English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد؛

توسعه ۵G در گرو حمایت دولت است یا سنگ‌اندازی؟

مقایسه میزان و سرعت دانلود اینترنت نسل پنجم در ایران با سایر کشورهای منطقه نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری لازم در این زمینه صورت نگرفته و ظاهرا عزمی هم برای انجام آن نیست.

توسعه 5G در گرو حمایت دولت است یا سنگ‌اندازی؟
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج

، اواخر سال ۲۰۱۹ بود که از سرویس پیشرفته خدمات اینترنتی در نمایشگاهی در امریکا رونمایی شد. سرویس اینترنتی 5G می‌تواند طیف گسترده‌ای از خدمات در عرصه‌های گوناگون را به‌مردم ارائه دهد؛ بنابراین علاوه بر فعالان اقتصادی شاهد اشتیاق سیاست‌مداران و سیاست‌گذاران برای ورود به این بخش بودیم. 

گسترش خدمات نسل پنجم اینترنت به حدی فزاینده بوده که تمامی حوزه‌های صنعتی برنامه‌ریزی‌های خود برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های خدمات نسل پنجم اینترنت را انجام دادند تا بتوانند علاوه بر تسهیل خدمات‌رسانی به مصرف‌کنندگان، این امکان برای‌شان مهیا شود که بتوانند در کنار مواهب اقتصادی از سایر مزایای نسل پنجم اینترنت بهره‌مند شوند. 

هر چند خلق‌کنندگان نسل پنجم اینترنت کشورهای امریکایی و اروپایی بودند، اما کشورهای منطقه نیز تلاش کردند تا از این قافله پیشرفت جا نمانند به همین دلیل شاهد سرمایه‌گذاری‌های کلان در زمینه اینترنت نسل پنجم در کشورهای منطقه هستیم. 

گسترش خدمات اینترنت نسل پنجم موجب‌شده در راستای توجه به تحولات تکنولوژی در حوزه توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و حرکت به سمت استفاده از فناوری‌های نوین به‌ویژه در بخش شبکه‌های تلفن همراه، سرمایه‌گذاری جدی در سراسر جهان برای راه‌اندازی شبکه‌های مبتنی بر 5G انجام شود. 

شبکه‌های 5G با هدف ارائه سرعت و ظرفیت بالاتر و تاخیر کمتر، گام مهمی در جهت تسریع روند تحول دیجیتال در کشورهای گوناگون به‌شمار می‌روند؛ بنابراین دولت‌های مختلف سیاست‌های جدی را از سمت رگولاتوری‌ها در راستای تشویق اپراتورها به‌منظور راه‌اندازی و پیاده‌سازی این شبکه ارائه داده‌اند. 

این سیاست‌گذاری‌ها با هدف کاهش هزینه‌ها و ریسک سرمایه‌گذاری از یک سو و تحریک تقاضا برای خدمات نوین مبتنی بر فناوری‌های 5G از سوی دیگر هستند؛ بنابراین ضروری است با شناخت بهتر این تکنولوژی به سیاست‌گذاران این حوزه در جهت درک و استفاده بهتر از سرویس 5G نقشه راهی ارائه داد.

گسترش سرمایه‌گذاری در زمینه اینترنت نسل پنجم موجب شده  امروزه سرعت دانلود بر بستر این نسل از اینترنت طبق گزارش OOKLA در کویت به 356 مگابیت بر ثانیه و در عربستان به 314 مگابیت بر ثانیه برسد در حالیکه با عدم تخصیص باند فرکانسی مورنیاز توسعه 5G در کشور ما، همچنان سرنوشت توسعه 5G مشخص نیست.

باندهای فرکانسی طیف 3500 مگابیت بر ثانیه که سال‌هاست وعده برگزاری مزایده و تخصیص آن داده می‌شود تا اپراتورهای تلفن همراه مبتنی بر آن به خرید تجهیزات مرتبط بپردازند، همچنان برگزار نشده و نه تنها تکلیف آن مشخص نیست، سیاست حاکمیت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این تعلل هم معلوم نیست.

این در حالی است که عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز درباره ضرورت سرمایه‌گذاری در حوزه اینترنت نسل پنجم گفته است: سرمایه‌گذاری در زمینه نسل پنجم اینترنت باید از طریق اپراتورها انجام شود اما با توجه به عدم‌همخوانی دخل و خرج آنها، این امکان میسر نیست. برای گسترش اینترنت نسل پنجم دولت یا باید به اپراتورها یارانه بدهد یا از مدل‌های حمایتی دیگر استفاده کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه