English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

باج خواهی از دولت به اسم کارآفرینی/ سود تسهیلات ارزی در جیب عده ای خاص

همه ابربدهکاران بانکی باید تسهیلات ارزی خود را مطابق با قانون به صورت ارزی برگردانند و اگر قرار باشد کسی تسهیلات ارزی را ریالی برگرداند، باید نرخ روز ارز محاسبه شود و به اندازه آن ریال برگرداند.

باج خواهی از دولت به اسم کارآفرینی/ سود تسهیلات ارزی در جیب عده ای خاص

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، در راستای طرح شفافیت تسهیلات و تعهدات کلان بانکی نظارت بر عملکرد بانک ها به صورت جدی باید رصد شود، زیرا در سال های اخیر تخلفاتی در بانک ها رخ داده که مشکل ساز شده است؛ در حالی که تسهیلات کلان مجاز برای بانک‌ها معادل حداقل ۱۰ و حداکثر ۲۰ درصد سرمایه پایه هر بانک می‌باشد، برخی بانک ها بیش از ۱۰ برابر سرمایه خود تسهیلات به افراد خاص داده اند.

بیشتر بخوانید؛

ابلاغ اصلاح آیین‌ نامه موضوع بدهکاران حساب ذخیره ارزی برای اجرا

 

نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج درباره مشکلات تورمی که در اقتصاد کشور وجود دارد، گفت: در حال حاضر بانک مرکزی مسئول اصلی کنترل نقدینگی است و باید با نظارت بر عملکرد بانک ها، ابربدهکاران بانکی را مجبور کند که وام خود را برنگردانند و از این طریق بازار پولی کشور را ساماندهی کند و از طرف دیگر نقدینگی موجود در بازار را مدیریت کند و تسهیلات ارزی که در سال های گذشته در اختیار شرکت ها قرار گرفته، باید به سیستم مالی کشور برگرداند تا از این طریق تبعات منفی آن به اقتصاد و معیشت مردم آسیب نزند.

محمد حسن آصفری در واکنش به چگونگی تسویه حساب بدهکاران ارزی کشور تصریح کرد: همه ابربدهکاران بانکی باید تسهیلات ارزی خود را مطابق با قانون به صورت ارزی برگردانند و اگر قرار باشد کسی تسهیلات ارزی را ریالی برگرداند باید نرخ روز ارز محاسبه شود و به اندازه آن ریال برگرداند و نباید قیمت ارز براساس زمانی که ارز دریافت کرده اند محاسبه شود.

تحقیق و تفحص از بانک ها

او با بیان اینکه تحقیق و تفحصی در کمیسیون اقتصادی درباره بانک های دولتی در حال بررسی است، اظهار کرد: قرار شده پول های خاصی که به صورت سپرده گرفته شده یا وام ها یا تسهیلات ارزی و... که به شرکت ها یا افراد خاص داده شده، بررسی شوند. امروز در حوزه مختلف باید عملکرد بانک ها بررسی شود، زیرا گزارش هایی منتشر می شود مبنی بر اینکه بانک ها پول خود را در بانک های دیگر می گذارند و سود می گیرند، در حالی که این بانک موظف به پرداخت تسهیلات به بخش های مولد اقتصاد هستند، اما این کار را به درستی انجام نمی دهند.

نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نظارت بانک مرکزی بر بانک ها باید بیشتر شود، تصریح کرد: با نظارت بانک مرکزی باید مشخص شود بانک های خصوصی به چه کسانی تسهیلات داده اند و پاسخ دهند که آیا برای پروژه های اشتغال زا بوده است یا خیر؟ چون برخی اشخاص تسهیلات ارزی دریافت کرده و بعد این پول ها را در بانک های خارجی قرار داده اند تا بتوانند بازهم تسهیلات ارزی بگیرند، در مقابل دیده شده که برخی از افراد وام های که گرفته اند را هنوز هم پس نداده اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، در هفته های اخیر موضوع ابربدهکاران بانکی بار دیگر جدی شده و کمیته هایی هم برای بررسی وضعیت بدهی آنها تشکیل شده است، اما از آنجایی که برخی افراد و شرکت ها در سال های گذشته با عناوین مختلف همچون پروژه های اقتصادی و ... وام دریافت کرده و امروز به سیستم برنگردانده اند چالش برانگیز شده، زیرا این افراد به دنبال این هستند که پروژه های خود را بهانه کنند تا از این طریق معادل تسهیلات ارز را به صورت ریالی با نرخ ارز قبلی برگردانند و این مسئله یک سواستفاده به حساب می آید، زیرا اختلاف قیمت ارز در سال های اخیر چندبرابر شده و از طرف دیگر ارزش زمین و تجهیزات پروژه ها هم چند برابر شده است، از این رو دلیلی ندارد که دولت بخواهد به این ابربدهکاران که نام کارآفرین و سرمایه گذار بر خود نهاده اند باج بدهد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • سیدجعفرکاظمی

    تسهیلات ازهرنوعش که باشه همیشه درجیب عده ای خاص بوده وهست خواهدبود وتازگی ندارد.اگراینطورنبود می بایست تعجب میکردیم.

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه