English

بومی‌سازی پمپ‌های اسکیل‌پیت ناحیه انرژی و سیالات فولاد مبارکه

پمپ‌های تحت تحریم و وارداتی اسکیل‌پیت ناحیه انرژی و سیالات فولاد مبارکه با همکاری کارشناسان فولاد مبارکه و با اتکا به دانش و تخصص شرکت‌های سازنده داخلی، بومی‌سازی شد و با موفقیت در تصفیه‌خانه نورد گرم فولاد مبارکه مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

بومی‌سازی پمپ‌های اسکیل‌پیت ناحیه انرژی و سیالات فولاد مبارکه

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از روابط عمومی فولاد مبارکه اصفهان، در پی به بار نشستن این پروژه، برخی از مسئولان و کارشناسان این حوزه در مصاحبه با خبرنگار فولاد درباره چگونگی و اهمیت این دستاورد چنین گفتند:

مهدی ضیائی، رئیس واحد توزیع سیالات:

فرسودگی شدید پمپ‌های « PUMP STATION 4» تصفیه‌خانه نورد گرم و افزایش حجم تعمیرات و تعویض آن‌ها مسئولان ذی‌ربط شرکت را بر آن داشت تا جهت واردات آن‌ها اقدام نمایند؛ اما به دلیل مشکلات ناشی از تحریم و اهمیت و نقش این پمپ‌ها در فرایند تولید خط نورد گرم و توقف تولید در خط‌ نورد گرم در صورت هرگونه توقف عملکرد پمپ‌های مذکور، بومی‌سازی آن‌ها در دستور کار قرار گرفت.

نکته مهم این است که با افزایش طول عمر این پمپ‌ها و نبود قطعه یدکی برای تعمیر آن‌ها، خرابی پمپ‌ها به‌شدت افزایش یافته و در برخی موارد، تولید را با چالش همراه ساخته بود؛ اما خوشبختانه با اعتماد فولاد مبارکه به توانمندی شرکت‌های سازنده داخلی، بومی‌سازی پمپ‌ها با موفقیت و در کمترین زمان ممکن انجام شد.

مهدی رئیسی، کارشناس فرایند نگهداری و تعمیرات ناحیه انرژی و سیالات:

پمپ‌های اسکیل‌پیت تصفیه‌خانه ناحیه نورد گرم که در 6 ایستگاه‌‌ نصب شده‌اند وظیفه ارسال آب برگشتی از ناحیه نورد گرم را بر عهده دارند. این پمپ‌ها طبق استاندارد API از نوع عمودی دومکشه (VS2) و ساخت شرکت WORTHINGTON آمریکا هستند و آب و ذرات اکسید آهن جداشده از سطح تختال را به تانک‌های کلاریفایر جهت جداسازی انتقال می‌دهند. باتوجه‌به استهلاک این پمپ‌ها و عدم امکان تأمین نمونه اصلی، علی‌رغم تکنولوژی و متریال خاص به‌کاررفته در قطعات زیرمجموعه آن، بومی‌سازی پمپ‌های این 6 ایستگاه برای نخستین بار در فولاد مبارکه در دستور کار قرار گرفت و با موفقیت انجام شد.

پمپ ایستگاه شماره 4 قابلیت ارسال 2700 مترمکعب بر ساعت با فشار 2 بار را دارد. اکنون بومی‌سازی این پمپ‌ها که توان مصرفی هریک از آن‌ها در شرایط بهره‌برداری 200 کیلووات است، با موفقیت انجام‌ شده و حدود چهار ماه است که با بهترین عملکرد در مدار بهره‌برداری قرار دارد.

مهدی معینی، کارشناس بومی‌سازی مواد، قطعات و تجهیزات:

بعد از ارسال درخواست بومی‌سازی، استعلام پمپ‌های اسکیل‌پیت ناحیه انرژی و سیالات به شرکت ممتاز پمپ‌پویا که ازلحاظ فنی و مالی شرکت برتر محسوب می‌شود سفارش داده شد. در ابتدا باتوجه‌به اینکه هیچ‌گونه مستندات و مدارک ساختی از این پمپ وجود نداشت، نمونه‌های اصلی جهت اسکن و داده‌برداری ابعادی جهت تهیه نقشه‌های ساخت در اختیار سازنده قرار گرفت. بعد از تکمیل فاز مهندسی معکوس پمپ‌ها، ساخت قطعات انجام و بعد از بازرسی‌های ابعادی، پمپ مونتاژ و آماده بهره‌برداری شد.

در ادامه، پس از انجام تست‌های اولیه در شرکت سازنده، پمپ‌ها در فولاد مبارکه نصب و با موفقیت در مدار تولید قرار گرفت. فرایند ساخت پمپ‌ها حدود 14 ماه به طول انجامید. از دستاوردهای مهم بومی‌سازی پمپ مذکور می‌توان به کسب دانش فنی ساخت این تجهیز مهم و وارداتی، ارتقای توان ساخت داخل، کاهش ارزبری و کاهش هزینه‌های تمام‌شده آن اشاره کرد.

در پایان شایسته است از حمایت مدیریت ناحیه انرژی و سیالات و همکاری کارشناسان تعمیرات واحد توزیع سیالات، کارشناسان دفتر فنی تعمیرات، کارشناسان واحد تعمیرگاه مرکزی، کارشناسان واحد خرید قطعات یدکی و شرکت ممتاز پمپ‌پویا به‌عنوان سازنده، صمیمانه قدردانی کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه