English

رئیس کمیته دانش بنیان انجمن نفت، گاز و پتروشیمی در گفتگو با خبرگزاری موج مطرح کرد:

کاهش فعالیت شرکت ها در نتیجه تعویق پروژه های عمرانی

ادموند میرزاخانیان گفت: کاهش درآمدهای نفتی دولت را برای تامین اعتبار پروژه ها با مشکل مواجه کرده و این مساله منجر به کاهش فعالیت شرکت ها شده و آنها را با بدهی های سنگین، معوقات حقوق کارکنان، بیمه، مالیات و ... مواجه کرده است.

کاهش فعالیت شرکت ها در نتیجه تعویق پروژه های عمرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در حال حاضر درآمد نفتی دولت کاهش یافته و چرخه تامین اعتبار پروژه های عمرانی با اختلال مواجه شده و شرکت های خصوصی که در حال حاضر مجبور به فعالیت اقتصادی با دولت به عنوان کارفرما هستند به حالت نیمه تعطیل درآمده اند به همین دلیل آنها هم با بدهی های سنگین، معوقات حقوق کارکنان، بیمه، مالیات و ... مواجه شده اند.

رئیس کمیته دانش بنیان انجمن نفت، گاز و پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در حال حاضر دو گروه شرکت در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی صنعت نفت، گاز و پتروشیمی فعال هستند، گفت: شرکت های پیمانکار بیشتر دانش بنیان و شرکت های مشاور بیشتر خدماتی هستند و از مزایای دانش بنیانی محرومند در حالی که کالا و خدمات این حوزه به خوبی می توانند در قالب دانش بنیان قرار بگیرند و تقاضای بالایی هم برای این خدمات در بازار برای آن وجود دارد.

ادموند میرزاخانیان با بیان اینکه در حال حاضر شرکت های دانش بنیان در بخش هایی همچون تکنولوژی ساخت با لایسنس داخلی فعالیت می کنند، اظهار کرد: نفت و گاز تا زمانی که در دنیا مشتری دارند باید بفروشیم و با ورود بیشتر شرکت های دانش بنیان می توانیم سهم خود را در بازارهای بین المللی بیشتر کنیم و جایگاه کشور را در اقتصاد نفت دنیا ارتقا دهیم به همین دلیل شعارهای اقتصاد بدون نفت هم که توسط معاونت فناوری ریاست جمهوری مطرح می شود در این شرایط منطقی نیست.

او با تاکید بر اینکه راهکار برون رفت از وضعیت کنونی اقتصاد کشور تغییر سیاست داخلی و استفاده از فرصت های بین المللی است، تصریح کرد: در حال حاضر اکثر بنگاه های اقتصادی دچار روزمرگی شدند و افق روشنی در پیش رو ندارند و این بزرگترین آفت اقتصادی است، چراکه شرکت ها نمی توانند برنامه ریزی برای آینده اقتصادی خود داشته باشند.

رئیس کمیته دانش بنیان انجمن نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه بسیاری از شرکت ها در سال های اخیر نابود شده یا فعالیت آنها محدود شده است، تصریح کرد: شرکت هایی که در چند وقت اخیر روی تامین محصولات و خدمات اصلی مورد نیاز مردم متمرکز بوده اند کمتر در معرض ریسک های اقتصادی بوده اند، هرچند این شرکت ها نسبت کمی از  بنگاه های اقتصادی کشور هستند و از آنجایی که در بازار جهانی هم حضور دارند درآمدهای دلاری نیز دارند؛ به همین دلیل آنها کمتر دستخوش نوسانات اقتصادی بازار داخلی بوده اند.

میرزاخانیان با اشاره به اینکه بیش از ۸۵ درصد اقتصاد ایران دولتی است، اظهار کرد: در حال حاضر بخشی از شرکت های خصوصی مجبور هستند که با دولت کار کنند زیرا کارفرمای اصلی اقتصاد کشور است.

کاهش پروژه های عمرانی منجر به کاهش فعالیت شرکت ها شده است

او با بیان اینکه در شرایط کنونی به دلیل کاهش درآمدهای نفتی دولت برای تامین اعتبار پروژه ها با مشکل مواجه است، گفت: کاهش پروژه های عمرانی منجر به کاهش فعالیت شرکت ها شده است، در حالی که این شرکت ها با بدهی های سنگین، معوقات حقوق کارکنان، بیمه، مالیات و ... مواجه هستند.

رئیس کمیته دانش بنیان انجمن نفت، گاز و پتروشیمی با تاکید بر اینکه باید چشم انداز روشنی برای کل اقتصاد و کشور وجود داشته باشد، اظهار کرد: تعیین افق روشن برای اقتصاد کمک می کند تا فعالیت های اقتصادی هم روندی مثبت و رو به رشد داشته باشند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، در حال حاضر یکی از خلاهای موجود در اقتصاد ایران ضعف فناوری است که با حضور شرکت های دانش بنیان می توان بخشی از آن را پوشش داد و زمینه ورود به بازارهای جهانی را تقویت کرد، چراکه در شرایط کنونی این شرکت های فناورانه زیادی را ثبت کرده است و قابلیت ورود به عرصه های مختلف اقتصادی و صنعتی را دارد، اما کاهش سرمایه در گردش بنگاه های اقتصادی و رکود حاکم در بازار عملا فرصت رشد از این شرکت های فناورانه را هم گرفته است، به همین دلیل دولت باید سیاست های حمایتی را در پیش بگیرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه