English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

"جهش تولید با مشارکت مردم" از رهگذر اجرای طرح یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی

«یکی از طرح های مهم و محوری که وزارت جهاد کشاورزی در دستورکار قرار داده، طرح "یکپارچه سازی اراضی کشاورزی" است. طرحی که هدف اصلی و محوری آن ارتقا صنعت کشاورزی و افزایش تولید و کیفیت محصولات کشاورزی و به طور خاص رونق بخشیدن به این عرصه است.»

"جهش تولید با مشارکت مردم" از رهگذر اجرای طرح یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج

؛ یکی از طرح های مهم و محوری که وزارت جهاد کشاورزی در دستورکار قرار داده، طرح "یکپارچه سازی اراضی کشاورزی" است. طرحی که هدف اصلی و محوری آن ارتقا صنعت کشاورزی و افزایش تولید و کیفیت محصولات کشاورزی و به طور خاص رونق بخشیدن به این عرصه است.

در این راستا، بسیاری از کارشناسان بخش کشاورزی بر این باورند که اجرای طرح مذکور می تواند تا حد زیادی پیش زمینه تحقق شعار امسال یعنی "جهش تولید با مشارکت مردم" نیز باشد. در این راستا، نمونه های مختلفی از اجرای طرح یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی و مزایای این طرح را در استان های مختلف کشورمان شاهد بوده ایم. به طور خاص، استان لرستان و شهرستان رومشکان در این استان، شاهد اجرای طرح مذکور بوده اند. موضوعی که هم به اذعان مسوولان اداره جهادکشاورزی استان لرستان و هم کشاورزان و فعالان محلیِ صنعت کشاورزی این استان، رونق را در صنعت کشاورزی سبب شده و در عین حال، موجب افزایش اشتغال در صنعت کشاورزی این منطقه نیز شده است.

از این رو، خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج در تور ملی رسانه ای سازمان امور اراضی کشور با برخی مسوولان اداره جهاد کشاورزی استان لرستان و همچنین یک کشاورز فعال در منطقه رومشکان این استان، به واکاوی ابعاد مختلف مزایای اجرای طرح یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی پرداخته است.

 

گام دولت در اجرای طرح یکپارچه سازی اراضی کشاورزی

"بهرام میردریکوند"، مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان گفت: «یکی از پروژه های شاخص سازمان امور اراضی در راستای تحقق شعار سال، پروژه "یکپارچه سازی اراضی کشاورزی" است. تبدیل قطعات خُرد و کوچک و رساندن سطح اراضی کشور به حد نصاب فنی و اقتصادی، در نتیجه برداشتن مرزها که خود باعث افزایش سطح خواهد شد و همچنین موجب می شود که هزینه های تولید کاهش یابد و شاهد اِعمال مدیریت بهتر و افزایش بازده عملکردی در واحد سطح باشیم، از جمله مزایای پروژه یکپارچه سازی اراضی کشاورزی است».

وی افزود: «دولت در راستای اجرای این پروژه مهم، یکسری مشوق در نظر گرفته است که از جمله مهمترین آن‌ها می توان به اجرای سیستم آبیاری نوین، احداث جاده بین زراعی، پرداخت تسهیلات با بهره پایین، کاهش سهم بیمه محصولات کشاورزی و همچینن اعطای نهاده‌های کشاورزی در راستای تقویت حوزه تولید، اشاره کرد. به طور خاص در شهرستان رومشکان استان لرستان شاهد اجرای سیاست های مذکور بوده ایم. این منطقه پروژه یکپارچه سازی را در دستورکار قرار داده و این طرح در 310 هکتار از اراضی کشاورزی این منطقه اجرایی شده است.

 اراضی که تا دو سه سال پیش، به واسطه عدم تامین آب، آنچنان کِشتی در آن ها وجود نداشت. با این حال، در شرایط کنونی با مشارکت مردم و اجرای پروژه یکپارچه سازی اراضی کشاورزی، ما توانسته ایم که تمامی سطح اراضی بایری که پیشتر وجود داشته را زیر کِشت ببریم و افزایش تولید محصولات کشاورزی و اشتغال را شاهد باشیم. معادله ای که در کلیت خود نمودی از تحقق شعار سال یعنی "جهش تولید با مشارکت مردم" است».

میردریکوند خاطرنشان کرد: «در اجرای طرح یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی ما به طور خاص شاهد همکاری مردم و دولت هستیم. در منطقه رومشکان استان لرستان، دولت در سه نقطه منطقه پمپاژ آب ایجاد کرده و اعتباری بالغ بر ده و نیم میلیارد تومان در این طرح هزینه شده است. بدون تردید وقتی زیرساخت ها فراهم شود، مردم نیز استقبال می کنند و پایِ کار می آیند و شاهد عملیاتی شدن عینی شعار سال که همان جهش تولید با مشارکت مردم است خواهیم بود».

 

ثبت تولید 10 تنی محصولات کشاورزی با یکپارچه سازی اراضی

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان در ادامه گفت: «یکی از وظایف وزارت جهاد کشاورزی و ادارات این وزارتخانه در استان های مختلف، "ترویج فرهنگ کشاورزی" است. هدف کلی در این معادله نیز ارتقا و بهبود کیفیت تولید در صنعت کشاورزی است. در این راستا شاهد هستیم که مثلا در قالب کلاس های آموزشی که در سطح استان ها برگزار می شود، کشاورزان و فعالان حوزه کشاورزی شرکت می کنند و اهمیت همین کلاس ها و تاثیرشان در افزایش تولید کشاورزی است که سبب می‌شود تا از آن ها استقبال بیشتری انجام گیرد».

 

طرح یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی

وی افزود: «در قالب طرح یکپارچه سازی اراضی کشاورزی شاهد هستیم که مرزهایی(بین زمین های زراعی) که پیشتر کِشت نمی شد اکنون زیر کشت رفته است. اکنون در استان لرستان اراضی کشاورزی را شاهد هستیم که در نتیجه طرح یکپارچه سازی اراضی کشاورزی، تولید یک تُن خود را به بیش از 5 تن افزایش داده اند. حتی در برخی مناطق کشاورزانی بوده اند که 10 تن تولید کشاروزی را در هکتار ثبت کرده اند».

 

مدیریت مصرف آب با اجرای سیستم های نوین آبیاری

میردریکوند تصریح کرد: «به طور طبیعی در سیستم آبیاری سنتی شاهد بوده و هستیم که راندمان کار پایین است. با این حال، وقتی آب با لوله به زمین برسد و آنجا نیز به صورت تحت فشار پخش شود، بدون تردید راندمان بالا می رود و به طور خاص شاهد کاهش بحث تبخیر آب خواهیم بود. اجرای سیستم های نوین آبیاری از جمله محورهای اصلی اجرای طرح یکپارچه سازی اراضی کشارزی بوده است. موضوعی که تا حد زیادی موجب استفاده بهینه از آب می شود. البته که باید توجه داشت در قالب اجرای طرح یکپارچه سازی اراضی کشاورزی، تعامل بیشتری نیز با کشاورزان و فعالان صنعت کشاورزی صورت می گیرد.

 

تثبیت417 هزار هکتار اراضی غیرملی در استان لرستان

در سال جاری کلا 1113 هکتار در استان لرستان در قالب طرح یکپارچه سازی قرار گرفته و اجرایی شده است. استان لرستان یکی از استان های پیشرو در اجرای این طرح است. حتی در سال‌های 1401 و 1402، استان لرستان جزو استان های پیشرو در اجرای طرح یکپارچه سازی اراضی کشاورزی بوده و انشالله در سال 1403 نیز با توجه به روند پیشرفت فعالیت ها، انتظار می رود که باز هم جزو استان های برتر در قالب اجرای طرح مذکور باشیم.»

بهرام میردریکوند در پایان خاطرنشان کرد: «سیاست کلی نظام و به تبع آن سازمان امور اراضی، رفع اختلافات میان مردم و دولت در حوزه امور اراضی است. به طور خاص در استان لرستان ما این جمع بندی را داریم که تا پایان شهریور ماه سال جاری، پروژه رفع تداخلات و اختلافات در امور اراضی را به پایان خواهیم رساند. پس از آن، نوبت به اجرای "پروژه کاداستر" می رسد. در قالب این پروژه، ما توانسته ایم از مجموع 500 هزار هکتار از اراضی استان لرستان، 417 هزار هکتار را به عنوان اراضی غیرملی تثبیت کنیم.

این بدان معناست که اختلافات را رسیدگی و نهایی کرده ایم. از 417 هزار هکتار مذکور نیز نزدیک به 290 هزار هکتار را در قالب پروژه کاداستر که همان صدور سند تک برگ است قرار داده ایم. این بدان معناست که 56 درصد از اراضی کشاورزی استان لرستان سند تک برگ گرفته اند. پس از اجرای پروژه کاداستر نوبت به پروژه یکپارجه سازی اراضی کشاورزی می رسد. دلیل اینکه در بحث اجرای پروژه یکپارچه سازی اراضی کشاورزی تا حدی با سرعتی کُند همراه بوده ایم، همان زمانبر شدن روند رسیدگی به برخی تداخلات و اختلافات در مورد اراضی کشاورزی بوده است.»

 

خریداری 20 هزار تن از تولیدات کشاورزان در توابع استان لرستان

"اکبر بازوند"، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رومشکان استان لرستان نیز در مورد اجرای طرح یکپارچه سازی اراضی کشاورزی در منطقه رومشکان گفت: «خوشبختانه در سه منطقه از اراضی رها شده رومشکان شاهد اجرایی شدن طرح یکپارچه سازی اراضی کشاورزی بوده ایم. موضوعی که با توجه به فراهم شدن برخی زیرساخت ها در قالب طرح مذرکور، خوشحالی کشاورزان را نیز به همراه داشته است. اکنون هم آب در اختیار کشاورزان است و هم عملکرد کشاورزی بهبود یافته است. عمدتا در این منطقه کشت گندم انجام می شود و بذرهایی که در منطقه کشت شده اند عملکردی در حدود 8 تا 10 تن داشته اند».

وی گفت: «بدون تردید کمک بسیار خوبی به این منطقه(شهرستان رومشکان) شده که این موضوع را نه فقط در بخش کشاورزی بلکه در بخش اشتغال نیز مشاهده می کنیم. با این حال، ما نیاز به مساعدت های بیشتر داریم و می توانیم در سه نقطه دیگر نیز ایستگاه‌های پمپاژ آب را داشته باشیم. موضوعی که می تواند رونق کشاورزی و اقتصاد را در منطقه گسترده‌تر کند. مناطقی که وسعتی در حدود 850 هکتار دارند».

بازوند خاطرنشان کرد: «خدارو شکر امسال بارندگی خوبی را در استان لرستان داشته ایم.در استان لرستان میانگین بارندگی ما هم در بلند‌مدت و هم در قیاس با سال گذشته بسیار خوب بوده است. انشالله که در بحث برداشت محصول هم بتوانیم عملکرد خوبی را به ثبت برسانیم. امسال پیش بینی ما این است که بیش از 20 هزار تن از تولیدات کشاورزان را خریداری کنیم.

 

تولید ۳۳۰ هزار تن محصولات باغی در استان لرستان

مدیر جهاد کشاورزی استان لرستان با اشاره به فرصت‌های باغبانی و تولید محصولات باکیفیت در استان لرستان، گفت: بیش از ۳۳۰ هزار تن محصولات باغی، اعم از محصولات باغی، گلخانه‌ای و گیاهان دارویی تولید و به بازارهای داخلی و جهانی عرضه می‌شود.

شاهرخی با اشاره به اهمیت کشاورزی در تامین امنیت غذایی جامعه و لزوم حمایت از بهره‌برداران این بخش، گفت: مطابق قانون، بانک‌ها مکلف هستند حداقل ۱۵ درصد از منابع خود را در به بخش کشاورزی اختصاص دهند که متاسفانه هیچ موقع این عدد اتفاق نمی‌افتد و در بیشترین حالت از ۵ درصد فراتر نرفته است.

وی سهم اشتغالزایی بخش کشاورزی در استان لرستان را حدود ۲۵ درصد اعلام کرد و گفت: این در حالی است که این رقم در کشور حدود ۱۸ درصد است.‌

شاهرخی همچنین گفت: در سال گذشته از حدود ۳۰ هزار نفر اشتغالزایی که دولت برای کل استان در تکلیف کرده بود، ۳ هزار نفر آن در بخش کشاورزی بود که محقق شده است.

مدیر جهاد کشاورزی استان لرستان با اشاره به مشکلات مکانیزاسیون بخش کشاورزی گفت: اگر ادوات و تجهیزات کشاورزی مورد نیاز در دسترس باشد از ۳۰ درصد ضایعات جلوگیری شده و ارتقا بهره‌وری در واحد سطح محقق می‌شود؛ به طوری که ۷۰ درصد در مصرف آب جلوگیری شده و ۳۰ درصد تولید محصولات افزایش می‌یابد.

وی گفت: به کشاورزان توصیه می‌شود از کمباین‌هایی استفاده کنند که معاینه فنی داشته تا از هرز رفتن محصولات کشاورزی جلوگیری شود.

 

استقبال کشاورزان اجرای طرح یکپارچه سازی اراضی کشاورزی

"امیر عباس سوری"، کشاورز در منطقه رومشکان استان لرستان در مورد مزایای اجرای طرح یکپارچه سازی اراضی کشاورزی گفت: «تقریبا 30 سال است در عرصه کشاروزی فعال هستم. پیشتر با مشقات زیادی در منطقه رومشکان برای کشاورزی مواجه بودیم و برداشت چندانی هم نداشتیم با این حال، اکنون با فعالیت های جهاد کشاورزی و اجرای طرح یکپارچه سازی اراضی کشاورزی، شاهد تحول هستیم و خودِ من در هکتار 10 تن گندم برداشت کرده ام».

وی افزود: رونق یافتن کشاورزی سبب شده تا من اقدام به اجاره کردن زمین های کشاورزی در منطقه باشم. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه