English

یک کارشناس انرژی در گفتگو با موج مطرح کرد؛

باید الگوی مصرف گاز خانگی تغییر کند/ هزینه پرمصرف ها روی دوش مردم

یک کارشناس حوزه انرژی گفت: مقایسه تطبیقی میزان مصرف گاز در ایران با شاخص‌های منطقه‌ای و جهانی رقم بالایی را نشان می‌دهد. این مساله در وهله به نبود الگوی مصرف مناسب در حوزه انرژی در خانواده‌ها و از طرفی به پایین بودن برچسب انرژی برخی از دستگاه‌های گرمایشی در خانه‌ها برمی‌گردد.

باید الگوی مصرف گاز خانگی تغییر کند/ هزینه پرمصرف ها روی دوش مردم

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، افزایش قیمت انرژی در بازارهای جهانی در کنار رشد پیک مصرف منجر شده تا دولت به فکر اجرای سیاست های محدود کننده و تنبیهی در بخش مصرف انرژی باشد.

یک کارشناس حوزه انرژی در پاسخ به سوالی در خصوص ضرورت اجرای طرح تعرفه‌گذاری پلکانی و اهتمام مردم به اصلاح الگوی مصرف در حوزه گاز گفت: مقایسه تطبیقی میزان مصرف گاز در ایران با شاخص‌های منطقه‌ای و جهانی رقم بالایی را نشان می‌دهد. این مساله در وهله به نبود الگوی مصرف مناسب در حوزه انرژی در خانواده‌ها  و از طرفی به پایین بودن برچسب انرژی برخی از دستگاه‌های گرمایشی در خانه‌ها برمی‌گردد. 

محمدحسین دیده بان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج با انتقاد از اینکه مهندسی خانه‌های ایرانی بر اساس بهینه‌سازی مصرف انرژی ساخته نشده، خاطرنشان کرد: متاسفانه خانواده‌ها توجهی به مصرف انرژی ندارند و علیرغم اینکه همه اعضای خانواده در یک از نقطه از خانه جمع شده‌اند اما میزان گرمایش چرخشی در تمامی نقاط خانه بالاست. در حالی که در قدیم شاهد بودیم که عملا تمامی اعضای خانواده با یک چراغ نفتی خودشان را گرم می‌کردند و در اتاق‌هایی که خیلی رفت و آمد نداشتند، وسایل گرمایشی را بی دلیل روشن نمی کردند. 

وی با تاکید بر اینکه باید عوامل انگیزشی برای جهت‌دهی مردم به سمت اصلاح الگوی مصرف تبیین شود، تصریح کرد: اگر مردم به اصلاح الگوی مصرف انرژی توجه نکنند، ما با مشکلاتی عدیده‌ای در بخش گاز و به طور کلی انرژی مواجه می‌شویم از جمله، با توجه به اینکه خوراک سوخت نیروگاه ها برای تولید برق گاز است، در صورت نبود و یا کمبود گاز این خوراک تامین نشده و تولید برق با چالش مواجه می شود. بنابراین عملا شاهد مازوت سوزی خواهیم بود که تبعات محیط زیستی بسیاری را با خود به همراه دارد.در عین حال نیز بخش های مختلف تولید نیز با مکشل مواجه خواهند شد.

این کارشناس حوزه انرژی با تاکید بر ضرورت برخورد با مشترکان پرمصرف با شیوه‌های مختلف گفت: همانطوری که شرکت گاز در این زمینه بارها اعلام کرده، مشترکان پرمصرف عملا باید هزینه بیشتری را در این خصوص بپردازند و به نظرم این رقم باید 5 تا 6 برابر رقم عادی باشد تا مصرف خود را منطبق به الگوی استاندارد مصرف برسانند و در عین حال با یارانه ای که دولت در خصوص انرژی پرداخت می کند هزینه پرمصرفی این عده را همه پرداخت نکنند. 

دیده‌بان به سوال دیگری در خصوص اینکه دولت چگونه باید دستاورد حاصل از صرفه‌جویی را در زیرساخت‌های حوزه انرژی سرمایه‌گذاری کند، پاسخ داد و تصریح کرد:  حتما باید برای این مساله فکر شود. البته نظر دولت این است که تولید برق در حوزه صنعتی را به بخش خصوصی واگذار کند تا این بار از روی دوش دولت برداشته شود و دولت تنها در حوزه برق خانگی تمرکز خود را قرار دهد. این مساله در بودجه نیز لحاظ شده و امیدواریم که بتواند هرچه سریعتر اجرایی شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه