English

وزیر نفت:

کاهش بیش از ۵۰ درصدی مصرف سوخت مایع با افزایش گازرسانی/۸ طرح پالایشی و پتروپالایشی در حال اجرا

وزیر نفت از در حال اجرا بودن ۸ طرح پالایشی و پتروپالایشی در کشور خبر و ابراز داشت: ظرفیت پالایشی و کیفی‌سازی فرآورده‌های نفتی در دولت سیزدهم ارتقا یافته است.

کاهش بیش از ۵۰ درصدی مصرف سوخت مایع با افزایش گازرسانی/۸ طرح پالایشی و پتروپالایشی در حال اجرا

به گزارش خبرگزاری موج، جواد اوجی در آئین بهره‌برداری و آغاز عملیات پروژه‌های صنعت پالایش کشور که با حضور ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری در اصفهان برگزار شد، گفت: استان اصفهان به لحاظ داشتن مجتمع‌های پالایشی و پتروشیمی، از مراکز مهم در صنعت نفت است که از جمله آنها می‌توان به پالایشگاه اصفهان با ظرفیت خوراک ۴۰۰ هزار بشکه در روز نفت خام اشاره کرد که یکی از بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های کشور است.

وی افزود: پتروشیمی اصفهان، تأسیسات قیرسازی نفت جی و روغن‌سازی نفت سپاهان هم در این استان هستند که همگی در این ناحیه متمرکز شده‌اند.

وزیر نفت ادامه داد: از ابتدای استقرار دولت، رشد سرمایه‌گذاری در نفت و تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام در بخش‌های چهارگانه این وزارتخانه (نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش) اولویت اصلی من و همکارانم بوده است. ما در سال ۱۴۰۱، بالغ بر ۱۲ میلیارد دلار طرح نیمه‌تمام را به بهره‌برداری رساندیم.

 

تازه‌ترین وضع طرح‌های نیمه‌تمام صنعت نفت

به گفته اوجی، مطابق برنامه‌ریزی در سال ۱۴۰۲ افتتاح ۶۷ طرح کلان و نیمه‌تمام به ارزش ۱۵.۱ میلیارد دلار همچنین آغاز عملیات اجرایی ۱۵ طرح کلان جدید با سرمایه‌گذاری ۱۴.۳ میلیارد دلار نیز در دستور کار وزارت نفت است که تاکنون ۷ میلیارد دلار پروژه به بهره‌برداری رسیده، افتتاح شده یا آماده افتتاح است.

وی با بیان اینکه همه این طرح‌ها اثر مستقیم در افزایش ظرفیت تولید نفت ، گاز، پتروشیمی و پالایش کشور دارند، تصریح کرد: برخی از این طرح‌ها مانند پالایشگاه فاز ۱۴ و طرح فاز ۱۱ در پارس جنوبی، پالایشگاه هویزه خلیج فارس و فاز دوم پالایشگاه آبادان در خوزستان، پتروشیمی گچساران در کهگیلویه و بویراحمد با حضور جنابعالی به بهره‌برداری رسیدند و امروز نیز طرح تصفیه گازوئیل (DHT)، یوتیلیتی و آفسایت پالایشگاه اصفهان به‌صورت رسمی بهره‌برداری می‌رسد.

 

رشد اقتصادی گروه نفت در سال ۱۴۰۲

وزیر نفت گفت: با مجموعه این اقدام‌ها در زمینه سرمایه‌گذاری، تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و در نتیجه افزایش تولید و صادرات بوده که رشد اقتصادی گروه نفت در دو سال گذشته پیشتاز همه گروه‌های اقتصادی بوده است و همان‌طور که مستحضر هستید، مطابق گزارش بانک مرکزی، گروه نفت با ثبت رشد اقتصادی ۱۶.۴ درصد به روایت بانک مرکزی و ۱۹.۸ درصدی به روایت مرکز آمار، برای دومین سال پیاپی بالاترین رشد اقتصادی را میان همه گروه‌های اقتصادی کسب کرده است و در اوپک هم ما توانستیم به جایگاه سوم تولید نفت بازگردیم.

ارتقای ظرفیت پالایشی و کیفی‌سازی فرآورده‌های نفتی

اوجی با تأکید بر ادامه روند صعودی رشد اقتصادی در بخش نفت، به اقدام‌های پالایشی از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون اشاره کرد و افزود: بخش قابل‌توجهی از این افزایش تولید و تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام که بدان اشاره شد در زمینه ارتقای ظرفیت پالایشی و کیفی‌سازی فرآورده‌های نفتی بوده است.

وی ادامه داد: توسعه ظرفیت پالایش و پتروپالایش نفت خام و میعانات گازی کشور قریب به ۳.۲ میلیون بشکه در روز است و نفت و میعانات گازی تولیدی خود را اکنون به‌صورت نفت خام صادر می‌کنیم.

وزیر نفت تصریح کرد: این خام‌فروشی افزون بر اینکه ما را از ایجاد ارزش افزوده بی‌نصیب می‌کند، در سال‌های اخیر پاشنه آشیل کشور و سبب آسیب‌پذیری کشور در حوزه تحریم‌ها شده است. افزون بر اینها با توجه به شدت مصرف انرژی در کشور، به‌منظور تأمین امنیت انرژی کشور و پوشش کامل نیاز داخلی به فرآورده‌های نفتی، احداث پالایشگاه‌های جدید ضرورتی انکارناپذیر است که مکرر مورد تأکید رهبر انقلاب و ریاست جمهوری نیز بوده است.

 

۸ طرح پالایشی و پتروپالایشی در حال اجرا

اوجی گفت: بر این اساس بود که از ابتدای استقرار دولت سیزدهم، توجه ویژه‌ای به این امر شد و خوشبختانه ما اقدام‌های متعددی را در طول یک سال و نیم گذشته انجام دادیم. در چارچوب قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی، ۸ طرح پالایش و پتروپالایش میعانات گازی و نفت خام با ظرفیت ۱۴۶۰ هزار بشکه در روز و سرمایه‌گذاری ۲۸.۶ میلیارد دلار در دست پیگیری و اجرا است.

وی تأکید کرد: همچنین طبق ماده ۵۹ قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی، افزایش کیفیت فرآورده‌های نفتی و کاهش ترکیبات گوگردی به‌صورت جدی در دستور کار وزارت نفت در دولت سیزدهم است و در این راستا ۱۱ طرح بهینه‌سازی و ارتقای کمّی و کیفی فرآورده‌های تولیدی پالایشگاه‌های موجود ذیل قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی با مجموع سرمایه‌گذاری ۶.۷ میلیارد دلار در حال اجراست.

وزیر نفت همچنین از امضای مشارکت‌نامه و تأمین مالی ساخت پتروپالایشگاه شهید سلیمانی و پالایشگاه مروارید مکران درمجموع با ظرفیت ۶۰۰ هزار بشکه در روز نفت خام سنگین و سرمایه‌گذاری بیش از ۱۸ میلیارد دلار با بانک‌ها و هلدینگ‌های بزرگ داخلی خبر داد.

اوجی بیان کرد: فعال‌سازی پالایش فراسرزمینی به ظرفیت ۱۴۰ هزار بشکه در روز با کشور ونزوئلا و مذاکره و امضای قرارداد با دیگر کشورهای همسو با هدف توسعه صادرات نفت خام و میعانات کشور و تکمیل زنجیره ارزش نیز انجام شده است.

وی گفت: در استمرار این اقدام‌ها هم امروز طرح واحد تصفیه گازوئیل،  یوتیلیتی  و  آفسایت  پالایشگاه اصفهان  به بهره‌برداری رسیدند.

 

طرح احداث واحدهای تصفیه گازوئیل، یوتیلیتی و آفسایت پالایشگاه اصفهان

وزیر نفت در ادامه اظهار کرد: پالایشگاه اصفهان با ظرفیت خوراک ۴۰۰ هزار بشکه در روز نفت خام، یکی از بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های کشور است و روزانه ۱۳ میلیون لیتر بنزین یورو ۵ و حدود ۲۰ میلیون لیتر گازوئیل یورو ۵ در این پالایشگاه تولید می‌شود. امروز هم به‌صورت رسمی، طرح احداث واحدهای تصفیه گازوئیل، یوتیلیتی و آفسایت پالایشگاه اصفهان با سرمایه‌گذاری ۸.۶ همت به‌علاوه ۵۱۱ میلیون یورو در زمینی به مساحت ۴۲۰ هکتار به‌منظور ارتقای کیفیت محصولات پالایشگاه به سطح استانداردهای جهانی و رعایت هرچه بیشتر ضوابط محیط زیستی به بهره‌برداری رسید.

به گفته اوجی، این طرح در سال ۱۳۹۳ آغاز شد و از جمله طرح‌های نیمه‌تمام و روی زمین‌مانده صنعت نفت بود که با همت متخصصان ایرانی در دولت سیزدهم تکمیل شد.

وی گفت: در این طرح حجم گوگرد گازوئیل تولیدی از ۱۰ هزار ppm به کمتر از ۱۰ ppm کاهش می‌یابد که از نظر استانداردها مطابق با مشخصات استاندارد یورو ۵ است و با اجرای آن همه گازوئیل تولیدی پالایشگاه اصفهان، یورو ۵ و مطابق استانداردهای روز دنیا در اختیار مردم عزیز ایران قرار خواهد گرفت.

وزیر نفت تصریح کرد: در این طرح روزانه حدود ۳۰۰ تن از گوگرد گازوئیل تولیدی حذف و به‌صورت گرانوله در اختیار شرکت‌های متقاضی قرار خواهد گرفت و همسو با عملیاتی کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالاهای ایرانی، حدود ۹۰ درصد تجهیزات این طرح توسط سازندگان داخلی تهیه و ساخته و از سوی شرکت‌های نارگان، چگالش و مپنا تأمین شده است.

اوجی با اشاره به مزایای این طرح افزود: تولید روزانه ۱۰۰ هزار بشکه گازوئیل (۱۶ میلیون لیتر در روز) مطابق با استاندارد یورو ۵، جلوگیری از انتشار ۳۰۰ تن گوگرد در روز، کاهش حجم گوگرد گازوئیل تولیدی پالایشگاه از ۱۰۰ هزار PPM به کمتر از ۱۰ PPM، به‌کارگیری ۱۲۰۰ نفر در این واحد، ایجاد سود سالانه ۲۶۳ میلیون دلار و بازگشت هزینه‌های طرح پس از گذشت چهار سال از اجرا از مزایای این طرح است.

 

دیگر طرح‌های پالایشگاه اصفهان

وی درباره دیگر طرح‌های پالایشگاه اصفهان توضیح داد: طرح احداث واحد ۸۱ هزار بشکه‌ای گوگردزدایی از ته‌مانده برج‌های تقطیر (RHU) پالایشگاه اصفهان با سرمایه‌گذاری ۱.۶ همت به‌علاوه ۶۴۲ میلیون یورو یکی از ۱۱ طرح کیفی‌سازی ذیل قانون حمایت است که دارای پیشرفت فیزیکی حدود ۴۴ درصد است و با بهره‌برداری از آن تا پایان دولت سیزدهم، ۷۲ هزار بشکه در روز نفت کوره کم گوگرد برای خوراک واحد RFCC تولید خواهد شد.

وزیر نفت ادامه داد: همچنین همسو با تکمیل زنجیره ارزش، طرح تولید بنزین و پروپیلن (RFCC) با سرمایه‌گذاری ۱۱۰۰ میلیون یورو در پالایشگاه اصفهان با پیشرفت فیزیکی حدود ۱۰ درصد در حال اجراست. ظرفیت خوراک این واحد ۹۱ هزار بشکه در روز است که بیش از ۸۰ درصد آن از واحد RHU تأمین می‌شود. محصولات این واحد روزانه ۸ میلیون لیتر بنزین و ۶۰۰ هزار لیتر گازوئیل است. همچنین گاز مایع از دیگر تولیدات این واحد است که به‌عنوان خوراک واحدهای پتروشیمی استفاده خواهد شد.

به گفته اوجی، با بهره‌برداری از مجموعه طرح‌های پالایشگاه اصفهان، می‌توان گفت این پالایشگاه به پالایشگاه سبز تبدیل خواهد شد که این امر در هوای پاک استان اصفهان تأثیر بسزایی خواهد داشت.

وی تأکید کرد: در مجموع ما به‌دنبال این هستیم که تا پایان دولت ۶ طرح کیفی‌سازی پالایشگاه‌های شیراز، تهران، تبریز، لاوان، RHU اصفهان و شازند با سرمایه‌گذاری ۱.۸ میلیارد دلار را تا پایان دولت سیزدهم به بهره‌برداری برسانیم.

 

کاهش آلایندگی و توجه به محیط زیست

وزیر نفت تصریح کرد: همه این اقدام‌ها و بهره‌برداری از طرح‌های کیفی‌سازی فرآورده‌های نفتی تولیدی، کمک قابل‌توجهی به بهبود وضع محیط زیستی کشور و نیز کاهش انتشار آلاینده‌ها خواهد کرد.

اوجی گفت: ما مجموعه اقداماتمان در زمینه محیط زیست محدود به تولید فرآورده با کیفیت نیست، بلکه همان‌طور که مستحضرید در زمینه جمع‌آوری گازهای مشعل امسال ان‌جی‌ال ۳۰۰ یا پالایشگاه هویزه به بهره‌برداری رسید و تا پایان سال نیز ۲۱ مشعل در منطقه شرق کارون جمع‌آوری می‌شود.

 

کاهش بیش از ۵۰ درصدی مصرف سوخت مایع با افزایش گازرسانی

وی اظهار کرد: افزون بر این امسال با همت همکارانم در صنعت نفت، بالغ بر ۳۶ میلیون مترمکعب در روز گاز بیشتری به نیروگاه‌ها تحویل شد که سبب کاهش بیش از ۵۰ درصدی مصرف سوخت مایع در نیروگاه‌ها شده است.

وزیر نفت بیان کرد: من با قاطعیت می‌توانم بگویم حفظ محیط زیست، کاهش انتشار آلاینده‌ها و صیانت از سلامت مردم عزیز در اولویت پیگیری‌های وزارت نفت است و امروز شاهد جلوه‌ای از آن تلاش هستید.

 

برنامه‌های وزارت نفت برای مدیریت ناترازی بنزین

اوجی در بخش پایانی سخنانش گفت: اما در پایان عرایضم لازم میدانم اشاره‌ای هم به بحث بنزین داشته باشم. همان‌طور که استحضار دارید، به‌دلیل افزایش مصرف بنزین، در این حوزه با ناترازی روبه‌رو شدیم اما توانستیم بنزین مورد نیاز مردم در تابستان امسال را در شرایطی تأمین کنیم که مصرف بنزین به بیش از ۱۴۰ میلیون لیتر در روز رسیده بود اما هیچ جایگاهی با کمبود بنزین مواجه نشد.

وی تأکید کرد: در ادامه ما برای مدیریت موضوع ناترازی بنزین بر دو اقدام متمرکز هستیم؛ نخست اتخاذ سیاست‌های غیرقیمتی که بر این اساس توانستیم مصرف بنزین را مدیریت کنیم و دوم بهره‌برداری هر چه سریع‌تر از پالایشگاه‌های در حال احداث که ان‌شاءالله دو پالایشگاه جدید را تا پایان دولت عملیاتی می‌کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه