English

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران:

طی ۶ ماه گذشته احیای یک میلیون بشکه‌ای ظرفیت تولید نفت ایران

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران عنوان کرد: با از بین‌ رفتن برجام در دولت گذشته بیش از یک میلیون بشکه ظرفیت تولید نفت کشور به‌دلیل تحریم‌های غربی و نبود تعمیرات به‌موقع تأسیسات نفتی کاهش یافت، اما با هزینه ۵۰۰ میلیون دلاری و در مدت شش ماه توانستیم در آغاز به‌کار خود در این دولت این ظرفیت ازدست‌رفته را برگردانیم.

طی ۶ ماه  گذشته احیای یک میلیون بشکه‌ای ظرفیت تولید نفت ایران

به گزارش خبرگزاری موج، محسن‌خجسته‌مهر در آیین رویداد بهبود بهره‌وری در عملیات حفاری با تأکید بر اینکه زمان و افزایش بهره‌وری در حفاری برای بهبود اقتصاد پروژه از اهمیت بسزایی برخوردار است، گفت: هم‌اکنون در بحث حفاری ما با ۱۴ چالش در زمینه افزایش زمان حفاری روبه‌رو هستیم.

وی با اشاره به اینکه در زمان شروع دولت سیزدهم تلاش کردیم تصمیم‌ها و برنامه‌ریزی‌ها را در کمترین زمان ممکن انجام دهیم، اظهار کرد: برخی دستاوردهای امروز ما همچون افزایش دو برابری در صادرات نفت به سبب همان تصمیم‌ها در شروع کار خود بوده است.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: ۲۰ ماه پیش صادرات نفت به روزانه کمتر از ۳۰۰ هزار بشکه هم رسیده بود و وجود حدود ۸۰ میلیون بشکه میعانات گازی روی آب در خلیج فارس در حال تبدیل شدن به پاشنه آشیل صنعت نفت بود. راهکار دولت قبل برای حل این موضوع افزایش تعداد نفتکش‌های اجاره‌ای و هزینه ۴۵۰ میلیون دلاری سالانه در این زمینه بود و بیش از سه سال میعانات گازی تولید کشور را روی آب ذخیره کرده بودند.

خجسته‌مهر با تأکید بر اینکه صادرات نفت کشور را در سخت‌ترین شرایط ممکن نسبت به سال ۱۴۰۱ دو برابر کرده‌ایم، افزود: در ابتدای آغاز به‌کار دولت سیزدهم بیش از ۴۸۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه وجود داشت که با افزایش فروش نفت و وصول مطالبات نفتی این کسری را جبران کردیم.

وی احیای دیپلماسی انرژی را رمز موفقیت شرکت ملی نفت ایران در زمینه صادرات نفت دانست و اظهار کرد: درآمد نفتی کشور در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ بیش از ۷۹ درصد افزایش داشته است که این موضوع اقتدار صنعت نفت را می‌رساند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: اقتدار در صنعت نفت که در گذشته تصور می‌شد تنها در تکریم نشدن منابع انسانی خلاصه می‌شود، در دولت سیزدهم تبدیل به اقتدار اقتصادی کشور با افزایش فروش و صادرات نفت شده است. با از بین رفتن برجام در دولت قبل بیش از یک میلیون بشکه از ظرفیت تولید نفت کشور به‌دلیل تحریم‌های غربی و به‌موقع تعمیر نشدن تأسیسات نفتی کاهش یافت، اما با هزینه ۵۰۰ میلیون دلاری در مدت ۶ ماه توانستیم در شروع به‌کار خود در این دولت این ظرفیت ازدست‌رفته را برگردانیم.

خجسته‌مهر با بیان اینکه ظرفیت تولید نفت ایران در ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم حدود ۲.۲ میلیون بشکه بود و امروز به ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است، افزود: حدود ۸۶ درصد از منابع نفتی مشترک ایران در حوزه کاری شرکت نفت و گاز اروندان قرار دارد، هم‌اکنون نسبت تولید نفت از میدان‌های مشترک به مستقل یک به سه است.

وی تصریح کرد: تولید نفت سنتزی (مخلوطی از میعانات گازی و نفت سنگین ایران) از عوامل مهم در افزایش صادرات و مشتریان جدید است. در ۲۰ ماه اخیر یک میلیون بشکه به تولید و صادرات نفت کشور افزوده‌ایم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: در ۲۰ ماه اخیر شاهد امضای حجم زیادی از قراردادهای و تفاهم‌نامه‌های داخلی و خارجی در صنعت نفت بوده‌ایم، برای نمونه با توجه به ناترازی گازی در کشور، در طرح توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی به‌صورت زودهنگام قرار است تولید را با چهار حلقه چاه در این فاز آغاز کنیم، در عین حال قرار است در آینده نزدیک از این فاز تولید گاز داشته باشیم که این موضوع متأسفانه بیش از ۲۰ سال دست‌به‌دست شده بود.

خجسته‌مهر، راه‌اندازی واحد شیرین‌سازی میعانات گازی فازهای ۲ و ۳ پارس جنوبی، اختصاص بودجه و دکل حفاری برای توسعه میدان بلال، نهایی شدن قرارداد توسعه لایه نفتی پارس جنوبی، آغاز ساخت جکت میدان فرزاد بی، تسریع در طرح افزایش تولید میدان فروزان، حل مشکلات محیط زیستی میدان سهراب، حفاری و تولیدی کردن ۴۰ حلقه چاه در میدان آزادگان و افزایش تعداد دکل‌های حفاری در این میدان را از جمله اقدام‌های مهم در ۲۰ ماهه اخیر در شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد.

وی با تأکید بر اینکه تا پایان امسال خبرهای خوبی از افزایش تولید نفت در میدان‌های مشترک به مردم اعلام خواهد شد، گفت: تلاش کردیم با همکاری شورای عالی تأمین و شورای عالی اقتصاد مشکلات پیمانکاران و سرمایه‌گذاران را با رفع بروکراسی‌های (دیوان‌سالاری) اداری کاهش دهیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: توسعه میدان مشترک میدان آزادگان به‌صورت جامع را با توان بانک‌ها و شرکت‌های اکتشاف و تولید داخلی آغاز کرده‌ایم، شرکت به ثبت‌رسیده از سوی این بانک‌ها و شرکت‌ها تاکنون ۱۸ همت سرمایه محدودی به ثبت رسانده‌اند و به‌زودی قرارداد توسعه این میدان به ارزش ۷ میلیارد دلار امضا خواهد شد.

خجسته‌مهر ابتدایی‌ترین و مهم‌ترین لازمه تحقق اهداف صنعت نفت را حفاری دانست و اظهار کرد: حدود ۵۰ درصد هزینه‌های توسعه‌ای میدان‌های نفت و گاز مربوط به بحث حفاری است، از این رو رفع چالش‌های این صنعت می‌تواند بهره‌وری در اقتصاد کلان کشور را افزایش دهد.

وی ذخایر قابل برداشت نفتی ایران را حدود ۱۶۰ میلیارد بشکه اعلام کرد و گفت: برای افزایش تولید نفت و گاز در کشور باید برنامه‌ریزی مدونی داشته باشیم

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه