English

موج گزارش می دهد؛

شبا راه ساده انتقال پول/محاسبه و دریافت شماره شبا فقط با یک کلیک

شناسه حساب بانکی ایران یا همان شبا، فرآیند انتقال پول به حسابی از بانک مبدا در بانک دیگر را از دریافت نقدی و واریز به آن حساب ساده تر نمود.

شبا راه ساده انتقال پول/محاسبه و دریافت شماره شبا فقط با یک کلیک

به گزارش خبرگزاری موج، بانک مرکزی جمهوری اسلامی، ایران شناسه حساب بانکی ایران، شبا را در تاریخ  12 خرداد ماه 1388 به منظور تسریع در واریز وجه حساب مقصد، بعنوان ساختار یک شناسه منحصر به فرد برای هر حساب بانکی اعلام کرد.

به این ترتیب انتقال پول به حسابی از بانک مبدا در بانک دیگر، از دریافت نقدی و واریز به آن حساب نیز فرآیند ساده تری خواهد داشت.

 

شماره شبا

شبا چیست؟

شناسه حساب بانکی ایران که به اختصار شبا نامیده می شود ، شماره 24 رقمی است که یک حساب بانکی را به صورت منحصر به فرد در تمام نظام بانکی ایران مشخص می نماید.

مزایای شبا

شبا یک شماره ی استاندارد بوده و جایگزین شماره حساب های فعلی نمی شود ، بلکه تنها به عنوان یک شماره در کنار آن ها قرار می گیرد.

شبا برای انواع حساب ها مانند: جاری، سپرده، تسهیلات و نظایر آن می تواند مورد استفاده قرار گیرد. این در حالی است که میتوان برای هر حسابی یک شبا ی مخصوص به آن حساب دریافت کرد.

 

شبا راه ساده انتقال پول

تمام اطلاعات یک شماره حساب معمولی درون شبا نیز وجود دارد. با در اختیار داشتن شماره شبا می توان وجه مورد نظر  را به شبا منتقل کرده یا از طریق آن پول دریافت کرد، بدون این که نگران سایر جزئیات حساب بود.

 

شبا حاوی تمام داده های بانکی مورد نیاز برای انتقال است

برای حواله هایی که توسط شبا صورت می گیرد، نیازی به کنترل هیچگونه اطلاعاتی نظیر نام بانک، نام یا کد شعبه، شماره حساب، نوع حساب و سایر اطلاعات بانکی و نیز درگیری با کدهای مختلف و گوناگون نیست، زیرا تمامی این داده ها در شبا وجود دارد .

 

شبا عاری از هرگونه اشتباه

سهل انگاری و یا اشتباه در ورود شبا نگرانی چندانی ندارد؛ سامانه های بانکی از اشتباه مشتری در اعلام شبا و یا نیز اشتباه متصدی بانک در ورود اطلاعات شبا آگاه شده و بلافاصله آن را گزارش می کنند؛ به این معنی که اگر مشتری یا متصدی بانک یک یا چند رقم از شبا را به اشتباه وارد کنند، سیستم با کنترل محتوای شبا به او اعلام می کند که اشتباهی رخ داده است و باید شبا ی وارد شده مجددا کنترل شود .

این ساز و کار شبا امکان خطای مشتری و متصدی بانک در ورود اطلاعات حساب و ارسال وجه به حساب های دیگر را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد .

 

شبا پایه و اساس سامانه های الکترونیکی کشور"ساتنا و پایا"

انتقال پول بصورت الکترونیکی از هر حساب بانکی در هر یک از بانک ها، به حساب دیگری در دیگر بانک ها، با پیاده سازی سامانه تسویه ناخالص آنی "ساتنا" و سامانه پایاپای الکترونیک "پایا" در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران امکان پذیر شده است که شبا پایه واساسی برای سامانه های حواله الکترونیکی کشور ساتنا و پایا بوده و این سامانه های حواله الکترونیکی بر اساس شبا فعالیت می نمایند، بنابراین دانستن شبا حساب برای انجام حواله بین بانک ها برای همه مشتریان بانک ها یک ضرورت است.

شماره شبا

شکل و محتوا

یک شبا به صورت زیر دیده می شود :

27 0170 0000 0010 0324 2000 01

 

شبا از دو قسمت دو رقمی و پنج قسمت چهار رقمی تشکیل می شود، تنها یک فاصله این قسمت ها را از هم جدا کرده است.

نوزده رقم سمت راست شبا، شباهت زیادی به شماره حساب داخلی بانک ها داشته و در واقع از آن ساخته می شود و سایر ارقام نیز انواع حساب، کد بانک و ارقام کنترل کننده ی صحت ( Chek Digit ) شبا را تشکیل می دهند.

مطابق با دستور العمل بانک مرکزی، بانک ها مکلف هستند، شبا تمامی حساب های مشتریان خود را محاسبه و در اختیار آنها قرار دهند و همچنین امکان محاسبه شبا را بر روی وب سایت اطلاع رسانی خود فراهم آورند.

دارندگان انواع حساب های بانکی میتوانند با مراجعه به شعبه، وب سایت اینترنتی و یا خود پردازهای بانک خود، شبا حساب یا حساب های خود را دریافت نمایند.

 

شبا بین المللی

مبادلات بین المللی نیز سرشار از عملیات شبا است و شبا در این مبادلات کاربرد بسیار مهمی دارد. شبا مبتنی بر  استاندارد IBAN (مخفف International Bank Account Number) است که در حال حاضر در بسیاری از کشورهای جهان به عنوان استاندارد شماره ی حساب بانکی مورد استفاده قرار می گیرد.

شبا بین المللی با افزودن IR به شبای داخلی تبدیل می شود.

IR27 0170 0000 0010 0324 2000 01

شبا بین المللی می تواند در مبادلات بین المللی استفاده شود.

 

تفاوت شماره‌ حساب، شماره‌ شبا و شماره‌ کارت چیست؟

شماره حساب، شماره شناسایی حساب افراد در بانک صاحب حساب است و برای انتقال وجه داخلی بین حساب‌های یک بانک کاربرد دارد. تمامی حساب‌ها شامل حقوقی و حقیقی و اعم از سپرده سرمایه‌گذاری و جاری یک شماره حساب دارند.

شماره شبا نیز به تعریف ساده، هر شماره حساب یک شماره‌ شبا یکتا دارد که برای انتقال وجه بین بانکی استفاده می‌شود.

معمولا به حساب‌های جاری و حقوقی کارت تعلق نمی‌گیرد و تنها برای حساب های سپرده کوتاه مدت شخصی کارت صادر می‌شود. شماره کارت نیز در سیستم بانکی ایران یکتا است و می‌توان برای جابجایی بین بانکی از آن نیز استفاده کرد. شماره کارت تاریخ انقضا دارد اما شماره حساب و شبا منقضی نمی‌شوند.

 

نکته امنیتی

ارائه‌ شماره‌ شبا به دیگران، امنیت حساب شما را به خطر نمی اندازد اما به دلیل اینکه شماره‌ کارت، برای خرید اینترنتی استفاده می‌شود، ارسال آن به دیگران از نظر امنیتی درست نیست.

 

بیشتر بخوانید:

دریافت شماره شبا تمامی بانک های کشور/ یک کلیک تا دریافت شماره شبا

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • Khaleg

    چقد طول میکشه پول بهمون برسه

    • اقای کرمانی

      حدودا 16 ساعت یا کمتر

  • علی

    سلام، از طریق همین شماره شبا یا IBAN امکان ترنسفر یورو از فرانسه به ایران وجود داره؟!

  • مهدی

    واقعا که فقط مردمو سره کار میزارید که شارژاشونو بخورید دوساعته دارم میزنم با شبا پول بفرستم بجز حرف بیخود چیزی ندیدم بخدا چیزایی میگید که ربطی به درخواست من نداره

  • به چه صورت انتقال وجه از شبا به شبا

  • ناشناس

    باب ما چی میگیم شما چی جواب میدین
    از عباس اقا میپرسیدم مشکلم حل میشد

  • محمدرضا خازنی پور

    انتقال پول

  • رستمی

    سلام بنده عراق هستم میخوام وجه انتقال بدم با شماره شبا باید چکار کنم رمز دوم ندارم

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه