English

جامعه با امکانات ریلی آشنا نیست

قائم مقام شرکت راه آهن اظهار کرد: راه آهن بعنوان یک حمل و نقل سبز در کاهش آلاینده های زیستی، مصرف بهینه سوخت و کاهش تصادفات جاده ای نقش بسزایی دارد، اما مشکل اینجاست که مردم و حتی مسئولان با خدمات راه آهن آشنا نیستند.

جامعه با امکانات ریلی آشنا نیست

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، حسین عاشوری قائم مقام شرکت راه آهن در نشست خبری خود با اصحاب رسانه برای معرفی ششمین نمایشگاه حمل و نقل ریلی با اشاره به پیشرفت در اقدامات اجرایی این حوزه گفت: ما در حوزه ناوگان با همکاری سرمایه گذاران خارجی توانسته ایم، موفقیت های خوبی بدست آوریم، هرچند در حوزه ریلی و زیربنایی باید تا یک یا دو ماه آینده  منتظر نهایی شدن این قراردادها باشیم زیرا در حال حاضر شرایط تغییر کرده است.

حسین عاشوری با نگاهی به توانمندی های داخلی برای تامین نیازهای کشور افزود: ما خوشبختانه 80 درصد واگن ها را در داخل می سازیم، اما نقطه ضعف ما در حوزه ریلی بحث تامین منابع است، چون خریدار که بخش خصوصی باشد وظیفه تامین منابع را برعهده دارد و این عدم تامین موجب رکود در تولید می شود و تقاضا برای خرید نیز به تعویق می افتد، یا کاهش می یابد. همچنین درحوزه مسافری برخلاف حوزه واگن ها پیشرفت قابل قبولی به علت عدم دسترسی به سیستم های طرح حمایتی نداریم، ولی در مجموع اگر منابع تامین شود توان تولیدی بالایی داریم .

نشست خبری حسین عاشوری، قائم مقام راهآهن جمهوری اسلامی ایران

وی ادامه داد: توسعه راه آهن بدون حضور موثر بخش خصوصی امکان پذیر نخواهد بود و دولت به تنهایی توانایی پیشبرد برنامه ششم را ندارد. من بعنوان مسئول دولتی برای تحقق اهداف سازمانی چاره ای جز تعامل با بخش خصوصی ندارم. حال رسانه ها می توانند با فرهنگ سازی استفاده از ناوگان ریلی به شکل گیری این برنامه ها کمک کند، زیرا بعد از گذشت سالیان طولانی از زمان ایجاد  حمل و نقل در کشور، هنوز جامعه با خدمات ریلی آشنا نیست و مزیت های راه آهن حتی برای خیلی از مسئولان شناخته شده نیست، زیرا راه آهن بعنوان یک حمل و نقل سبز در کاهش آلاینده های زیستی، مصرف بهینه سوخت و کاهش تصادفات جاده ای نقش بسزایی دارد.

همچنین گفت: نگاه ما در بحث تعرفه ها این است که صاحبان بار بزرگ بتوانند روند حمل بار خود را به راحتی حفظ کنند و این روند باید برای آن ها دارای مزیت باشد. بنابراین ما در بحث تعرفه ها نگاه حمایتی داریم.

قائم مقام شرکت راه آهن در رابطه با مقدار جابجایی مسافر توسط حمل و نقل ریلی اضافه کرد: در سال جاری نسبت به سال 96  شاهد 11 درصد رشد جابجایی مسافربوده ایم. البته هدف و برنامه ما عددی بالاتر از این میزان بوده است، اما در مجموع 12 درصد از مسافران سطح کشور از طریق حمل نقل ریلی انجام می شود که از پیش بینی 20 درصدی ما کمتر است، اما با سیاستی که وزارت راه برای توسعه حمل و نقل حومه ای در کلان شهر ها در نظر دارد، علاوه بر افزایش خطوط ریلی (4خط کردن ریل ها در کلان شهر هایی مثل تهران ) تامین ناوگان «ریل باس» ها هم بیشتر می شود.

او درباره چگونگی ارتباط ریلی با کشور های همسایه عنوان کرد: در موضوع ارتباط ریلی با کشور ترکیه (شهرهای وان و استانبول) به دلیل ناامنی در این کشور، عملیات و پروژه ها موقتا متوقف بود که با تعاملات و مذاکرات انجام شده با مقام های ترک قرارشد، فعلا ارتباط ریلی با شهر وان از سرگیری شود، تا درآینده بتوان به گسترش خطوط بین دو کشور بپردازیم.

حسین عاشوری در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی خروج واگن های فرسوده اعلام کرد: در چند سال اخیر به ترتیب واگن های 50 ساله و بعد از آن واگن های 40 ساله از حمل و نقل ریلی خارج شدند، اما در خصوص واگن های 30 ساله به علت عدم توانایی بخش خصوصی برای جایگزینی واگن فعلا موفق به انجام این امر نشده ایم و طبق درخواست بخش خصوصی مهلت بیشتری برای خارج کردن این واگن ها در نظر گرفته می شود و این مساله درحال بررسی در  راه آهن است .

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه