English

نماینده مجلس در گفتگو با خبرگزاری موج:

احتمال چالش قطعی گاز برای صنایع در زمستان/ گاز خانگی یارانه ای در اختیار پُر مصرف ها قرار نگیرد

حسین محمد صالح آرانی گفت: سرانه مصرف گاز باید برای هر فرد مشخص باشد و هر چقدر افراد از آن میزان بیشتر استفاده کردند باید هزینه آن را به صورت آزاد بپردازند، دقیقا همان اقدامی که در مسئله بنزین اجرایی شد و افراد سهمیه بنزین مشخصی دارند. به عبارتی گاز خانگی یارانه ای در اختیار پُر مصرف ها قرار نگیرد.

احتمال چالش قطعی گاز برای صنایع در زمستان/ گاز خانگی یارانه ای در اختیار پُر مصرف ها قرار نگیرد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، سوخت در دنیا چالش برانگیز شده و حالا پیش بینی شده در ایران هم مشکل تامین سوخت در زمستان بروز کند، همان طور که در سال گذشته مشکل تامین گاز برای فولادی ها و پتروشیمی ها بروز کرده بود. عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس شورای اسلامی درباره اثرات اجرای طرح تعرفه گذاری پلکانی در حوزه گاز خانگی گفت: مصرف گاز خانگی در کشور ما ناعادلانه است و 3 درصد از مردم مرفه جامعه پنج برابر بیشتر از مردم عادی از گاز استفاده می کنند و به همین نسبت از یارانه پنهان گاز بیشتر برخوردار می شوند.

حسین محمد صالحی دارانی در ادامه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج گفت: برای هرگونه افزایش تعادلی قیمت گاز برای افراد مرفه باید برنامه ریزی انجام شود تا به این وسیله عدالت بین اقشار مرفه و ضعیف جامعه برقرار شود.

این نماینده مجلس یازدهم در ادامه افزود: اقشار مرفه جامعه معمولاً خانه های خیلی بزرگی دارند که استفاده درستی هم از آنها نمی کنند و به همین دلیل مصرف گاز خیلی بالایی دارد. اگر در راستای اجرای طرح تعرفه گذاری پلکانی گاز خانگی، به نسبت مصرف گاز خانوارها هزینه مصرف را بالا ببریم احتمالا در کاهش مصرف گاز تاثیر گذار خواهد بود.

سرانه مصرف گاز باید برای هر فرد مشخص باشد

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: سرانه مصرف گاز باید برای هر فرد مشخص باشد و هر چقدر افراد از آن میزان بیشتر استفاده کردند باید هزینه آن را به صورت آزاد بپردازند، دقیقا همان اقدامی که در  مسئله بنزین اجرایی شد و افراد سهمیه بنزین مشخصی دارند. به عبارتی گاز خانگی یارانه ای در اختیار پُر مصرف ها قرار نگیرد.

صالحی دارانی در ادامه درباره دلیل عدم حرکت مردم به سمت بهینه مصرف کردن انرژی توضیح داد: در بروز این مسئله دلایل زیادی از جمله مسائل فرهنگی و اقتصادی تاثیر گذار است. در حوزه  مسئله اقتصادی به این دلیل که هزینه گاز بالا نیست مردم برایشان اهمیتی ندارد که چقدر و چطور از این انرژی استفاده کنند. اگر هزینه گاز نسبتاً متعادل برای مردم در نظر گرفته شود آنها به تمام مسائل برای بهینه مصرف کردن گاز مثل داشتن در و پنجره استاندارد توجه میکنند.

وی در ادامه تاکید کرد: علاوه بر این باید فرهنگ سازی درست برای مصرف انرژی در کشور انجام شود. البته در سال های قبل در مدت کوتاهی این فرهنگ سازی در کشور اجرایی شد اما بازهم به فراموشی سپرده شد. درست مصرف کردن انرژی اگر در کشور ما جا بیفتد، قطعاً همانند سایر کشورهای اروپایی که سرانه مصرف پایینی در حوزه انرژی دارند ما هم می توانیم این سرانه مصرف را پایین بیاوریم و به این ترتیب منابعی که در اختیار داریم را حفظ کنیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: با اقدامات فرهنگی برای کاهش مصرف مردم تشویق خواهند شد که از وسایلی که استفاده کمتری از گاز دارند مثل شوفاژ استفاده کنند. علاوه بر این درها و پنجره ها در حوزه ساختمان سازی باید استاندارد شوند تا کمتر انرژی را هدر دهند.

وی در ادامه درباره قیمت گاز خانگی که در اختیار مردم قرار می گیرد توضیح داد: واقعیت این است که ما گاز خانگی را با قیمت پایین در اختیار مردم قرار می دهیم و این مسئله باعث شده که در صرفه جویی گاز خانگی دقت کمتری شود.

صالحی دارانی گفت: علاوه بر منازل، ادارات و ارگان های دولتی و مدارس نیز از جمله مکان هایی هستند که به صورت بی رویه از گاز استفاده میکنند. مدارس به دلیل اینکه تعرفه گاز رایگان دارند، آن را خیلی بی رویه استفاده می کنند علت این مسئله عدم فرهنگ سازی برای مصرف درست انرژی است.

بیشتر اقشار پرمصرف ما همان اقشار مرفه هستند 

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که اقشار پرمصرف عمدتا چه اقشاری هستند؟ گفت: بیشتر اقشار پرمصرف ما همان اقشار مرفه هستند که هزینه گاز برای آنها اهمیتی ندارند. طبیعتا کسی که توان مالی مناسبی نداشته باشد مصرف گازش را کنترل میکند. پرمصرف های ما کسانی هستند که خانه های با متراژ بالا دارند و برای یک الی دو نفر تمام خانه را گرم میکنند ولی در مقابل مردم طبقات پایین از گاز برای گرم کردن خانه ۵۰ متری استفاده می کنند.

صالحی دارانی در ادامه بیان کرد: اینکه در تعرفه گذاری پلکانی لحاظ شده که افرادی که از سرانه مصرف، کمتر گاز استفاده می کنند از پرداخت هزینه معاف شوند اقدامی بسیار مناسب و در راستای تشویق مردم است. به این ترتیب طرح تعرفه گذاری پلکانی گاز خانگی وقتی اجرایی شود همانند طرح حوزه برق می شود که مشترکین کم مصرف از پرداخت هزینه قبوض خود معاف شده اند.

 این نماینده مجلس یازدهم در ادامه تاکید کرد: ممکن است با بالا رفتن قیمت گاز افراد مرفه باز هم هزینه آن برایشان اهمیتی نداشته باشد و به همان نسبت مصرف بی رویه داشته باشند. بهتر است دولت در کنار اجرای تعرفه گذاری پلکانی، طرح های تشویقی برای مردم در نظر بگیرد، تا به این وسیله آنها تشویق شوند که از گاز خانگی استفاده کمتری بکنند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر در تعرفه گذاری پلکانی گاز همانند تعرفه گذاری پلکانی برق عمل شود و طرح‌های تشویقی برای مردم در نظر گرفته شود و خانوارهایی که مصرف پایینی دارند از پرداخت هزینه قبوض خود معاف شوند قطعاً در کاهش مصرف تاثیر بسزایی خواهد داشت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه