English

معاون وزیر اقتصاد و دارایی:

سال گذشته صادرات غیرنفتی تعاون رشد ۲۰ درصدی داشته است

معاون وزیر اقتصاد و دارایی گفت: صادرات غیرنفتی تعاونی ها در سال ۱۴۰۱ رشد ۲۰ درصدی داشته است و پیش بینی گمرک اختصاصی و استفاده حداکثری از مسیر سبز برای تسهیل صادرات تعاونی ها است.

سال گذشته صادرات غیرنفتی تعاون رشد ۲۰ درصدی داشته است

به گزارش خبرگزاری موج، محمد حسین رضانی فر معاون وزیر اقتصاد و دارایی و رییس کل گمرک ایران در نشست تخصصی راهکارهای توسعه صادرات بخش تعاون اظهار کرد: صادرات ۱.۵ میلیارد دلاری بخش تعاون به نسبت صادرات ۵۴ میلیارد دلاری کشور که در سال ۱۴۰۱ اتفاق افتاد اهمیت دارد. درست است که ۲.۸ درصد صادرات را تشکیل می دهد ولی از چند ویژگی برخوردار است.

وی ادامه داد: اول اینکه صادرات بخش تعاونی از تنوع خوبی برخوردار است و در حوزه صنایع تبدیلی، کشاورزی، معدنی و فلزی قابل توجه است. دوم اینکه از پایداری و ثبات بهتری نسبت به صادرات در بخش‌های دیگر برخوردار است؛ در واقع با نوسانات نرخ ارز اگرچه صادرات تعاونی‌ها نسبت به کل صادرات کمتر به نظر می‌رسد ولی پایداری بیشتری دارد و نکته سوم توزیع جغرافیایی صادرات تعاونی‌هاست که نسبت به سایر بخش‌های اقتصادی موزون‌تر است.

معاون وزیر اقتصاد و دارایی تصریح کرد: در حال حاضر ۷۵ درصد صادرات غیر نفتی ما به مقصد پنج کشور هدف چین، ترکیه، عراق، هند و امارات است و در خصوص تعاونی ها این ویژگی را داریم که صادراتشان  به ۱۰ تا ۱۲ کشور است که نشان می دهد مقاصد صادراتی بخش تعاون هم دارای تنوع بسیاری است.

وی از رشد ۲۰ درصدی صادرات بخش تعاون در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت که این میزان صادرات دو برابر نرخ رشد صادرات غیرنفتی در سایر بخش ها بوده است.

در ادامه این نشست، تفاهم نامه همکاری دو جانبه میان معاونت امور تعاون وزارت کار و گمرک ایران به امضا رسید که رییس کل گمرک ایران در این باره گفت: به موجب این تفاهم نامه مبادله و تبادل برخی اطلاعات مورد نیاز بخش تعاون صورت می گیرد. بر اساس ضوابط و مقررات خود تصمیم گرفته‌ایم قرار گرفتن شرکت‌های بزرگ تعاونی در لیست فعالان مجاز اقتصادی خود را تسهیل کنیم که می‌تواند مجموعه ای از تسهیلگری‌ها را برای تعاونی‌ها به دنبال داشته باشد.

به گفته معاون وزیر اقتصاد و دارایی اختصاص گمرک اختصاصی و استفاده حداکثری از مسیر سبز در این تفاهم‌نامه برای تعاونی‌ها و توسعه صادرات آنها پیش بینی شده است و امیدواریم با تفاهم نامه‌ای که امروز نهایی می‌شود وظایف تسهیلگری و ساده سازی فرایند و رویه‌های تجاری را به گونه‌ای محقق کنیم که رشد روزافزون بخش تعاون در کلان اقتصاد را شاهد باشیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه