English

گزارش هفتگی خبرگزاری موج از بورس نشان داد؛

دلایل افت بورس در هفته اخیر/ برخی نمادها در موقعیت ارزندگی قرار دارند

به گفته برخی کارشناسان بورس افت بازار تحت تاثیر فضای هیجانی و عواملی همچون خروج سرمایه در نتیجه رشد نرخ سود بانکی و فروش اوراق اتفاق افتاده است و ادامه افت شاخص بعید به نظر می رسد.

دلایل افت بورس در هفته اخیر/ برخی نمادها در موقعیت ارزندگی قرار دارند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، بازار سرمایه در هفته اخیر روندی نزولی طی کرد و خروج سرمایه از بازار هم ادامه پیدا کرد و در حالی که بسیاری از فعالان بازار سرمایه تصور می کردند که شاخص از سطح یک میلیون و 300 هزار واحد افت نخواهد کرد، اما این اتفاق افتاد و بخشی از این مساله تحت تاثیر هیجانات در بازار بورس بود و به خروج سرمایه از بازار دامن زد و حالا بسیاری بر این باور هستند که افزایش حاشیه سود شرکت ها در یک سال گذشته باعث تقویت بنیاد بازار شده به همین دلیل احتمالا شاخص از همین کانال یک میلیون و 200 هزار واحد برگشت خواهد خورد.

یک کارشناس بورس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در شرایط کنونی بورس تحت تاثیر ریسک های مختلفی همچون ابهام در برجام، ریسک های قیمت گذاری و ریسک بودجه 1402 قرار دارد، گفت: در شرایط کنونی شاخص کل بورس هر حمایتی را که از دست می دهد همان تبدیل به مقاومت می شود و با از دست دادن سطح حمایتی یک میلیون و 300 هزار واحد در حال حاضر سطح حمایتی یک میلیون و 207 هزار واحدی فعال شده است و اگر این سطح را از دست بدهد وضعیت بازار بحرانی می شود، اما با توجه به اینکه شرکت ها به سودسازی خوبی رسیده اند به نظر می رسد که شاخص کمتر از این سطح افت پیدا نمی کند.

احمد جانجان با بیان اینکه بسیاری از گروه های بورسی ظرفیت رشد دارند، تصریح کرد: برای نمونه گروه هایی همچون پالایشی ها به دلیل افزایش قیمت نفت با رشد کرک اسپرد همراه شده اند به همین دلیل در مجمع امسال سود خوبی خواهند داد و همین موضوع باعث شده تا تقاضا برای این نمادها افزایش پیدا کند و حتی گروه هایی مانند بانک ها هم که در ماه های اخیر افت زیادی را تجربه کرده اند در موقعیتی قرار دارند که می توانند رشد خود را از همین محدوده آغاز کنند، اما در شرایط کنونی جو منفی حاکم بر بازار باعث شده تا بسیاری از نمادها بی اوجود اینکه ارزنده هستند افت بالایی را تجربه کنند.

او با تاکید بر اینکه گروه های مانند پتروشیمی ها و فولادی ها هم تحت تاثیر سیاست های قیمت گذاری برای سوخت و همچنین نوسانات قیمت جهانی هستند، تصریح کرد: در چند وقت اخیر قیمت برخی کامودیتی ها در بازارهای جهانی افت داشت و از طرف دیگر بحث افزایش قیمت سوخت باعث شده تا چشم انداز این بازار کمی در هاله ای از ابهام فرو برود، اما این مساله به سیاست های دولت برای تعیین قیمت گاز و ... در بودجه 1402 بستگی دارد که به نوعی حاشیه سود این شرکت ها حفظ شود.

بورس تحت تاثیر  افزایش نرخ سود بانکی و انتشار اوراق

در چند وقت اخیر یکی از عواملی که روی بازار تاثیر منفی زیادی گذاشته افزایش نرخ سود بانکی و انتشار اوراق دولتی بوده است که باعث شده در کنار خروج سرمایه حقیقی از بازار به افت بازار دامن بزند.

یک کارشناس بورس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی بازار با اشاره به اینکه در شرایط کنونی علاوه بر عوامل روانی و هیجانی نبود نقدینگی هم در بازار تاثیر گذاشته است، گفت: افزایش نوسانات در بازارهای موازی همچون دلار و طلا و ... باعث شده تا در کنار افت بورس بخشی از نقدینگی وارد این بازارها شود و به نوعی به افت بیشتر بورس دامن زده است.

مهدی سوری با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از نمادها ارزنده هستند اما تحت تاثیر افت شاخص بورس و همچنین عدم حمایت حقوقی ها همچنان در روندی نزولی قرار دارند، تصریح کرد: به طور قطع هر خبر مثبتی می تواند منجر شود تا شاخص کل بورس دوباره وارد روندی صعودی شود زیرا هم اکنون در سطوح حمایتی قرر گرفته است، البته تا زمانی که اراده کافی برای حمایت از بورس وجود نداشته باشد بازار در همین محدوده نوسان خواهد کرد.

او با تاکید بر اینکه شاخص هم وزن نسبت به شاخص کل بورس در موقعیت خوبی برای رشد دارد، اظهار کرد: بسیاری از نمادهای کوچک افت بالایی را تجربه کرده اند و در قیمت سال های 98 و 99 معامله می شوند به همین دلیل با در نظر گرفتن تورم سالانه این قیمت ها منطقی نیست به همین دلیل پیش بینی می شود به زودی بورس به روند طبیعی خود برگردد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه