English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

ماجرای قاچاق زعفران ایران به چین چیست؟

مسئولان معتقدند برخی از صادرکنندگان خرده پای زعفران در ایران برای فرار از پرداخت تعرفه یا مالیات بر ارزش افزوده ممکن است دست به قاچاق زعفران به کشور چین زده باشند.

ماجرای قاچاق زعفران ایران به چین چیست؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، موضوع صادرات زعفران ایران سالهاست که با چالش های زیادی مواجه است، زیرا در شرایط کنونی این طلای سرخ بیشتر از هر کشور دیگری در ایران تولید می شود اما دیده می شود در کشورهای دیگری بسته بندی می شود و با قیمت های بسیار بالا صادرات مجدد می شود، بخشی از این مساله تحت تاثیر ضعف صنعت بسته بندی و عرضه این محصول از ایران است، اما بخش دیگری از این مشکل به مافیای بازار زعفران بر می گردد که این محصول را به صورت قاچاق از کشور به صورت فله خارج می کنند.

امسال که ایران با خشکسالی مواجه بوده و تولید زعفران در کشور کاهش یافته است مشکل بازار زعفران بیشتر به چشم آمده و حاشیه های زیادی بروز کرد؛ به طوری که عده ای از فعالان بازار سوال میکنند که  شورای ملی زعفران عامل تضعیف زعفران ایران؟ شده و مانع از قیمت گذاری حقیقی می شوند و همین افراد زعفران بازار را می خرند و از مرزهای شرقی کشور به کشوری مانند چین صادرات می کنند، البته این موضوع توسط برخی از مسئولان رد شده و اعلام کرده اند، تنها فروشنده های خرده پا ممکن است دست به قاچاق زعفران از مرزهای کشور به چین بزنند؛ زیرا در شرایط کنونی ثبت صادرات زعفران از ایران به چین توسط شرکت های بزرگ انجام می شود.

رئیس اتاق ایران و چین در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج درباره شایعه های که درباره عدم تمایل چین برای واردات زعفران از ایران مطرح است، اینگونه پاسخ داد: ابتدا باید توجه داشت که زعفران ایران به چین می رود، پس این به معنای عدم تمایل چین برای واردت زعفران از ایران نیست، اما باید درباره دلایل مطرح کردن این حاشیه ها را بررسی کرد.

 

واردات زعفران از ایران

مجید رضا حریری در پاسخ به این موضوع که گفته می شود زعفرانی که از ایران وارد کشور چین می شود بیشتر به صورت قاچاق از مرز افغانستان خارج و وارد این کشور می شود، افزود: به طور کلی در شرایط کنونی قاچاق در هر جای دنیا به صرفه تر از معامله قانونی است، زیرا فرد تعرفه گمرکی و... نمی پردازد. در واقع هر شرکتی که محصولات خود را به این کشور به صورت قانونی صادرات کند، علاوه بر اینکه باید ۱۳ درصد تعرفه گمرکی برای صادرات محصول به این کشور بپردازد، باید ۱۹ درصد هم مالیات بر ارزش افزوده در چین پرداخت کند، به همین دلیل برخی از همین صادرکننده های خرده پای زعفران در ایران برای فرار از پرداخت تعرفه یا مالیات بر ارزش افزوده ممکن است دست به قاچاق زعفران به این کشور بزنند.

او با تاکید بر اینکه زعفران در چین به عنوان یک گیاه دارویی شناخته می شود و برای واردات آن شرکت باید مجوز دارویی گرفته شود، تصریح کرد: در حال حاضر اطلاع دارم دو شرکت بزرگ صادرکننده زعفران در ایران مجوزهای صادرات برای چین دارند و این مساله به زودی انجام می شود، بنابراین فروشنده های خرده پا برای ارسال زعفرانی که نمی توانند مجوز بگیرند، از طریق قاچاق، زعفران خود را به چین می‌برند.

 با توجه به اینکه پیش از این مرزبانان هنگ تایباد موفق به کشف بیش از ۲ میلیارد ریال کالای قاچاق شدند که  عمده آن زعفران بود، می توان این موضوع ر تایید کرد که بخشی از قاچاق زعفران از مرزهای شرقی کشور توسط عرضه کننده های خرده پا شکل می‌گیرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه