English

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با موج مطرح کرد؛

وزیر پیشنهادی صنعت برنامه های خوبی ارائه داده است

ابوالفضل روغنی گلپایگانی گفت: به طور قطع تولید اقتصادی خودرو در جهان باید بالای سه میلیون باشد و امروز تولید خودرو در ایران اقتصادی نیست و اگر این هدف محقق شود قطعا صنعت خودروی ایران هم می تواند به عنوان یک صنعت و تجارت موفق باشد.

وزیر پیشنهادی صنعت برنامه های خوبی ارائه داده است

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه قاعده این است که هر وزیر پیشنهادی برنامه ای برای گرفتن رای اعتماد برنامه ای ارائه می دهد، گفت: مهم این است که برنامه های وزرا عملیاتی شود، حال با توجه به اینکه وزیر پیشنهادی صنعت در دولت نهم و دهم معاون طرح و برنامه این وزارتخانه بوده و تجربه دارد و این برنامه ای که ارائه شده کارشناسی شده امیدواریم که قابلیت اجرایی داشته باشد.

ابوالفضل روغنی گلپایگانی افزود: در برنامه های وزیر پیشنهادی صنعت برای نمونه تاکید شده که در چهار سال آینده خودروسازان را به عنوان افتخار ملی معرفی می کنم و این مساله ای بسیار بزرگی است، زیرا در شرایط کنونی این مساله نیازمند همکاری خارجی با خودروسازهای ایرانی است.

او افزود: به طور قطع تولید اقتصادی خودرو در جهان باید بالای سه میلیون باشد و امروز تولید خودرو در ایران اقتصادی نیست و اگر این هدف محقق شود قطها صنعت خودروی ایران هم می تواند به عنوان یک صنعت و تجارت موفق باشد.

روغنی گلپایگانی با تاکید بر اینکه به عنوان یک فعال اقتصادی با قیمت گذاری دستور موافق نیستم، تصریح کرد: اگر قرار باشد ارز دولتی به محصولی تخصیص داده شود باید کنترل بازار به شدت انجام شود، اما به طور کلی تخصیص ندادن ارز رانتی بهتر است، زیرا در این شرایط دیگر نیازی به کنترل بازار نیست.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه در حال حاضر وزیر پیشنهادی به عنوان یک کارشناس اقتصادی مطرح است، اظهار کرد: فعالیت این وزارتخانه نیازمند همکاری سایر دستگاه ها همچون سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی و ... است، به همین دلیل وزیر بدون همکاری فرا سازمانی نمی تواند موفق باشد.

روغنی گلپایگانی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی آمارها حکایت از رشد تولید کشور دارد، اظهار کرد: این مساله تحت تاثیر افزایش نرخ ارز است و از طرف دیگر واردات مدیریت شده و این به نفع تولید کشور است باید توجه داشت که تحریم ها هم می تواند فرصت و هم تهدید باشد و در شرایط کنونی کالاهای ایرانی مورد توجه قرار گرفته اند اما شرایط پایداری ندارند و باید ثبات لازم به بازار داده شود.

او افزود: رقابت در بازار یکی از ابزارهای تنظیم بازار است، به همین دلیل موافق واردات نیستم و باید واردات مدیریت شود، زیرا در شرایطی که محصول خارجی در بازار وجود داشته باشد تولیدکننده مجبور است کیفیت محصولات را بالا ببرد.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی ذی نفع نهایی مردم هستند و باید به این مساله توجه شود، اظهار کرد: امیدواریم مدیریت بر واردات به گونه ای اجرا شود که بازار به تعادل برسد و از تولید داخلی به صورت هدفمند حمایت شود.

روغنی گلپایگانی با اشاره به حمایت های غیرهدفمند در اقتصاد کشور، گفت: دولت چهل ساله از صنعت خودروی کشور حمایت کرده است، درحالی که دولت باید هوشمند و به صورت دوره ای از این صنعت حمایت می کرد تا بر مبنای آن صنعت خودروی ایران هم کیفی و رقابت پذیر می شد.

او با تاکید براینکه دولت باید به دنبال سیاست گذاری و هوشمندسازی باشد، اظهار کرد:  از صنایع داخلی باید به گونه ای حمایت شود که فضای انحصاری به وجود نیاید و این مساله به نفع تولیدکننده هاست، هرچند بیشتر قوانین در کشور به نفع واردات است و اگر شرایط برابری برای تولید و واردات ایجاد می شد شاید الان ممنوعیت واردات دیگر وجود نداشت .

روغنی گلپایگانی با اشاره به اینکه در همه دنیا قانون حمایت از تولید را اصلی متقرقی می دانند اظهار کرد: اما اینکه بخواهیم با ایجاد انحصار همچون صنعت خودرو به تقاضای داخلی اینگونه پاسخ دهیم عملا صنعت کشور از رقبای خارجی عقب می ماند.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه