English

موج گزارش می دهد؛

چگونه ارز مسافرتی بگیریم؟ ارز مسافرتی برای چه کشورهای ۵۰۰ یورو است؟

حاشیه های پرداخت ارز مسافرتی همچنان ادامه دارد؛ برخی مسافران از تعلل بانک ها پرداخت ارز گلایه مند هستند و مسئولان ارزی شعب بانکی نیز از شلوغی و مراجعه بیش از ظرفیت و صف کشی شبانه مشتریان جلوی درب شعبه بانک معترضند. در این میان شایعه پراکنی ها در فضای مجازی و سیاست بانک مرکزی در پرداخت متنوع ارز نیز به چاشنی این حاشیه ها تبدیل شده است.

چگونه ارز مسافرتی بگیریم؟ ارز مسافرتی برای چه کشورهای 500 یورو است؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، از زمانی که نرخ ارز دولتی ثابت ماند و نرخ ارز در بازار آزاد نجومی شد، تقاضا برای ارز مسافرتی بالا رفت و به حاشیه های این بخش نیز دامن زد و هر از گاهی نیز شایعه های در فضای مجازی منتشر می شود که اعطای ارز مسافرتی متوقف شد. همین یک هفته پیش نیز بانک مرکزی با تکذیبه ای اعلام کرد، ارز مسافرتی طبق روال گذشته به مشتریان پرداخت می شود. به تازگی نیز نامه ای با سربرگ اداری بانک سامان در شبکه های مجازی منتشر شده بود که متن آن از این قرار بود که شعبه های ارزی تا اطلاع ثانوی از پرداخت ارز مسافرتی خودداری کنند و این نامه نیز از سوی مسئولان بانک سامان تکذیب شد. این مسئله باعث شد برای آگاهی از حاشیه های پرداخت ارز مسافرتی به سراغ چند شعبه ارزی بانک ها و مشتریان آن ها برویم.

یکی از مشتریان که ارز مسافرتی از بانک سامان دریافت کرده بود، درباره روند دریافت ارز به خبرنگار موج گفت: «تاکنون چندبار به بانک مراجعه کره ام، اما هر سری می گویند که الان ارز نداریم و آخر هفته مراجعه کنید و همین مسئله باعث شده من به شعبه های مختلفی مراجعه کنم و بعد از مشقت زیاد ارز تخصیصی را دریافت کنم.» برای اینکه یک طرفه به قاضی نرفته باشیم از چند مشتری دیگر نیز پرسیدم. مرد میانسالی که برای دریافت ارز برای همسرش آمده بود، درباره مشکلات دریافت ارز مسافرتی گفت:« من الان مراجعه کرده ام و گفتند ارز تمام شده فردا دوباره مراجعه کنید» هنوز پانزده دقیقه به ساعت ده صبح مانده بود و برای مشتری سخت بود که باور کند ارز تمام شده و همچنان جلوی ورودی بانک ایستاده بود و مراجعان را رصد می کرد که ببیند آیا متصدی بانک به سایر مشتریان نیز می گوید تمام شده یا برای مشتریان خاص ارز نگهداشته است، بعد از یک ربع چیزی دستگیرش نشد و در حالی که به ساعت نگاه می کرد از بانک دور شد.

آن سوی دغدغه های مشتریان برای دریافت ارز، مدیران شعبه های بانکی بودند که هر از چند گاهی به مصوبه یا شایعه جدید در فضای مجازی مواجه بودند که سیر هجوم مسافران به سوی بانک ها را دستخوش تغییر قرار می داد. این موضوع وقتی آشکارتر می شود که صبح خروس خوان به شعبه ارزی یکی از بانک ها مراجعه کنید و می بیند که چشم های خسته و خوابالود زیادی به درب بانک دوخته شده تا با دیدن اولین متصدی بانک از انتظار طولانی سحرگاهی فارغ شوند.

دلایل گلایه مشتریان از مسئول شعبه ارزی یکی از شعب بانکی جویا شدیم و او درباره این مشکل به خبرنگار موج گفت: «در حال حاضر مشتریان باید 6 روز مانده به پروازشان برای نوبت گیری مراجعه کنند، برخی از آن ها خیلی زودتر یا دیرتر مراجعه می کند، از طرف دیگر برای پایان دادن به جنجال مشتریان در صف ارز به آن ها گفته ایم باید به همراه تمام افرادی که قرار است ارز مسافرتی به نام آن ها گرفته شود به بانک مراجعه کنند، زیرا ساعت شش و نیم صبح، وقتی در بانک حضور پیدا می کنیم نزدیک به 100 نفر جلوی بانک نشسته و منتظر دریافت ارز هستند و از آنجایی که شعبه توان پرداخت ارز برای بیشتر از 30 نفر را ندارد، تاکید کردیم تمام افرادی که نیاز به ارز دارند باید حاضر شوند و به افراد که به تنهایی برای تمام خانواده نوبت گرفته باشد، تنها به خودش ارز می دهیم و این مقررات را تنها برای دوری از حاشیه ها وضع کرده ایم.»

این نابسامانی در تمام شعبه های بانک ها وجود داشت به همین دلیل به مسئول یک شعبه ارزی دیگر بانک مراجعه کردیم و درپاسخ به چگونگی روند دریافت ارز مسافرتی گفت: «مسافران باید 6 روز قبل از پرواز مراجعه کنند پیش از این مسافران چهار روز قبل از پرواز باید مراجعه می کردند و به تازگی تاریخ آن تغییر کرده و در زمان مراجعه نیز باید تمام مدارک مورد نیاز همچون بلیت، پاسپورت، ویزا و... را به همراه داشته باشند و در نهایت پس از واریز پول به حساب در روز پرواز می توانند ارز را از شعبه فرودگاه دریافت کنند.» بسیاری از بانک ها برای ثبت نام ارز مسافرتی همچنان روی تاریخ 4 روز مانده به پرواز ثبت نام می کنند و این یکپارچه نبودن اطلاعات برخی شعب بانکی از دیگر حاشیه های عجیب بود که در پیگیری این موضوع برخی شعب تاکید کردند نه مسافران باید همان 4 روز قبل مراجعه کنند و برخی نیز 6 روز قبل را تاریخ جدید ثبت نام عنوان کردند.

تفاوت در میزان ارز پرداختی به مقصدهای مختلف مسافران از دیگر مواردی بود که از مشتریان به آن اعتراض داشتند. کارشناس ارزی شعبه بانک درباره میزان ارز پرداختی به مسافران درحالی که به شدت درگیر کار اداری بود گفت: به کشورهای اروپایی (به جزء چند کشور مشترک المنافع و روسیه که ارز مسافرتی 500 یورو می گیرند) 1000 یورو پرداخت می شود. البته برای برخی کشورهای آسیایی همچون ترکیه، امارات، آذربایجان، ترکمنستان، ازبکستان و ... نیز ارز مسافرتی 500 یورو است و برای کشورهای جنوب شرق آسیا همچون مالزی، اندونزی، چین، تایلند، کره جنوبی، ژاپن و ... 1000 یورو به مسافران پرداخت می شود و مسافران به کشورهای آفریقایی و آمریکایی نیز 1000 یورو دریافت می کنند.

براساس اعلام بانک مرکزی، ارز مسافرتی به کشورهای عراق و عربستان پرداخت نمی شود و دلیل این مسئله را از مسئولان ارزی برخی شعب بانک ها جویا شدیم و آن ها هم دلیل آن را نمی دانستند و تنها گفتند سیاست بانک مرزی است و ما اطلاعی از آن نداریم و درباره میزان تخصیص ارز به حجاج نیز گفتند؛« 200 دلار به هر زائر پرداخت می شود» ارز به مسافران مکه نسبت به سال گذشته 100 دلار کاهش پیدا کرده، اما نکته جالب این است که تنها برای سفر به عربستان دلار پرداخت می شود و مسافران کشورهای دیگر یورو دریافت می کنند. پیش از این نیز مسئول حج و زیارت کشورمان گفته بود که مردم برای سفر به عربستان به اندازه کافی باید ارز به همراه داشته باشند که زائران ایران در این کشور تحقیر نشوند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه