English

مدیرعامل شرکت ملی نفت:

تولید نفت ایران به‌زودی وارد کانال ۳.۵ میلیون بشکه در روز می‌شود

مدیرعامل شرکت ملی نفت با اشاره به اینکه آماده تولید از فاز ۱۱ پارس جنوبی هستیم، ابراز داشت: تولید نفت به‌زودی وارد کانال ۳.۵ میلیون بشکه در روز می‌شود.

 تولید نفت ایران به‌زودی وارد کانال ۳.۵ میلیون بشکه در روز می‌شود

به گزارش خبرگزاری موج، محسن خجسته مهر، با بیان اینکه میزان صادرات نفت دو برابر افزایش یافت، اظهار کرد: در ابتدا تولید نفت ۲.۲ میلیون بشکه در روز بود که به تدریج افزایش یافت؛ هم‌اکنون تا یک هفته دیگر تولید نفت ۱۵۰ هزار بشکه افزایش می‌یابد.

به گفته وی، تا پایان شهریورماه نیز ۱۰۰ هزار بشکه دیگر به تولید نفت ایران اضافه می‌شود و تولید وارد کانال ۳.۵ میلیون بشکه می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اطهار کرد: در نیمه دوم امسال حدود ۸ میلیارد دلار برای توسعه دو میدان مشترک ایران قرارداد امضا می‌شود.

خجسته مهر با بیان اینکه هم‌زمان با روی کار آمدن دولت سیزدهم نخستین تصمیم در حوزه نفت، توسعه فاز ۱۱ بود، اظهار کرد: هدف‌گذاری کردیم در مدت دو سال تولید گاز از فاز ۱۱ آغاز شود که از اهداف راهبردی کشور است. افکار عمومی در این زمینه از دولت سیزدهم مطالبه داشت.

وی با بیان اینکه توسعه میدان مشترک پارس جنوبی در همه دولت‌ها انجام شده است و در فاز ۱۱ نیز اگرچه کارهایی انجام شده بود، اما قابل عرضه نبود، ادامه داد:  اگر توتال توسعه فاز ۱۱ را ادامه می‌داد، تمام چاه‌ها را پس از شش سال به تولید می‌آورد، با توجه به ناترازی گاز، تولید زودهنگام با چهار حلقه چاه و انتقال سکوی فاز ۱۲ به موقعیت فاز ۱۱ در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفت و ساخت سکو و جکت دوم نیز سفارش‌گذاری شد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت با تاکید بر اینکه توسعه فاز ۱۱ یک اقدام منحصربه‌فرد است، گفت: اگر سکو جابه‌جا نمی شد، برداشت گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی حدود سه سال به تأخیر می‌افتاد،  فاز ۱۱ در نقطه صفر مرزی است و از چهار لایه گاز تولید می‌شود و لازم است تولید مرحله به مرحله انجام شود تا از مهاجرت گاز جلوگیری کنیم.

به گفته خجسته مهر  مذاکرات توسعه فاز ۱۱ از حدود سال ۱۳۷۹ آغاز شده است، با وجود تأخیر ۲۰ ساله توانستیم ظرف ۲۰ ماه تولید گاز از این فاز را آغاز کنیم که افتخار ملی به‌شمار می‌رود. شرکت فرانسوی توتال دو بار برای توسعه فاز ۱۱ حاضر شد، اما شانه خالی کرد و حالا با توان داخلی آماده تولید گاز از فاز ۱۱ هستیم.

وی مهم‌ترین پروژه راهبردی در صنعت نفت را فشارافزایی اعلام و اظهار کرد: با توجه به شرایط بین‌المللی و تحریم‌ها مانند دیگر کشورها نمی‌توانیم فعال باشیم، اما ثابت کرده‌ایم پیشرفت‌های بزرگ را در شرایط تحریم تجربه کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ببا بیان اینکه در ابتدای دولت سیزدهم ۷۸ میلیون بشکه میعانات گازی روی آب داشتیم و سالی ۴۵۰ میلیون دلار هزینه اجاره نفتکش‌ها برای نگهداری میعانات گازی بود، اظهار  کرد: تصمیم بر آن شد با صادرات میعانات افزون بر کاهش هزینه نگهداری، درآمد نفتی کشور را افزایش دهیم و اکنون میعانات گازی روی آب به صفر رسیده است.

خجسته‌مهر با بیان اینکه اکنون ۱۱ میلیارد دلار قرارداد آی‌پی‌سی در حال اجرا داریم، اظهار کرد: به‌زودی ۳.۱ میلیارد دلار قرارداد تنفیذ می‌شود و در مجموع با مذاکراتی که انجام می‌دهیم و به‌تدریج به قرارداد می‌رسند، مجموع قراردادها به ۶۰ میلیارد دلار می‌رسد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه