English

در همایش روز ملی دامپزشکی عنوان شد؛

جلوگیری از ورود اتباع خارجی در کشتارگاه‌های غیرمجاز /۸۰۰ بیماری مشترک بین دام و انسان

سرپرست سازمان دامپزشکی کشور گفت:امسال با کمک دانشکده دامپزشکی نخستین دوره آموزش تولید واکسن برای کشورها برگزار شد.

جلوگیری از ورود اتباع خارجی در کشتارگاه‌های غیرمجاز /۸۰۰ بیماری مشترک بین دام و انسان

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، در همایش روز ملی دامپزشکی، رئیس سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه خوراک سالم، دام سالم، غذای سالم و در نهایت انسان سالم مسائلی است که سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی کشور دنبال می‌کنند گفت:۸۰۰ بیماری مشترک بین دام و انسان است و شاغلان حوزه دام و دامپزشکی در خط مقدم مبارزه با بیماری‌های مشترک هستند و در نامه‌ای به ریاست جمهوری پیشنهاد شد این افراد به عنوان شهیدان مدافع سلامت لحاظ شوند.

حامد زارعی با اشاره به اینکه سال گذشته بیش از ۷۰ هزار پروانه و جواز کسب برای اماکن صنعتی، نیمه صنعتی، دامی، روستایی، عشایری و… از سوی سازمان نظام دامپزشکی صادر شد توضیح داد:  نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۰ درصد رشد داشت.

به گفته این مسوول مشکلات زیربنایی زیادی در حوزه معیشت شاغلان دامپزشکی وجود دارد. پیش تر ظرفیت پذیرش دانشجو برای دامپزشکی بالا بود. در ۲۴ دانشکده دامپزشکی تعداد زیادی دانشجو آموزش داده می‌شدند که امنیت شغلی سایر افراد فعال را با مخاطره مواجه می‌کردند.در حال حاضر این ظرفیت تا ۵۰ درصد کاهش یافته که کمک زیادی به کاهش افراد بیکار در این حوزه کرده است.

 

برگزاری  نخستین دوره آموزش تولید واکسن

در ادامه سرپرست سازمان دامپزشکی کشور به موضوع امنیت غذا، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران پرداخت افزود:هر زمان سازمان دامپزشکی از دانشگاه فاصله گرفته عواقب مخرب را در این صنعت شاهد بودیم و به طور قطع بازگشت به علم زمینه تحقق بهتر مؤلفه‌های بهداشتی را به همراه دارد. ‌

 وحید صالحی تصریح کرد: امسال با کمک دانشکده دامپزشکی نخستین دوره آموزش تولید واکسن برای کشورها برگزار شد.

به گفته وی در تأمین دارو، واکسن و تجهیزات مرتبط با دامپزشکی در کشور وضعیت مناسبی داریم و در حوزه دام اقلام مصرفی در داخل تولید می‌شود و حتی زمینه صادرات وجود دارد. 

 

۴۹ درصد بیماری‌ها بین انسان و دام مشترک است

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در ادامه همایش روز ملی دامپزشکی با بیان اینکه ۴۹ درصد بیماری‌ها بین انسان و دام مشترک است، عنوان کرد: در کنترل و پیشگیری دامپزشکان نقش بسیاری در کاهش هزینه‌های بهداشتی و درمان دارند. با بهبود و تضمین سلامت دام شاهد ارتقا سلامت جامعه خواهیم بود ضمن اینکه منجر به تقویت حوزه اقتصاد می‌شود تأکیدی که سازمان بهداشت جهانی دارد.

بابک نگهداری با اشاره به اینکه ورود بی ضابطه دام از مرزهای شرقی کشور از یک سو و عدم اتخاذ تصمیم‌های مناسب در حوزه سویه‌های جدید تب برفکی این دام‌ها نگرانی‌هایی را برای این مرکز به وجود آورده است. گفت:همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس با دامپزشکی می‌تواند بخشی از دغدغه‌های موجود در حوزه تأمین پروتئین کشور را رفع کند

وی در ادامه گفت: در کشتارگاه‌ها نظارت ها باید بیشتر باشد و از به‌کارگیری اتباع خارجی در کشتارگاه‌های غیرمجاز جلوگیری شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس افزود:برخی از این واکسن‌ها بی تأثیر بوده که یا به کیفیت تولید بر می‌گردد یا در هنگام توزیع و عرضه بهداشت لازم رعایت نشده است. در این‌باره باید نظارت‌ها بیشتر شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه