English

یادداشت:

زمینه‌های بروز تخلف در بخش واردات خودرو

در برنامه وزیر پیشنهادی وزارت صنعت و‌معدن، خصوصی سازی خودروسازان شبه دولتی و فعالسازی مجدد واردات خودرو مغفول مانده است. اما اکنون زمان استفاده از نیروهای کارشناس و خبره ای است که به دور از فرافکنی و گردن اندازی، اقدامات موثری برای شناسایی عوامل زمینه ساز بروز تخلفات و‌ جلوگیری از وقوع این اتفاقات کنند.

زمینه‌های بروز تخلف در بخش واردات خودرو

فرهاد احتشام زاد-عضو انجمن واردکنندگان خودرو: شبی خر ملامصرالدین را از طویله دزدیدند. روز بعد وقتی ملا از جریان باخبر شد، شروع به جست‌وجو کرد و برای یافتن او از همسایگان می‌پرسید که آیا خرش را دیده‌اند یا نه. همسایه‌ها وقتی فهمیدند خر ملا دزدیده شده است، شروع به سرزنش وی کردند. یکی گفت: چرا زنت در طویله را باز گذاشت؟ دیگری گفت: برای چه خر را محکم نبسته بودی تا دزد نتواند خرت را ببرد؟ سومی می‌گفت: چرا خوابت آن‌قدر سنگین است که نتوانستی از شنیدن صدای باز شدن در طویله بیدار شوی و دزد را دستگیر کنی؟ ملا که این حرف‌ها را می‌شنید، ناگهان عصبانی شد و فریاد زد: پس این‌طور که شما می‌گویید، تمام گناهان به گردن من و زن من است و دزد کاملا بی‌تقصیر است!

داستان نگرش برخی از مسئولان فعلی وزارت صنعت و معدن در خصوص تخلف در حوزه واردات خودرو و شانه خالی کردن از قبول اشتباهاتشان نیز به مثابه این داستان است.

 آیا واردکنندگان خودرو که خودروهای به روز دنیا را وارد کشور کرده‌اند، متخلفند یا کسانی که به‌زور از واردکنندگان باج گرفته‌اند تا به آن‌ها اجازه ادامه حیات اقتصادی دهند؟ آیا اصولا کسی که از جیبش دزدی شده است، متخلف محسوب می‌شود؟ آیا وزیر پیشین صنعت تاوان تصمیم شخصی غلط در بسته‌شدن غیرقانونی سایت ثبت سفارش خودرو را پرداخت کرده است؟  آیا افراد فاسد از بدنه دولت که اکنون دستگیر شده اند، تخلفشان به‌غلط تشخیص داده شده است؟ آیا طراحان سیستم مقصر بوده‌اند یا افراد غیر امینی که دسترسی نامحدود به اطلاعات سیستم داشته‌اند؟ آیا ادامه‌دهندگان راه غلط وزیر پیشین بی‌تقصیر بوده‌اند؟

اگر چه در جلسه روز جاری اتاق بازرگانی ایران با حضور رضا رحمانی وزیر پیشنهادی وزارت صنعت و‌معدن، پرسش از او در خصوص برنامه ایشان در مورد خصوصی سازی خودروسازان شبه دولتی و فعالسازی مجدد واردات خودرو مانند مغفول ماندن تکلیف این موارد در برنامه ارائه شده توسط ایشان برای تصدی سمت وزارت، مجددا بی پاسخ ماند، اما نوید استفاده از نیروهای جوان و متخصص از سوی این وزیر احتمالی بیش از ۱۹ پست کلیدی در وزارت صنعت و معدن و تجارت که باید الزاما تا ۲۴ آبان‌ماه به دلیل بازنشستگی پست خود را ترک کنند امید بخش بود.

اکنون زمان استفاده از نیروهای کارشناس و خبره ای است که به دور از فرافکنی و گردن اندازی، اقدامات موثری برای شناسایی عوامل زمینه ساز بروز تخلفات و‌جلوگیری از وقوع آن ها کنند. واردکننده متخلف برخورد جدی با کلیه متخلفان اعم از واردکننده متخلف، کارمندان فاسد و نیز مسئولان ناکارآمد همگی منجر به افزایش هزینه تخلفات و ایجاد جو امنیت روانی برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی خواهد گردید که امید است در تیم جدید وزارت صنعت بیش از پیش شاهد عملیاتی شدن این موضوعات باشیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه