English

بارش های استان همدان ۱۳ درصد کاهش یافت

سرپرست شرکت آب منطقه ‌ای همدان گفت: بارش ‌های امسال نسبت به مدت مشابه سال آبی 94-95، 13 درصد کاهش و در مقایسه با متوسط بلندمدت 15 درصد افزایش داشته است.

بارش های استان همدان 13 درصد کاهش یافت

به گزارش خبرگزاری موج، منصور ستوده  با بیان اینکه بارش استان در مدت مشابه سال 94-95، 465 میلی‌متر و متوسط بلند مدت 353 میلی‌ متر بوده است، افزود: در محدوده مطالعاتی همدان ـ بهار ایستگاه سد اکباتان 401 میلی‌ متر بارندگی ثبت شده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 441 میلی‌ متر بوده است که 9 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی میزان بارندگی در ایستگاه وسج محدوده مطالعاتی نهاوند در سال گذشته را 582 میلی‌ متر اعلام کرد و گفت: امسال در این ایستگاه 418 میلی‌ متر بارندگی گزارش شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از 28 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای همدان بیان کرد: میزان بارش در ایستگاه وراینه محدوده مطالعاتی نهاوند 721 میلی‌متر بوده که نسبت به بارش 811 میلی‌متر در مدت مشابه سال گذشته 11 درصد افزایش دارد.

ستوده با اشاره به اینکه از ابتدای سال آبی 95 تاکنون در ایستگاه آق کهریز همدان - بهار 299 میلی متر بارندگی رخ داده است افزود: میزان بارندگی سال گذشته در این ایستگاه 350 میلی‌متر بوده که مقایسه این 2 عدد کاهش 15 درصدی بارندگی در این منطقه را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: ایستگاه قهاوند در محدوده مطالعاتی رزن ـ قهاوند 300 میلی‌متر بارندگی داشته است که این میزان بارندگی ثبت شده در این ایستگاه در مدت مشابه سال گذشته 277 میلی‌متر بوده که هشت درصد افزایش نشان می دهد.

وی با بیان اینکه سال گذشته در ایستگاه خمیگان محدوده مطالعاتی رزن - قهاوند 331 میلی‌متر بارندگی به ثبت رسیده است تصریح کرد: میزان بارندگی امسال در این ایستگاه 300 میلی‌متر بوده که نشان دهنده کاهش 9 درصدی بارندگی این منطقه است.

گفتنی است؛ همدان از جمله استان هایی است که در سال های گذشته تجربه تلخ خشکسالی و بحران آب را سپری کرده است و اکنون که با مدیریت مناسب و برنامه ریزی و افزایش نذورات آسمانی، همدان مشکل کم آبی ندارد باید مراقب باشیم تا با مصرف بی رویه آب این تجربه تلخ دوباره تکرار نشود.

در سال های گذشته سطح آبهای زیرزمینی دشت های همدان سالانه یک متر افت داشت اما با توجه به بحران کم آبی، میزان افت سطح آبهای زیر زمینی استان در 6 ماه اول سال 92 به چهار متر هم رسید.

افزایش دما در برخی از روزهای تابستان سال 92 گاهی به بالای 42 درجه سانتیگراد نیز رسید و این در حالی بود که میزان بارش ها در همان سال نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن تا 44 درصد کاهش داشت و همدان را در بین استان های کشور به رتبه 31 از نظر میزان بارندگی ها رساند.

بحران کم آبی در روستاهای همدان در سال 92 روز به روز افزایش یافت و بر اساس آمارهای موجود بیش از نیمی از روستاهای شهرستان همدان در آن سال با تانکر آبرسانی می شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه