English

قزاقستان از طریق کریدور شمال-جنوب به خلیج فارس دسترسی می‌یابد

سفیر قزاقستان در تهران گفت: کریدور شمال - جنوب امکان دسترسی قزاقستان به بنادر خلیج فارس را می‌دهد و حمل و نقل لجستیک بین دو کشور برنامه بزرگی است.

قزاقستان از طریق کریدور شمال-جنوب به خلیج فارس دسترسی می‌یابد

به گزارش خبرگزاری موج، اسخت اورازبای، سفیر قزاقستان در تهران در نشستی که در محل این سفارت برگزار شد، با تاکید بر این که در زمینه حمل و نقل و استفاده از کریدور شمال - جنوب ارتباط ایران و قزاقستان بیشتر از گذشته خواهد بود، گفت: به همین منظور تاکنون چندین هیات برای بررسی همکاری‌ها و استفاده از مزیت‌های کریدور شمال - جنوب به ایران و منطقه خلیج فارس سفر کرده‌اند، در این زمینه خیلی روی ایران حساب می‌کنیم.

وی تصریح کرد: پیش از این قزاقستان از طریق روسیه به اروپا دسترسی داشت اما روسیه نیز به دلیل جنگ و تحریم‌هایی که به وجود آمده با مشکلاتی رو به رو است، این مساله باعث شده تا قزاقستان راه‌های آلترناتیو را پیدا کند که یکی از آنها ایران می‌باشد.

سفیر قزاقستان در تهران افزود: البته از طریق خزر و مسیرهای قزاقستان، ترکمنستان و اینچه برون متصل هستیم. اما هر اندازه تعداد کشورهای ترانزیتی کمتر باشد، بهتر است.

این دیپلمات قزاقستانی در ادامه با تاکید بر این که ظرفیت‌های کریدور شمال - جنوب باید بیشتر مورد استفاده قرار گیرد، گفت: حمل و نقل لجستیک بین ایران و قزاقستان برنامه بزرگی است و ما از این طریق و خلیج فارس به کشورهای ثالث متصل می‌شویم.

اسخت اورازبای با بیان این که کریدور بین‌المللی شمال - جنوب به قزاقستان امکان دسترسی به بنادر خلیج فارس را می‌دهد، گفت: رئیس جمهور قزاقستان به طور مشخص در برنامه خود تاکید کرد که کریدور بین‌المللی شمال - جنوب مساله‌ای کلیدی است و باید از آن استفاده شود. قزاقستان درصدد است تا به یک هاب ترانزیتی تبدیل شود و موقعیت خود را به عنوان یک مرکز ترانزیتی در اوراسیا تقویت کند و در طول زمان به یک قدرت حمل و نقل و لجستیک کامل تبدیل شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین مسیر ترانس خزر برای تقویت پتانسیل ترانزیتی ما کلیدی است. در میان مدت حجم ترافیک در طول این کریدور می‌تواند پنج برابر شود. 

سفیر قزاقستان در تهران همچنین از دعوت رسمی کشورش برای سفر ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان به آستانه خبر داد و گفت: این دعوت پذیرفته شده ولی هنوز زمان آن تعیین نشده است.

وی درباره دیدار روسای جمهور دو کشور در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت: این احتمال وجود دارد اما، سفر آقای رئیسی به سازمان ملل مهم است برای این که صدای ایران را بلندتر به گوش همه برساند که چگونه ایران در تحریم قرار دارد. بنابراین رفتن ایران منطقی است برای اینکه بگوید ایران فعالیت‌هایش همیشه صلح آمیز بوده است.

سفیر قزاقستان در تهران همچنین با اشاره به اصلاحات انجام شده توسط دولت ژومارت توکایف، رئیس جمهور این کشور در امور سیاسی و اقتصادی گفت: براساس اصلاحات اقتصادی انجام شده الگوی جدید برای توسعه اقتصادی قزاقستان مبتنی بر استفاده موثر از مزیت‌های رقابتی و همچنین بازگشایی پتانسیل همه عوامل کلیدی تولید - کار، سرمایه، منابع و فناوری خواهد بود.

وی تصریح کرد: همچنین هدف اصلی اصلاحات برنامه ریزی شده رشد اقتصادی پایدار ۶-۷ درصدی است تا حجم اقتصاد ملی تا سال ۲۰۲۹ دو برابر شود و به ۴۵۰ میلیارد دلار برسد.

این دیپلمات قزاقستانی، دیجیتالی شدن، تجارت و صنعت داخلی، کشاورزی، گاز رسانی و انرژی، امنیت آب، صنعت خلاق، مسئولیت اصلاحات اقتصادی و تغییر ساختار وزارتخانه‌ها را از دیگر برنامه‌ها و اصلاحات دولت قزاقستان برشمرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه