English

رئیس اتاق ایران و چین در گفتگو با خبرگزاری موج؛

اعلام آمادگی چین برای صادارت واکسن فراتر از ۴۰ میلیون دوز به ایران

مجیدرضا حریری گفت: دو هفته‌ی گذشته، حدود 80 درصد از واکسن وارداتی ایران از طریق چین بوده است و تا الان 28 میلیون دوز وارد شده و قرار است تا 40 میلیون افزایش پیدا کند.

اعلام آمادگی چین برای صادارت واکسن فراتر از 40 میلیون دوز به ایران

رئیس اتاق ایران و چین در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه باید دوره 6 ماهه ای بگذرد تا دولت جدید سیاست های خود را اعمال کند، گفت: در حال حاضر دولت سیزدهم درباره مذاکرات وین موضع گیری منفی نکرده است به همین دلیل نمی توان چشم انداز تجاری ایران را بدون برجام ترسیم کرد و باید تا نتیجه گیری نهایی صبر کرد.

مجیدرضا حریری با بیان اینکه سهم ایران در بخش تجارت کوچکتر شده است، افزود: در سال 90 حدود 65 میلیارد دلار واردات رسمی و حدود 25 میلیارد دلار واردات غیر رسمی داشته ایم که مجموع 85 میلیارد دلار می شد و در بخش صادرات نفتی 60 میلیارد دلار و در بخش غیر نفتی حدود 40 میلیارد دلار صادرات داشته ایم و در مجموع تجارت ایران به حدود 200 میلیارد دلار می رسید اما در سال 99 مجموع تجارت ایران به 80 میلیارد دلار رسیده است که کمتر از 7 میلیارد دلار آن صادرات نفت و 32 میلیارد دلار هم صادرات غیرنفتی و مابقی واردات بوده است.

او با تاکید بر اینکه برای رسیدن به سطح تجارت خارجی باید موانع برطرف شود، گفت: در شرایط کنونی باید مشخص شود که قرار است در شرایط تحریمی، تجارت را جلو ببریم یا اینکه به دنبال رفع تحریم ها و توسعه تجارت خارجی با همه کشورها باشیم که هر دو حالت تغیرات عمده ای در تجارت خارجی ایران ایجاد می کند.

ادامه تجارت خارجی سال 99 در صورت تحریم

حریری با تاکید بر اینکه تجارت شرایط تحریمی به معنای ادامه تجارت خارجی سال 99 است، تصریح کرد: اگر قرار باشد این تحریم ها ادامه پیدا کند باید به دنبال تقویت تجارت با همسایه های خود باشیم برای نمونه کشورهای همسایه مانند بحرین، قطر، امارات، کویت، عمان و ... بازارهای خوبی دارند و امروز تجارت کمی تنها با قطر و امارات داریم که سهم کمی است و ظرفیت بالاتری دارد.

رئیس اتاق ایران و چین با تاکید بر اینکه یکی از دلایل کاهش واردات  ایران به دلیل نبود ارز کافی است، اظهار کرد: از آنجایی که تحریم هستی و امکان فروش نفت نداریم و از نظر تجارت غیر نفتی با مشکلات حمل و نقلی و مبادلات بانکی مواجه هستیم همه این مسائل میزان درآمد ارزی کشور را به شدت کاهش داده است.

او با تاکید بر اینکه میزان مشتریان تجاری ایران برای واردات و صادرات به حدود 10 کشور محدود شده است به همین دلیل قدرت چانه زنی ایران به شدت کاهش یافته است، گفت: وقتی ایران با کشورهای کمی در ارتباط باشد کشورهای دیگر مطمئن می شوند که ایران مجبور است با آنها معامله کند، به همین دلیل برای فروش کالا به ایران شرایط خود را تحمیل می کنند.

حریری با بیان اینکه بخشی از تورم ارز ناشی از کاهش ارزش پول ملی است، گفت: شاید می توان گفت دلار گران نشده است، بلکه ارزش پول ایران کاهش یافته و همین مساله منجر به کاهش قدرت خرید مردم شده است، باید توجه داشت در شرایطی که در ایران تحریم نبود همچنان تورم دو رقمی داشتیم، از این رو باید سیاست ها را مورد تجدید نظر قرار بدهیم و اگر قرار باشد دستورالعملی اجرا شود ابتدا باید اثرات آن را روی تورم بررسی کنیم.

رئیس اتاق ایران و چین با تاکید بر اینکه منابع ارزی بلوکه شده بعد از آزادسازی باید به شکل کالا یا خدمات عرضه شوند، گفت: اگر قرار باشد کالایی با این منابع وارد شود باید به توسعه زیرساخت ها همچون حمل و نقل عمومی و توسعه ریل و بنادر کمک کنند.

چین دارای رتبه نخست تجارت با 160 کشور دنیا

حریری با تاکید بر اینکه رابطه ایران با چین یک انتخاب نیست و بلکه یک واقعیت است، گفت: امروز چین دومین اقتصاد بزرگتر دنیاست و اکنون در رتبه نخست تجارت با 160 کشور دنیا است و بالاترین سهم تجارت را با ایران در اختیار دارد. البته به دلیل محدودیت تحریم ها، تجارت ایران با چین هم به یک سوم کاهش پیدا کرده است زیرا مانند گذشته به این کشور صادرات نفت نداریم، از این رو نمی توانیم واردات کافی هم از این کشور داشته باشیم و الان هم که سهم تجارت خارجی ایران کاهش یافته است سهم تجارت با چین هم یک سوم شده است.

او با تاکید بر اینکه امروز 26 درصد تجارت خارجی ایران با چین است، گفت: هم اکنون بهترین رابطه را با این کشور داریم اما به معنای استفاده از تمام ظرفیت های دو کشور نیست.

او افزود: دو هفته گذشت حدود 80 رصد از واکسن وارداتی ایران از طریق چین بوده است و تا الان 28 میلیون دوز وارد شده و قرار تا 40 میلیون افزایش پیدا کند. در واقع هر هفته قرار است 5 میلیون دوز واردات واکسن از چین داشته باشیم و تا پایان شهریور میزان واردات واکسن به 40 میلیون دوز خواهد رسید و مقامات چینی اعلام کرده اند امکان افزایش واردات واکسن ایران بیش از این می تواند باشد و آنها محدودیتی ندارند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه