English

رئیس مرکز ملی فرش ایران در پاسخ به خبرگزاری موج:

صادرات ۵۰ میلیون دلاری در حوزه فرش دستباف ایرانی/هند جای ایران در بازار فرش گرفت

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت:چین در سال ۲۰۲۲ بزرگترین صادرکننده بعد از هند بود با تحریم های آمریکا هند جای ایران را در بازار فرش گرفت.

صادرات 50 میلیون دلاری در حوزه فرش دستباف ایرانی/هند جای ایران در بازار فرش گرفت

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج رئیس مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه آمار ضد و نقیض زیادی در مورد صادرات فرش دستباف گفته می شود بیان کرد:مهم ترین علت کاهش صادرات فرش دستباف بحث تحریم است.

فرحناز رافع در پاسخ به سوال خبرگزاری موج که طبق آمارهای مسوولین ذی ربط از سال 97 صادراتی در این حوزه صورت نگرفته است توضیح داد:فرش اولین کالای صادراتی غیرنفتی است که تحریم شد و از سال ۹۷ به بعد بحث تعهد ارزی مطرح شد و همچنین تعلیق کارت‌های بازرگانی برای بازرگانان خوش نام صورت گرفت این سه عامل باعث کاهش صادرات فرش دستباف ایرانی شد.

وی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱ معادل ۵۰ میلیون دلار صادرات فرش دستباف داشتیم که اگر ضرب در ۲.۵ برابر کنیم که به سال ۹۹ برسانیم و حتی اگر تورم را در نظر نگیریم ۱۱۰ میلیون دلار می‌شود. که بعد از لغو تحریم‌ها اوج صادرات فرش ۷۰۰ میلیون دلار بود که بعد از اعمال سیاست رفع تعهد ارزی، صادرات به شدت افت کرد.رافع با اشاره به اینکه چین بالاترین واردات رسمی و غیررسمی فرش دستباف ایران دارد گفت:چین در سال ۲۰۲۲ بزرگترین صادرکننده بعد از هند بود و آمریکا که ما را تحریم کرده است بیشترین فرش دستباف را وارد کردهبه گفته این مقام مسئول هند جای ایران را گرفته است حالیکه قبل از تحریم‌ها دو سوم فرش آمریکا را ایران تأمین می‌ کرد.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته در حوزه تولید رشد 7 درصدی داشتیم پرداخت و افزود:سال گذشته، واردات ۲۵۰ هزار تن ابریشم و ۲۵۰ هزار تن تولید ابریشم که ۹۰ درصد آن در بخش فرش مصرف می‌شود نشان می‌دهد صادرات کاهش نیافته است.

رافع در ادامه با بیان اینکه  فرش دستباف ایرانی شناسنامه دار می شود گفت:دارندگان فرش های دستباف با مراجعه به نمایشگاه و کارگزاری برای فرش خود شناسنامه دریافت کنند.

به گزارش خبرگزاری موج سی امین نمایشگاه بین‌المللی فرش دستباف ایرانی از 1 شهریور تا 7 شهریور از ساعت 9 تا 19 در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران برپا می شود.

 

بیشتر بخوانید:

فرش دستباف ایران حرف اول در دنیا را می‌زند/ رقبای ایران تولیدات خود را با نام فرش‌ ایرانی در بازار عرضه می‌کنند

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه