English

هوش مصنوعی در حل مسائل پیچیده شبکه برق کاربرد ویژه‌ای دارد

سخنگوی صنعت برق گفت: هوش مصنوعی در حل مسائل پیچیده بهره‌برداری، برنامه‌ریزی شبکه برق، تشخیص و پیش‌بینی حملات سایبری کاربرد بسیاری دارد.

هوش مصنوعی در حل مسائل پیچیده شبکه برق کاربرد ویژه‌ای دارد

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از وزارت نیرو، مصطفی رجبی مشهدی در اولین نشست از سلسله نشست‌های مشترک مجمع قدرت بخش ایران IEEE و شرکت مدیریت شبکه برق ایران با عنوان کاربردهای هوش مصنوعی در شبکه‌های قدرت مدرن، با اشاره به مأموریت‌های شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: راهبری و پایش شبکه برق کشور مأموریت اصلی این شرکت است که شامل راهبری ۶۰۰ ایستگاه نیروگاه و پست‌های انتقال برای تأمین برق پایدار است.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از مأموریت‌های مدیریت شبکه هماهنگی اجرای عملیات بازار عمده فروشی و هماهنگی معاملات خارج از بازار است گفت: مدیریت اطلاعات و داده‌ها و مخابرات صنعت برق که شامل حدود ۳۳ هزار کیلومتر فیبر نوری است و بهره برداری از این شبکه از دیگر مأموریت‌های مدیریت شبکه است.

رجبی مشهدی تصریح کرد: در حوزه‌های حفاظت از این سیستم‌ها، مدیریت بار و انرژی به خصوص در سمت مشترکان عمده به عهده مدیریت شبکه برق می‌باشد و همچنین در هر عملیاتی اگر تجهیزی بخواهد برق دار شود باید به شبکه سراسری برق کشور متصل شود تا بتواند با برنامه‌ریزی میان مدت، کوتاه مدت یا بلند مدت در شبکه به صورت پایدار باقی بماند.

وی اضافه کرد: کاربردهای هوش مصنوعی در بهره برداری از سیستم قدرت، در حل مسائل پیچیده بهره برداری و برنامه‌ریزی شبکه، تشخیص و پیش بینی حملات سایبری، پیش‌بینی بار و مؤلفه‌های آن، سوخت تحویلی، ذخایر آبی و تولید منابع تجدید پذیر، پیش‌بینی قیمت بازار برق، بورس انرژی و رفتار بازیگران، نظارت زمان واقعی، تحلیل رفتار سیستم قدرت و پیش‌گیری از شرایط غیر طبیعی و استفاده از ابزار است.

وی با اشاره به تجارب به‌کارگیری هوش مصنوعی در صنعت برق، گفت: تجربه‌ای در شرکت برق منطقه‌ای هرمزگان در خصوص سیستم هشدار سرقت از دکل‌های انتقال برق داشتیم و همچنین تجربیاتی در شرکت‌های برق منطقه‌ای مازندران، گلستان، باختر، آذربایجان، سمنان، توزیع شیراز و البرز و توزیع استان مرکزی داشتیم.

سخنگوی صنعت برق ضمن تاکید بر موضوع شرایط ناترازی و محدودیت‌هایی که شبکه برق ایران در حال حاضر با آنها مواجه است، گفت: به صورت جدی به دنبال حل این مشکلات هستیم و از ارائه پیشنهادات مناسب در جهت حل این مسائل استقبال می‌کنیم.

محمد شاهیده پور عضو هیأت علمی دانشگاه ایلینوی آمریکا، موضوعی با عنوان مروری بر کاربردهای هوش مصنوعی در سیستم‌های قدرت را مطرح کرد و جمشید آقایی عضو هیأت علمی دانشگاه کوئینزلند استرالیا به موضوع هوش مصنوعی در پیش بینی و پاسخ گویی بار پرداخت.

در این نشست گئورک باباملک قره پتیان، رئیس مجمع قدرت بخش ایران IEEE، مصطفی پرنیانی، عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف، مجید صنایع پسند، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، مهدی علیاری، عضو هیأت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، تورج امرایی، عضو هیأت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و حمیدرضا بقایی عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس حضور داشتند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه