرگز با حضور فعالان اقتصادی و شرکتهای فعال در منطقه اعلام کرد: بنا شد در جهت کمک به تولیدکنندگان، موانعی که در جلسه مطرح شد در حوزه‌های گمرکی، مالیاتی و آن چیزی که به وزارت اقتصاد برمی‌گشت با فوریت و سرعت مرتفع شود. بخش‌هایی هم به نیازمندی‌هایی که برای لایروبی ساحل بندرگز باید از تجهیزاتی سازمان اموال تملیکی داشت انجام می شد که این موضوع نیز انجام خواهد شد تا آن پروژه تکمیل شود.

 وزیر اقتصاد گفت: درباره برخی پروژه هایی که بیش از 90 درصد پیشرفت داشته اند مقرر شد در اولویت پرداخت تسهیلات قرار گیرند تا در تخصیص یا بودجه‌ از سوی سازمان برنامه و بودجه تسریع صورت گیرد.

 خاندوزی در پایان گفت: همونطور که در فاصله‌ی سفر اول و دوم آقای رییس جمهور به استان مردم به چشم مشاهده کردند، همت و اراده‌ی دولت برای احیای خلیج گرگان و بازگشت رونق به به جزیره آشوراده و هم به شهرهای ساحلی بندر گز ، بندر ترکمن و‌گمیشان و مجموعه‌هایی که در حاشیه‌ی دریای خزر قرار دارند جدی است و امیدواریم تا سفر بعدی رییس جمهور به استان شاهد تکمیل زنجیره‌های بعدی این پروژه‌ها باشیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه