English

رئیس سازمان ملی بهره وری در پاسخ به خبرگزاری موج؛

منفی ۲.۷ درصد رشد اقتصادی در ارزیابی ۳ ساله برنامه ششم / ضعیفترین عملکرد در بهره وری مربوط به بانک مرکزی و صداوسیما

فاطمه پهلوانی گفت: در ارزیابی سه ساله برنامه ششم توسعه رشد اقتصادی ایران منفی 2.7 درصد و سهم بهره وری منفی 2.9 درصد بوده که بخش عمده آن مربوط به کاهش بهره وری در بخش نیروی انسانی است که درنتیجه کاهش سرمایه گذاری و مستهلک شدن تجهیزات و در نهایت خالی شدن ظرفیت تولید به ویژه در بخش نفت بوده است.

منفی 2.7 درصد رشد اقتصادی در ارزیابی 3 ساله برنامه ششم / ضعیفترین عملکرد در بهره وری مربوط به بانک مرکزی و صداوسیما

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، رئیس سازمان ملی بهره وری در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن اشاره به اینکه روز ملی بهره وری بهانه ای برای گزارش کار و تعامل با دستگاه های دیگر است، گفت: 27 سال است در ایران روز ملی بهره وری وجود دارد و 55 ساله عضو سازمان ملی بهره وری هستیم نشان می دهد که همزمان کردن گفتمان بهره وری چندان دقت عمل به خرج نداده ایم، زیرا 30 سال بعد از عضویت در سازمان آسیایی بهره وری ساختار در این سازمان شکل گرفت، در حالی که سایر کشورهای عضو این سازمان قاره ای برنامه هایی اجرا کرده اند.

فاطمه پهلوانی با بیان اینکه هم اکنون از نظر شاخص های بهره وری موقعیت مناسبی نداریم و باید روند گذشته ارزیابی و آسیب شناسی انجام شود، اظهار کرد: پرداخت به وضعیت شاخص ها به رفع مشکل کفایت نمی کند. بزرگترین و مهمترین دلیل عقب ماندگی در اقتصاد کشور فقدان زیرساخت های سیستمی در بخش بهره وری است هرچند مدیران هم برای ایجاد آن تلاش نکرده اند.

او با اشاره به اینکه تکلیف ماده 5 قانون برنامه ششم توسعه را اجرا کرده ایم، گفت: در حال حاضر اسناد ارتقای بخشی بهره وری فراهم شده است و کمیته بهره وری دستگاه ها شکل گرفته که از ابتدای سال 99 با تصویب بند 21 قانون بودجه 99 وضعیت همکاری دستگاه ها بهتر شد.

پهلوانی با بیان اینکه تکلیف دستگاه های اجرایی باید ارتقای بهره وری بخش اقتصادی باشد، گفت: وقتی سازمانی بهره وری پایینی داشته باشد نمی تواند بهره وری در بخش اقتصادی را راهبری کند.

پهلوانی با اشاره به اینکه نگرش مدیران کشور منابع محوری است، گفت: سالهاست که بودجه کشور با تکیه بر منابع نفتی است و از روش های دیگر برای تامین منابع استفاده نشده است.در 16 سال گذشته سهم بهره وری در رشد اقتصادی ایران 8 درصد است در حالی که در پاکستان سهم بهره وری در رشد اقتصادی این کشور در 16 سال گذشته 55 درصد است.

او افزود: در ماده 5 برنامه ششم ، ده گام برای اجرای بهره وری پیش بینی شده بود و تا پایان برنامه حدود 80 درصد دستگاه ها توانسته اند برنامه های بهره وری را ارائه دهند. از 34 دستگاه 32 دستگاه گام اول را انجام داده اند و 24 دستگاه گام سوم را اجرایی کرده اند که سازمان انرژی اتمی و وزارت دفاع 100 درصد چرخه بهره وری را انجام داده اند و بانک مرکزی و صدا و سیما و وزارت اطلاعات هیچ همکاری تا پایان سال 1399 نکرده اند و صدا و سیما که باید برنامه برای بهره وری ملی ارائه دهد هیچگونه اقدامی در این زمینه انجام نداده و سازمان محیط زیست و وزارت اقتصاد بسیار ضعیف عمل کرده اند.

پهلوانی در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری موج درباره سهم بهره وری در رشد اقتصادی کشور در برنامه ششم توسعه، گفت: در ارزیابی سه ساله برنامه ششم توسعه رشد اقتصادی ایران منفی 2.7 درصد و سهم بهره وری منفی 2.9 درصد بوده که بخش عمده آن مربوط به کاهش بهره وری در بخش نیروی انسانی این که درنتیجه کاهش سرمایه گذاری و مستهلک شدن تجهیزات و در نهایت خالی شدن ظرفیت تولید به ویژه در بخش نفت بوده است.

همچنین محمودی معاون سازمان ملی بهره وری با اشاره به اینکه در یک سال گذشته تکالیف برنامه ششم توسعه اجرایی شده است، گفت:  اسناد ارتقای بهره وری در 9 بخش اقتصادی همچون صنعت، معدن، کشاورزی، نفت، حمل و نقل و... رونمایی شده و آماده ارائه به هیات وزیران است.

او با بیان اینکه دستگاه های موفق در بخش بهره وری برنامه های دقیق تری دارند، اظهار کرد: استفاده از دانش متخصصان و بهرمندی از رویکردهای بهره وری به ارتقای این بخش در دستگاه های دولتی کمک کرده، مهمترین دستاورد در بخش بهره وری ایجاد نگاه کاربردی و عملیاتی است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه