English

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران:

پارسال بیش از ۵۳ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی انجام شد/رکورد صادرات غیرنفتی شکسته شد

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران ابراز داشت: پارسال بیش از ۵۳ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی انجام شد و رکورد صادرات غیرنفتی در سال‌های گذشته شکسته شد و می‌توان گفت در حال نزدیک شدن به این هدف هستیم که بتوانیم با صادرات غیرنفتی مخارج کشور را پرداخت کنیم، نزدیک شویم.

پارسال بیش از ۵۳ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی انجام شد/رکورد صادرات غیرنفتی شکسته شد

به گزارش خبرگزاری موج، مهدی ضیغمی در مراسم روز ملی صادرات اظهار کرد: پارسال بیش از ۵۳ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی انجام شد و رکورد صادرات غیرنفتی در سال‌های گذشته شکسته شد و می‌توان گفت در حال نزدیک شدن به این هدف هستیم که بتوانیم با صادرات غیرنفتی مخارج کشور را پرداخت کنیم، نزدیک شویم.

همچنین به گفته وی در شش ماهه امسال با وجود افت بیش از ۳۰ درصدی در ترازهای شاخص‌های انرژی، پتروشیمی و معدنی، صادرات کشور به لحاظ وزنی ۲۹ درصد افزایش و به لحاظ ارزشی ۲.۵ درصد کاهش داشته است. همچنین در این مدت در حوزه‌های صنعت، معدن و کشاورزی رشد صادرات داشتیم، اما در حوزه پتروشیمی به دلیل کاهش ارزش شاهد کاهش صادرات هستیم. در مجموع صادرات غیر نفتی در نیمه نخست امسال بیش از ۲۴ میلیارد دلار بوده است.

ضیغمی با بیان اینکه راهبرد اصلی دولت توسعه روابط تجاری با کشورهای همسو و کشورهایی است که تاکنون کمتر در نقشه تجاری ایران بودند، گفت: توسعه تجارت با آفریقا، شرق و جنوب شرق آسیا، آمریکای جنوبی و غیره در همین راستا بوده است. همچنین پیوستن به بریکس و سازمان همکاری‌های شانگهای نوید افزایش مراوده با این کشورها را می‌دهد.

این مقام مسئول با اشاره به فراهم کردن زیرساخت‌ها برای توسعه صادرات، اظهار کرد: از جمله این زیرساخت‌ها می‌توان به صدور مجوز برای حضور در بیش از ۱۰۰ نمایشگاه خارجی، مجوز پذیرش هیئت‌های تجاری برای حضور در نمایشگاه‌های ایران، برگزاری اولین اجلاس ایران و کشورهای غرب آفریقا و همچنین ایران اکسپو با حضور بیش از ۱۳۰۰ تاجر خارجی از حدود ۷۰ کشور اشاره کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه تاکنون یبیش از ۲۰ رایزن بازرگانی به کشورهای هدف اعزام کردیم برنامه‌ریزی شده این عدد تا پایان سال به ۴۵ برسد، گفت: البته این کافی نیست. برخی کشورها در ایران بیش از چند رایزن دارند و ما فعلا در حال تهیه حداقل‌ها هستیم. همچنی در برنامه اولویت دار سازمان توسعه تجارت که در حال تدوین است و ظرف یک ماه آینده تدوین و از سوی وزیر صمت به هیئت وزیران تقدیم خواهد شد، برنامه ایجاد نمایندگی سازمان توسعه در کشورهای هدف دیده شده تا بتوانیم با بیش از چند رایزن در کشورهای هدف کار را پیش ببریم‌.

 

فعال شدن شرکت‌های مدیریت صادرات ؛ تاثیر شگرف بر صادرات کالاهای دانش بنیان

این مقام مسئول با بیان اینکه در برخی کشورها به دلیل محدودیت‌ها، امکان اعزام رایزن نداریم و به جای آن از قابلیت مراکز تجاری استفاده می‌کنیم، گفت: در حال حاضر در ۳۵ کشور ۵۰ مرکز تجاری دایر شده است. البته هنوز برخی مراکز به بلوغ لازم نرسیدند و در ابتدای مسیر هستیم. بحث احیای شرکت‌های مدیریت صادرات هم فعال شده که نقش موثری برای صادرات به ویژه برای کالاهای دانش بنیان به کشورهایی که امکان ارسال خدمات پس از  فروش دشوار است، خواهد داشت.

رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه در دو دهه اخیر از صادرات نفتی به محصولات خام پتروشیمی در لایه اول و بعد محصولات با ارزش افزوده بالاتر تغییر گفتمان دادیم، گفت: طی ۱۰ سال گذشته سرمایه‌گذاری خوبی در حوزه دانش بنیان‌ها انجام شده، اما هنوز این ظرفیت در حوزه صادراتی شکوفا نشده است. بنابراین صادرات در این حوزه در اولویت است و مشوق‌های صادراتی نیز بیش از ۲۵ درصد بیش از سایر شرکت‌ها به شرکت‌های دانش بنیان اعطا خواهد شد.

 

تخصیص بودجه مشوق‌های صادراتی در اول سال

وی در ادامه با بیان اینکه در حوزه ارز تلاش کردیم به سمت تک نرخی شدن برویم، اما موفق نبودیم، گفت: اما تلاش شد برای صادرات غیرنفتی واقعی کشور مزیت‌هایی مثل روش‌های دیگر بازگشت ارز از جمله بازگشت طلا و واردات با ارز خود در نظر گرفته شده است. همچنین به طور کلی یک ابزار مهم، مشوق صادراتی است که کل بودجه آن ۱۰۰۰ میلیارد تومان که رقم پایینی است. اما همین رقم هم باید به جای پایان سال، اول سال به سازمان تخصیص داده شود که برای آن برنامه ریزی شود.

گفتنی است امروز، شنبه (29 مهر ماه)، بیست و هفتمین سالروز ملی صادرات با شعار «صادرات پایدار، محور توسعه» در سالن اجلاس سران برگزار شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه