English

افزایش ۲۰ درصدی قیمت سیگار با رسیدن مصرف به ۸۰ میلیارد در سال

رئیس انجمن تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان فرآورده های دخانی ابراز داشت: تصویب مالیات اخیر در برنامه هفتم توسعه باعث افزایش حدود 20 درصدی قیمت سیگار و در نتیجه افزایش قاچاق سیگار به کشور می شود.

افزایش 20 درصدی قیمت سیگار با رسیدن مصرف به 80 میلیارد در سال

به گزارش خبرگزاری موج، محمدرضا تاجدار، رئیس انجمن تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان فرآورده های دخانی بر تغییر قیمت سیگار به دلیل مالیات اخیر در برنامه هفتم، اظهار داشت: این موضوع در حال بررسی است.

وی بیان کرد: تصویب این مالیات حدود 20 درصد بر قیمت نهایی تاثیرگذار خواهد بود.

به گفته تاجدار، سازمان امور مالیاتی میزان مالیات صنعت دخانیات را در سال گذشته 3 هزار میلیارد تومان اعلام کرد، اما تنها بزرگترین شرکت دخانیات در سال گذشته 13 هزار میلیارد تومان مالیات پرداخت کرد و مالیات پرداختی کل صنعت بیش از این بود. 20000 میلیارد تومان.

تاجدار گفت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرده است که قاچاق سیگار 10 میلیارد نخ است که هفت تا 10 درصد بازار سیگار در اختیار کالای قاچاق است.

اما مشاهدات میدانی نشان می دهد که این رقم بین 15 تا 20 درصد است، یعنی تخمین زده می شود 15 تا 16 میلیارد نخ سیگار قاچاق در بازار وجود داشته باشد. میزان مصرف سیگار در کشور نیز 80 میلیارد نخ برآورد شده است.

وی همچنین تاکید کرد: همانطور که سال گذشته پس از تصویب مالیات پنبه هشدار دادند، بیشترین کاهش تولید مربوط به تولیدکنندگان داخلی در نیمه اول امسال بوده است. تولید 33 میلیارد نخ سیگار نسبت به تولید سیگار در مدت مشابه سال گذشته هشت درصد کاهش داشته است. البته بیشتر این کاهش مربوط به تولیدکنندگان داخلی بود. تولید تنباکوی سنتی با موصل متفاوت است که در استان های مختلف کشت می شود و تقریباً به یک شکل عرضه می شود و نیاز به فرآوری خاصی ندارد. میزان تولید تنباکوی موسال ۱۴۰۰ تن بوده که نسبت به شش ماهه قبل ۳۲ درصد کاهش داشته است.

تاجدار خاطرنشان کرد: با توجه به کلر بالای توتون های تولید داخل، حداکثر 20 درصد در سیگارهای داخلی مصرف می شود. این موضوع در گذشته مورد اعتراض کشاورزان قرار گرفت و در نهایت شرکت دخانیات مجبور به خرید آن شد، اما تولید تنباکو غلتکی چند سالی است که راه اندازی شده و حتی برخی از شرکت های بین المللی کارخانه هایی برای تولید توتون غلتکی در ایران ایجاد کرده اند که همچنین 20 تا 30 درصد از دخانیات داخلی را خریداری کردند، اما شرکت های دخانیات داخلی تا 70 درصد از دخانیات داخلی را مصرف کردند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان فرآورده‌های دخانی در ادامه افزود: با افزایش عوارض و مالیات دخانیات، اکثر شرکت‌های خارجی ایران را ترک کردند و شرکت‌های داخلی یا کاهش تولید داشته‌اند یا آمار دقیقی ارائه نمی‌کنند. .

بنابراین می توان گفت که تقریباً هیچ واردات رسمی یا تولید داخلی در حوزه دخانیات نداریم. این در حالی است که میزان مصرف تنباکوی موسل در کشور حدود 12 هزار تن برآورد شده است.

وی با بیان اینکه تولید دخانیات نیاز به تسهیلات خاصی ندارد و به صورت مرحله به مرحله انجام می شود، تصریح کرد: از سوی دیگر به دلیل گرانی های عرضه شده توسط قاچاقچیان، دیگر تنباکوی کشاورزان روی دستشان نمی ماند و حتی سطح زیر کشت آن افزایش یافته است زیرا قاچاقچیان برای استفاده از تنباکوهای غیررسمی و تقلبی در تولیدات زیرسطحی، آن را خریداری می کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه