English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

بازار جهانی نفت به نفع غربی ها پیش نمی رود

در حالی که دولت های غربی وانمود می کردند که ذخایر کافی سوخت در اختیار دارند و قیمت نفت افزایش نمی یابد، اما بازار جهانی طبق سناریو آنها پیش نمی رود.

بازار جهانی نفت به نفع غربی ها پیش نمی رود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، در ماه های اخیر بحث های زیادی درباره قیمت نفت مطرح شده و در حالی که برخی کارشناسان پیش بینی می کردند که قیمت نفت افزایش می یابد، اما دولت ها و رسانه های اروپایی با اعلام اینکه به اندازه مصرف دو سال اروپا، نفت و گاز ذخیره کردند و هرگونه افزایش تقاضا برای نفت را تکذیب می کردند و حتی دولت آمریکا هم با تزریق ذخیره استراتژیک به بازار به دنبال کاهشی قیمت نفت بود تا از این طریق فشار بر کشورهای هم‌پیمان خود را کاهش دهد، با این حال روند افزایش قیمت نفت در بازار جهانی در حال رخ دادن است. از طرف دیگر فشار تحریم ها بر ایران افزایش یافته، در حالی که این مسأله به نفع کشورهای اروپایی هم نیست.

یک استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه هرچند اروپایی ها در یک مقطعی زغال سنگ را جایگزین نفت کرده بودند اما این موضوع در ادامه نتوانست روی مجموع تقاضای نفت در بازار اروپا اثر بگذارد و تقاضا در حال افزایش است، گفت: به طور قطع مشخص بود که کاهش قیمت نفت در بازار جهانی موقتی است و با کاهش محدودیت های کرونا یی که رخ داده و شرکت های شرق آسیا به فعالیت برگشته اند بار دیگر تقاضا برای نفت افزایش می یابد، هرچند عرضه بالای نفت توسط روسیه و تعیین سقف برای معاملات نفت روسیه با کشورهای اروپایی باعث شده قیمت نفت رشد پیدا نکند.

حسن مرادی با بیان اینکه بخشی از فروش نفت روسیه خارج از چارچوب بین المللی اتفاق افتاده است، افزود: با توجه به اینکه تحولات جهانی و درگیری بین روسیه و اوکراین ثابت نخواهد ماند نمی توان پیش بینی ثابتی از وضعیت معاملات بازار جهانی نفت داشت. به همین دلیل آغاز دور جدید افزایش قیمت نفت قابل پیش بینی است.

صادرات نفت ایران و چالش تحریم ها 

در حال حاضر ایران در لایحه بودجه 1402 پیش بینی کرده که میزان فروش نفت خود را در یک و نیم میلیون بشکه تثبیت خواهد کرد، از این رو بررسی وضعیت بازار جهانی و همچنین میزان عرضه نفت توسط کشورهای دیگر همچون روسیه و عربستان از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که میزان عرضه آنها قیمت نفت در بازار را تحت تأثیر قرار می دهد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه بخشی از صادرات نفت ایران به چین به طور غیررسمی هست، گفت: در حال حاضر صادرات نفت ایران به دلیل افزایش فشار تحریم ها و عرضه بالای روسیه کاهش داشته است به همین دلیل معاملات به صورت نقدی انجام نمی شود و با توجه به تجربه بد ایران درباره فاینانس پروژه های ایرانی توسط چینی ها به نظر می رسد باید استراتژی در همکاری های نفتی با این کشور مورد بازنگری قرار بگیرد.

حمیدرضا صالحی با بیان اینکه در حال حاضر به دلیل تحریم ها درآمد نفت کشورها رصد می شود، گفت: در زمانی تحریم ها به دلیل اینکه بازار جهانی نفت رصد می شود و مبدا و مقصد محموله های نفتی مشخص می شود ریسک ها معاملات بر کشورهای خریدار و فروشنده بالا می رود، به همین دلیل دولت برای انجام این معاملات امتیازهای ویژه ای به خریداران می دهد و این مسئله روی مجموع درآمد نفتی دولت تاثیر بگذارد.

او درباره عواملی که وضعیت بازار جهانی نفت را با تلاطم قرار می دهد، تصریح کرد: در شرایط کنونی تولید نفت عربستان به ده میلیون بشکه و تولید عراق هم در حال نزدیک شدن به 6 میلیون بشکه است و این موضوع روی بازار جهانی تاثیر می گذارد و می تواند برای صادرات آینده ایران مشکل ساز باشد به همین دلیل باید برنامه مدونی برای حضور در بازارهای جهانی وجود داشته باشد که بتواند سبد متنوعی از کشورها برای فروش نفت داشته باشیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه