English

جهرمی دست به افشاگری زد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از تخلف دو اپراتور تلفن همراه برای افشای بانک اطلاعاتی مشترکان به برخی وب سایت ها خبر داد.

جهرمی دست به افشاگری زد

به گزارش خبرگزاری موج، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات طی سخنانی دست به افشاگری درباره جاسوسی اطلاعات کاربران توسط دو اپراتور تلفن همراه کشور زد.

محمدجواد آذری جهرمی در جمع خبرنگاران گفت: بر اساس گزارشی که به ما رسیده، دو اپراتور تلفن همراه امکان تبلیغاتی را فراهم کردند که زمانی که مشترک به یک وب سایت مراجعه می کند، شماره وی قابل استخراج بوده و سایت موردنظر می تواند از طریق پیامک با مشترک موردنظر در ارتباط باشد و یا یک بانک اطلاعاتی از اطلاعات کاربران تشکیل دهد.

جاسوسی اطلاعات ناقض حریم خصوصی افراد است

وی با بیان اینکه این موضوع ناقض حریم خصوصی افراد است و باید متوقف شود، گفت: گزارش دریافتی بر اساس مستنداتی بود که در فضای مجازی و در فضای رسانه ای کشور منتشر شده و با توجه به اهمیت موضوع نیاز به بررسی داشت.

جهرمی با اشاره به اینکه موضوع را برای بررسی بیشتر به مرکز ماهر ارجاع داده ایم، افزود: طبق کلیپی که از این اقدام تهیه شده، از نظر فنی موضوع کاملا شفاف است و یک نوع ابزار ناشی‌گری در پیاده سازی کد وجود داشته که باعث فراهم کردن این دسترسی و سوءاستفاده از اطلاعات شده است.

وی تصریح کرد: طبیعتا این اقدام باید متوقف شود و اگر چه حضور کسب و کارهای نوین خوب است و باید این کسب و کارها شکل بگیرند اما حفظ حریم خصوصی افراد در اولویت قرار دارد و باید ضابطه مند باشد.

افشاگری جهرمی

وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: طبیعتا بخش نظارت وزارت ارتباطات در این زمینه ضعف داشته که نتوانسته این موضوع را سریعا شناسایی کند و به همین دلیل موضوع از طریق گزارش های عمومی واصل شده است.

جهرمی تاکید کرد: هنوز صحت این تخلف کاملا مشخص نیست اما قرار است مرکز ماهر در این زمینه رسیدگی کرده و گزارشی منتشر کند. در این راستا ما از نظارت عمومی نیز استقبال می کنیم و از مردم می خواهیم گزارشاتی که دارند را برای ما بفرستند و بدانند که ما نسبت به آن بی تفاوت نیستیم.

۹۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت مجهز می‌شوند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره آخرین وضعیت خدمات‌رسانی به روستاها و مناطق محروم کشور گفت: در دولت یازدهم اقدامات خوبی در خصوص تجهیز ۲۸ هزار روستا به اینترنت پرسرعت صورت گرفت، اما در بهره‌برداری از این خدمات به دلیل آنکه مردم عادت به استفاده از اینترنت گوشی دارند، علاقه‌مندی زیادی دیده نشد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر بر اساس گزارش‌های نظارتی وزارت ارتباطات، پوشش ارتباطی روستاها مطابق با تعهدات اپراتورها و ارائه‌دهندگان خدمات مورد بررسی قرار گرفت و گزارش‌ها نیز از انجام تعهدات در این زمینه حکایت دارد. همچنین در دولت دوازدهم پیگیری ارتباط‌رسانی روستاها به معاونت امور استان‌های وزارت ارتباطات محول شده و مطابق برنامه انجام شده در دهه فجر امسال مشکل پوشش خطوط ارتباطی همراه اول و ایرانسل در ۱۰ هزار روستا حل شده است. در همین حال رایتل نیز تا پایان سال قول داده است که مشکل پوشش آنتن‌دهی در این روستاها را حل کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: بر اساس برنامه ششم توسعه نیز مقرر شده است تا پایان این برنامه ۹۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار، دسترسی اینترنت پرسرعت داشته باشند و چهار خدمت اصلی دولت الکترونیک برای ۸۰ درصد روستاها فراهم شود.

آذری جهرمی تصریح کرد: مشکل فعلی ارتباط‌رسانی به برخی روستاها مربوط به نبود امکانات اولیه از جمله برق، برای نصب دکل‌های ارتباطی است که محدودیت‌هایی را برای اپراتورها به وجود آورده است.

وی همچنین از آمادگی برای بازنگری در لایحه حق مالکیت معنوی (کپی‌رایت) با همکاری کمیسیون قضایی مجلس خبر داد و گفت: از سازمان فناوری اطلاعات خواسته‌ام که موضوعات کارشناسی مربوط به این لایحه را ارائه دهد تا بر اساس آن، اصلاحات مد نظر را استخراج کرده و این لایحه را با همکاری نمایندگان کمیسیون قضایی بازنگری کنیم.

کسب و کارهای حوزه فضای مجازی با مشکلاتی در بخش مالکیت معنوی روبرو هستند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تأکید بر اینکه کسب و کارهای حوزه فضای مجازی با مشکلاتی در بخش مالکیت معنوی روبرو هستند، اظهار کرد: با وجود لوایح پنج‌گانه حقوق فناوری اطلاعات، امیدواریم در چارچوب قانون این مشکلات کاهش یابد.

آذری جهرمی با اشاره به مفهوم «بلاک‌چین» در حوزه فضای مجازی گفت: در ذهن برخی افکار عمومی «بلاک‌چین» با فیلترینگ تداخل دارد و این در حالی است که این دو موضوع با یکدیگر متفاوت هستند و باید برای آن، زیرساخت نظام حقوقی و فقهی در کنار یکدیگر داشته باشیم.

وی بر لزوم تدوین پایه‌های نظام فقهی فضای مجازی تأکید کرد و افزود: وزارت ارتباطات پیگیر آماده‌سازی گزارشی در خصوص نظام فقهی فضای مجازی برای ارائه به مراجع عظام است که تا دو هفته دیگر نهایی می‌شود.

 قوانین در فضای مجازی نیازمند بروزرسانی هستند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کرد: برخی قوانین در فضای مجازی نیازمند بروزرسانی هستند و با توجه به سرعت رشد فضای مجازی، نیازمند تدوین برخی قوانین جدید نیز هستیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه