English

موج گزارش می دهد؛

اثر بازار ثانویه ارز بر نرخ بازار آزاد/سیگنال سیاست ارزی بر بازار فردوسی

بازار ارز در ایران در چند ماه اخیر با نوسانات زیادی همراه بوده و سیاست های متنوعی برای کنترل آن بکار گرفته شده است اما هیچکدام نتوانسته اند مشکلات بازار را برطرف کنند. حال کارشناسان اعلام کردند سیاست جدید دولت مبنی بر ایجاد بازار ثانویه ارز تاثیر مثبتی بر نرخ بازار آزاد خواهد گذاشت و قیمت ارز بازار فردوسی نزولی خواهد شد.

اثر بازار ثانویه ارز بر نرخ بازار آزاد/سیگنال سیاست ارزی بر بازار فردوسی

مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه بازار ثانویه ارز مانع از رانت های شکل گرفته در معاملات ارزی قبلی بین واردکننده ها و صادرکننده ها می شود گفت: در حال حاضر دولت با این سیاست توانسته است، بازار ارزی فردوسی را که در هیچ چارچوب و ساختاری نمی گنجید در بخشی ساختارمند تعریف کند و این مسئله باعث می شود، راحت تر بر معاملات ارزی نظارت شود. در این مسیر بانک مرکزی همچنان باید سیاست های کلی ارزی را تدوین کند و سازمان بورس نیز به استفاده از سازوکار کنترلی مانع از تخلف در معاملات ارزی بین فروشندگان و خریداران شود.

کامران ندری با بیان اینکه در حال حاضر معاملات بازار ثانویه شامل تنها 20 درصد از درآمد ارزی صادرکننده های کالاهای غیر نفتی است افزود: دولت در صورتی که بتواند 100 درصد درآمدهای ارزی کشور را در بازار ثانویه انجام دهد می تواند معاملات ارزی را منطقی و نظامند کند و در این حالت کشور از نوسانات ارزی در آینده نیز در امان خواهد ماند.

بازار ثانویه از جو روانی دلار عبور می کند

بازار دلار در میدان فروسی از تب و تاب گذشته افتاده است، زیرا بسیاری از نیازهای دلاری کشور از طریق بازار ثانویه تامین خواهد شد. در این رابطه یک کارشناس اقتصادی درباره بازار ثانویه ارز به خبرنگار موج گفت: اگر دولت به وعده های خود عمل کند این بازار تاثیر بهتری در کنترل و تنظیم نرخ ارز آزاد خواهد گذاشت و شاهد کاهش نرخ ارز خواهیم بود، چرا که در ماه های گذشته کشور به دلیل جو روانی موجود در بازار مبنی بر خروج آمریکا از برجام و بعد آن شائبه بازگشت تحریم ها مواجه بوده، به همین دلیل دولت نتوانسته به وعده های خود به طور کامل عمل کند. هرچند پیگیری دولت در تنظیم بازار ارز و کنترل سایر بازارهای موازی بازخورد مثبتی دارد، چرا که به مردم این اعتماد را می دهد که دولت در این جهت تمام تلاش خود را خواهد کرد.

کمال حسینی با اشاره به سایر نقاط قوت بازار ثانویه ارز، مطرح کرد: در این بازار با توجه به تعیین نرخ توافقی بین واردکننده و صادرکننده، انگیزه برای عرضه ارز صادرکننده بیشتر خواهد بود. از این رو ایجاد بازاری ثانویه بسیاری از تقاضاها و نیازهای ارزی واردکنندگان را پاسخگو خواهد بود و حجم زیادی از تقاضای بازار آزاد به این سمت خواهد آمد که در نتیجه با کاهش تقاضا، شاهد کاهش نرخ ارز آزاد نیز خواهیم بود. البته باید توجه داشت که این سیاست به معنای عقب نشینی دولت از تک نرخی کردن ارز نیست بلکه در راستا و سیاست قبلی برای برطرف کردن نیاز عده زیادی از متقاضیان ارز است.

او به فعالیت مجدد صرافی ها در این بازار اشاره و تاکید کرد: در کنار ایجاد بازار ثانویه صرافی ها نیز با ساماندهی و کنترل بیشتری به فعالیت خود ادامه خواهند داد که در نتیجه جلوی سودجویان و سفته بازان بازار ارز نیز گرفته می شود. به عبارت دیگر بازار ثانویه از آنجایی که نرخ ارز را واقعی می کند مشکلات ارزی مردم را برطرف می کنند و این اثر مثبتی است اما باید توجه داشت تا بین نیاز واقعی با خروج ارز از کشور تمایز قائل شویم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه