English

راهبرد دولت در ساماندهی بازار غیر متشکل پولی، هم شجاعانه، هم کارآمد

سخنان رئیس جمهور محترم در گفت و گوی زنده با مردم درباره موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز و صندوق ها از جهات مختلفی قابل تامل است.

راهبرد دولت در ساماندهی بازار غیر متشکل پولی، هم شجاعانه، هم کارآمد

به گزارش خبرگزاری موج، سخنان رئیس جمهور محترم در گفت و گوی زنده با مردم درباره موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز و صندوق ها از جهات مختلفی قابل تامل است.

روحانی در فرازی از سخنان خود گفتند: "یک نکته ای را می خواهم از مردم خواهش کنم. هر بانکی یا هر صندوقی اگر خلاف متعارف به مردم قول سود داد آنها بدانند که اینجا خطری وجود دارد. یعنی اگر یک کسی صدا زد و گفت من سود بالاتری می دهم مردم احساس خطر و شک و تردید کنند. چون وقتی سود زیاد می دهد چطور می خواهد آن مبالغ را تامین کند؟ آنها برای جذب پول، برخلاف مقررات قول سود دادند." 

نکته اول این است که دولت  یازدهم و دوازدهم گام های بلندی را برای ساماندهی موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز برداشته اند. بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی در سایه سیاست های دولت،برنامه مفصلی را برای ساماندهی موسسات مالی اعتباری غیر مجاز تدارک دیده اند. مقایسه کارهای انجام شده در دولت یازدهم و دوازدهم با دولت های پیشین در امر ساماندهی بازار غیر متشکل پولی نشان می دهد که عمق کارهای انجام شده در خور تعمق و تحسین است. 

در این میان دولتمردان در مورد موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز گفتار و انذار فراوانی داده اند که طبیعتا در آگاه سازی مردم و پرهیز آنها از افتادن در دام این طراران بازار پولی نقش مهمی دارد. 

نکته دوم این است که بانک های جا افتاده ای که در گذر زمان، حساب خود را به نظام پولی و مالی کشور پس  داده اند و کارنامه شفاف حاکى از عملکرد آنها که نشأت گرفته از اعتماد عظیم مردم به آنان مى باشد برای همه روشن است بهترین تکیه گاه و ستون نظام پولی و مالی کشور هستند. بانک ها در سال های گذشته از عملکرد این گونه موسسات در پرداخت سودهای غیر متعارف صدمات و لطماتی را دیده اند اما با این وجود با ارجحیت مصالح ملی و رعایت جوانب اقتصاد کشور از ورود به موج پرداخت سودهای غیر متعارف پرهیز کردند و بر سبیل اعتدال و قانون راه پیمودند. 

گذر زمان نشان داد که راه این دسته از بانک ها تا چه اندازه درست بوده و موسساتی که با گام های بلند در پرداخت سود بانکی،ره صد ساله را در عرض چند سال می خواستند بپیمایند،هم خود و هم سپرده گذاران خود را به چه بیراهه ها کشانده اند. 

اکنون با شرایط به وجود آمده ساماندهی بازار غیر متشکل پولی به نقطه عطف تاریخی خود نزدیک شده است.دیگر این گونه موسسات توان آن را ندارند که مانند گذشته با اسامی مقدس، سپرده گذاران را جذب و منابعشان را در معرض خطر قرار دهند. 

در این مسیر آگاهی بخشیدن به مردم و شناساندن خطرات موجود سپرده گذاری در این گونه  موسسات ، مسیر درستی است که  تا عالی ترین مقام دولت  در حال پیمودن آن هستند. 

*محمد رضا حسین زاده، مدیر عامل بانک ملی ایران و رئیس شوراى هماهنگی بانک هاى دولتى

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه