English

سورنا ستاری تاکید کرد؛

مشکل اقتصاد ایران نبود ارزش افزوده است

معاون فناوری ریاست جمهوری گفت: ارزش افزوده مربوط به دانشی است که در ماده خام وجود دارد، از این رو خام فروشی تنها مربوط به نفت نیست.

مشکل اقتصاد ایران نبود ارزش افزوده است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، سورنا ستاری معاون فناوری ریاست جمهوری در چهارمین نشست نهمین دوره اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه هم اکنون یک اکوسیستم در اقتصاد دانش بنیان شکل گرفته است، گفت: ایران با 4.5 میلیون دانشجو جزو چند کشور نخست دنیا از نظر دانشجو است، اما سوال اینجاست که چرا در بخش های موفق نیستیم، براساس تحقیقی که قبلا در این زمینه انجام شده دریافتیم که مشکل نبود اکوسیستم است.

سورنا ستاری با بیان اینکه در زمینه پژوهش ایراداتی وجود دارد، افزود: یکی از مشکلات نبود سرمایه گذاری بخش خصوصی در  بخش پژوهش است در حالی که خروجی برای بخش دولت حاصل نشده است، چراکه رفع مشکل وزارتخانه از این بخش ها حاصل نمی شود، از طرف دیگر مشکل مربوط به بخش پژوهش نبود تجهیزات نیست، بلکه نیروی انسانی اهمیت بالایی دارد.

او با تاکید بر اینکه در هیچ جای دنیا دانشگاه خودرو و دارد تولید کند، تصریح کرد: دانشگاه های ما باید بداند که وقتی همه چیز آن وابسته به دولت باشد شبیه کارمند می شود. در واقع دانشگاه باید 15 درصد وابسته به دانشگاه باشد و مابقی هزینه های خود را از طریق فروش تکنولوژی به واسطه شرکت های خود تامین کند.

ستاری با تاکید بر اینکه شرکت های دانش بنیان در ایران رشد بالایی دارند، اظهار کرد: رشد این شرکت ها در ایران بسیار زیاد است و روزی خواهد رسید که جزو بزرگترین شرکت های کشور خواهند بود.

او با تاکید بر اینکه اقتصاد امروز بر مبنای ارزش افزوده پیشرفت می کند، تصریح کرد: ارزش افزوده مربوط به دانشی است که در ماده خام وجود دارد، از این رو خام فروشی تنها مربوط به نفت نیست و مربوط به زعفران و...است. برای نمونه گردش مالی زعفران در دنیا 9 میلیارد دلار است اما میزان صادرات زعفران ایران با تولید بیش از 90 درصد زعفران دنیا تنها 500 میلیون دلار است که این نشان می دهد که آن ها از دانش برای ایجاد ارزش افزوده استفاده کرده اند.

معاون فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه در زمینه تکنولوژی قابلیت بالای در کشور برای سرمایه گذاری وجود دارد، تصریح کرد: دلیل استقبال نشدن در سرمایه گذاری ها نبودن ارتباط درست با بخش خصوصی است.

او افزود: اگر بخش سنتی اقتصاد با بخش نوین مقابله کند قطعا شکست خواهد خورد، بهترین راهکار این است که روی جوانان سرمایه گذاری کنند.

در حال حاضر نزدیک به 40 درصد شرکت های دانش بنیان عضو اتاق بازرگانی تهران هستند و اتاق تهران نیز کمیسیون اقتصاد دیجیتال را راه اندازی کرده است تا زمینه توسعه همکاری در این بخش فراهم شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه