English

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با خبرگزاری موج مطرح کرد؛

ضرورت تکرار سناریو معدن در بخش های صنعتی

مهدی کرباسیان گفت: در حال حاضر بخش معدن توانسته در 5 سال گذشته ضمن افزایش مشارکت بخش خصوصی ظرفیت تولید و صادرات کشور را بالا ببرد تا جایی که امروز تحریم های آمریکا در این بخش اثری ندارد و حتی در زمینه فناوری و ساخت تجهیزات بهره برداری و فراوری عناصر نادر خاکی تا حدودی به خودکفایی برسیم، از این رو صنعت باید رویکرد معدن را دنبال کند.

ضرورت تکرار سناریو معدن در بخش های صنعتی

رییس هیات عامل ایمیدر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج ضمن تاکید بر ضرورت تقویت جایگاه معدن برای عبور از محدودیت های بین المللی  گفت: در سال گذشته تولید فولاد در کشور به ظرفیت بالای 31 میلیون تن رسیده که  20 میلیون تن آن در بخش فولادخام بوده است. این ظرفیت سازی ها در بخش مولد تکانه ای در اجرای اقتصاد مقاومتی است، بر مبنای همین رویکرد صادرات بخش معدن نیز رشد قابل توجهی داشته است.

کرباسیان با تاکید بر اینکه بیش 32 هزار میلیارد تومان مشارکت در سرمایه گذاری بخش خصوصی ایجاد شده است، افزود: در 4 سال گذشته 5 میلیارد دلار پروژه انجام دادیم و بسیاری از پروژه های ناتمام این بخش فعال شده است، به گونه ای که در بخش عناصر نادر خاکی که پیش از این 5 سال هیچگونه اقدام خاصی انجام نشده بود، امروز پروژه های زیادی در این بخش فعال شده که ذخیره آن به بیش از 62 هزار تن می رسد.

او با نگاهی به فعالیت های چند سال اخیرش در بخش معدن افزود: از پتاس خور و بیابانک تا تیتانیوم کهنوج امروز فعال شده اند، درحالی که پیش از این در سال 92 هیچگونه پیشرفتی در این بخش وجود نداشت و امروز نه تنها به تولید خوبی در این محصولات دست یافته ایم، در زمینه فناوری و ساخت تجهیزات نیز پیشگام هستیم، از این رو با رویکردی که معدن در چند سال گذشته داشته اگر در سایر بخش های صنعتی نیز عمل کنیم، به طور قطع تحریم ها اثری بر اقتصاد مولد کشور نخواهد داشت.

کرباسیان با نگاهی به طرح های درست بهره برداری گفت: فاز یک بندر پارسیان و توسعه آلومینیوم جنوب در دستور کار است که از دی ماه 300 هزار تن بر ظرفیت تولید کشور برای این فلز نقره ای افزوده خواهد شد. حتی امروز توانسته ایم از داستان غم انگیز 7 طرح فولادی عبور می کنیم، طرح های که به دلیل جانمایی نادرست و توافق های اولیه بد با شرکت های خارجی مشکلاتی را برای کشور ایجاد کرده بودند، امروز به مرحله بهره برداری رسیده اند، برای نمونه پنج پروژه آهن اسفنجی آن فعال شده و فولاد سپید دشت و 2 طرح دیگر در زمینه گندله و کنسانتره تا آخر سال به بهره برداری می رسند. همچنین پروژه جاجرم به عنوان یکی از طرح های اصلی بخش معدن در زمستان به بهره برداری می رسد.

18 هزار میلیارد تومان پروژه در دست اجرا

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه به دنبال اجرای پروژه هایی در افغانستان هستیم، تصریح کرد: در حال حاضر در کشور 18 میلیارد دلار طرح در دست اجرا داریم که 32 هزار شغل ایجاد می کند. رویکرد ما در بخش به این دلیل تاکنون موفقیت آمیز بوده که از نیرو کارشناسی و نقد مطبوعات برای تقویت این بخش استفاده کرده ایم و گوش شنوا داشتیم. در واقع در اداره چنین سازمان های بزرگ باید از نکات کارشناسی استفاده شود.

او با بیان اینکه معدن و صنایع معدنی مواد اولیه داخلی همچون گاز و مواد خام در اختیار دارد، تصریح کرد: در پروژه ها با کمک دانش فنی داخلی انجام می شود و همچنین نیروی انسانی متخصص کشور به قابلیت بالایی در این بخش دست یافته، بر همین مبنا از نظر تجهیزات و تکنولوژی تا حدودی به خودکفایی رسیده ایم. این توانمندی ها باعث شد تا در 4 ماهه نخست 97 در تمام محصولات از نظر تولید و صادرات پیشرفت داشته باشیم، به گونه ای که کنسانتره 22، مس 60 درصد، صادرات فولاد 13 درصد، تولید فولاد خام 1۵ درصد و... رشد داشته است.

کرباسیان با تاکید بر اینکه محصولاتی همچون آلومینیوم، فولاد، زغال سنگ، مس و خودرو جز فهرست تحریم های اولیه آمریکا قرار می گیرند تصریح کرد: این تصمیم نشانه اهمیت آسیب به بازار این محصولات ایران برای آن ها است، اما با توجه به اینکه ایران، همکاری خاصی در زمینه بازار این محصولات صنایع معدنی با آمریکا ندارد، این تحریم ها تاثیر خاصی نخواهد داشت و تنها مشکلاتی در رابطه با نقل و انتقال پول ایجاد می شود و در بخش های دیگر نیز مشکل خاصی به وجود نمی آید.

وی با تاکید بر اینکه حال باید منتظر تصمیم نهایی اروپا برای همکاری با ایران باشیم افزود: در حال حاضر کشورهای حوزه یورو در حال مذاکره با دولت آمریکا برای گرفتن معافیت هایی در برابر تحریم ها هستند. هرچند ما برای عبور از این مشکلات تاکتیک ها را در زمینه تولید عوض کنیم، به همین دلیل کمیته های مقابله با تحریم در ایمیدرو پیش بینی شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه در بخش معدن ارز 4200 تومانی تنها برای واردات محصولات خاص تخصیص یافته است اظهار کرد: در حال حاضر ارز دولتی تنها برای واردات الکترودگرافیکی، سیالین و... تعلق گرفته چون جز نیازهای اصلی کارخانجات هست، ما نیز به طور دقیق بر آن نظارت داریم و از مسیر بازار آزاد معامله ای انجام نمی شود و تاکنون تخلفی نیز در زمینه ارز دولتی در بخش معدن به من گزارش نشده است و تنها در بخش مس که از بورس کالا می گرفتند دلالی های صورت می گرفت و به صورت غراضه این محصول از کشور خارج می شد. به همین دلیل دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت کاملا جلوی آن را بست و اگر ادامه می یافت، احتمالا فسادی رخ می داد و امروز فقط تولیدکننده ها با مجوز  وزارت صنعت، معدن و تجارت می توانند صادرات این محصول را انجام دهند.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه