English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

پشت پرده حاشیه های انتخابات اتاق بازرگانی چیست؟ / اتاق بازرگانی بازوی تجاری یا پاتوق عده ای خاص

درحالی موضوع رد صلاحیت رئیس اتاق بازرگانی بعد از انتخابات به موضوع داغ رسانه ها بدل شده که اعضای اتاق بازرگانی نسبت به ماندن رئیس کنونی اصرار دارند و معتقدند که انتخابات با حضور نمایندگان دولت برگزار شده و چرا نامه رد صلاحیت بعد از برگزاری انتخابات اعلام و ارسال شده در حالی که قبل از انتخابات فرصت اعلام بود.

پشت پرده حاشیه های انتخابات اتاق بازرگانی چیست؟ / اتاق بازرگانی  بازوی تجاری یا پاتوق عده ای خاص

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، در یک هفته گذشته خبرهای ضد و نقیضی درباره انتخابات اتاق بازرگانی ایران منتشر شده است، از یک سو پس از پایان انتخابات اعلام شد که سلاح ورزی با 265 رئیس اتاق بازرگانی شد و بعد از آن خبرهایی منتشر شده مبنی بر اینکه عده ای از درون اتاق بازرگانی مدعی هستند که در انتخابات تقلب شده است و بعد از چند روز به یکباره خبری منتشر شد مبنی بر اینکه صلاحیت سلاح ورزی پیش از انتخابات رد شده بود اما اتاق بازرگانی بدون در نظر گرفتن نظر هیات نظارت همچنان صلاح ورزی را در فهرست نامزدها قرار داده است.

بعد از آن یکباره خبری منتشر شد مبنی بر اینکه صلاح ورزی از ریاست اتاق بازرگانی انصراف داده است و بعد اتاق بازرگانی در واکنش به این خبر اعلام کرد که سلاح ورزی همچنان رئیس اتاق بازرگانی است و بحث استعفا اصلا مطرح نیست، حالا فعلا وضعیت اتاق بازرگانی در هاله ای از ابهام قرار دارد، زیرا از یک سو بسیاری از نمایندگان اتاق بازرگانی معتقدند که اتاق به عنوان پارلمان بخش خصوصی باید رئیس آن توسط اعضا انتخاب شود و وقتی یک نفر با رای قاطع انتخاب می شود به معنای صلاحیت فرد برای اعضا است.

از طرف دیگر برخی از نمایندگان اتاق بازرگانی نگران زاویه پیدا کردن اتاق بازرگانی با حاکمیت هستند زیرا طبق قانون اتاق بازرگانی به عنوان تشکلی که نقش مشاور برای سران سه قوه دارد می تواند در رتق و فتق بسیاری از مسائل نقش ایفا کند، همانطوری که در برجام و مذاکرات نقش موثری ایفا کرده بود امروز هم بسیاری از فعالان بازار معتقدند که اتاق بازرگانی می تواند یک بازوی دیپلماسی برای عبور از محدودیت های تحریمی عمل کند.

برخی از نمایندگان اتاق بازرگانی در پیگیری خبرنگار خبرگزاری موج اعلام کردند که یک نامزد انتخابات در چند مرحله مورد ارزیابی قرار می گیرد، نخست در مرحله ثبت نام اولیه و بعد در مراحل بعدی هم ارزیابی ها ادامه دارد و در پیش از برگزاری انتخابات اتاق بازرگانی وزارت اطلاعات رد صلاحیتی برای رئیس کنونی اتاق بازرگانی صادر نکرده و نامه رد صلاحیت او بعد از انتخابات منتشر شده و از طرف دیگر انتخابات با حضور ناظران و نمایندگان وزارت صنعت معدن و تجارت برگزار شده است و بعد از انتخابات صحت انتخابات را تایید کرده بودند.

 

ابطال انتخابات اتاق بازرگانی صرف هزینه بی جهت است

از این رو چالش ها بر سر انتخابات اتاق بازرگانی همچنان ادامه دارد و نمایندگان اتاق بازرگانی تاکید دارند که ابطال انتخابات اتاق بازرگانی نوعی فرصت سوزی و صرف هزینه بی جهت است در حالی که همین انرژی را می توان صرف رفع مشکلات کنونی اقتصاد گذاشت.

قدیر قیافه نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران درباره حاشیه های انتخابات اتاق بازرگانی گفته «رسانه‌ها از وضعیت موجود برداشت اشتباه دارند و همین برداشت را منعکس می‌کنند. از طرف دیگر برخی افراد که شبهه دخالت آنها مطرح است رئیس یک اتاق بازرگانی مشترک هستند اما در هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران عضو نیستند و هیات نمایندگان اتاق ایران با عنوان مرجع اصلی منتخب رییس با قاطعیت و با 265 رای به رییس اتاق را انتخاب کردند و کسی در این بین منصوب نشد، زیرا در یک فرآیند کاملا قانونی یک سری افراد با رای قاطع انتخاب شدند مگر اینکه ما بخواهیم به آرای نمایندگان احترام نگذاریم و عده‌ای بخواهند آرای خود را به کرسی بنشانند.»

همچنین علی شریعتی، عضو اتاق بازرگانی ایران  با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی در ۳۵ تا از عالی‌ترین شوراهای دولتی عضو است و ۲۰ نفر دولتی در اتاق بازرگانی عضو هستند اعلام کرده است که « نقش محوری اتاق بازرگانی به دلیل این‌که ذیل قانون اساسی است و نقش محوری دارد، بر همه پوشیده نیست. متاسفانه در دوره نهم هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، زمانی که انتخابات انجام شد، یک‌سری از عزیزان که حالا به هر علتی نتایج مطلوب‌شان به دست نیامده بود، با هدف تغییر قوانین و با شعار مبارزه با فساد و انحصار اتاق، شروع به تضعیف اتاق بازرگانی کردند و در مجامع، نهادها و قوا تلاش کردند به خواسته خود برسند. این اتفاق هم افتاد. حالا همه این حرکت‌ها و حتی وقایعی که در چند روز اخیر در رابطه با انتخاب رییس اتاق بازرگانی ایران رخ داد، مصداق شعر "یکی بر سر شاخ، بن می برید. خداوند بستان نگه کرد و دید. بگفتا گر این مرد بد می کند. نه با من که با نفس خود می کند." در واقع این کم‌لطفی‌هایی است که برخی، به اسم اتاق بازرگانی به خودمان می‌کنند و این باعث می‌شود که عده‌ای موج‌سوار و افراد غیرمرتبط، از این موضوع سوءاستفاده کنند.»

در حال حاضر باید توجه داشت که توان اتاق بازرگانی محدود است، اگر این توان بخواهد در درگیری‌ها صرف و تضعیف شود، نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود. وقت و انرژی بیهوده نباید صرف می‌شود زیرا در این حالت از هدف اتاق بازرگانی غافل می‌شویم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه