English

آیا برنج های وارداتی آلوده هستند؟

در حالی که برخی از مسوولین و دست اندرکاران حوزه کشاورزی از احتمال آلوده بودن برخی برنج های وارداتی سخن می گویند، لازم است وزیر جهاد کشاورزی با ارائه اطلاعاتی دقیق صحت و سقم این مساله را روشن سازد.

آیا برنج های وارداتی آلوده هستند؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در اواسط تیرماه سال جاری جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی از واردات برنج در فصل برداشت برنج در کشور خبر داد و گفت با توجه به اینکه سالانه 2 میلیون و سیصد هزار تن برنج در کشور تولید می‌شود و مصرف کمتر از 3 میلیون تن است، نیازی به وارادت برنج از خارج وجود ندارد.

وی همچنین با استناد به قانون تاکید کرد که واردات و توزیع برنج 3 ماه قبل از برداشت برنج و 3 ماه پس از برداشت آن، در کشور ممنوع است.

حاشیه جلسه هیات دولت

توقف واردات برنج از اول شهریور ماه

بحث واردات برنج از خارج و صدماتی که می تواند این مساله بر اقتصاد کشاورزان و همچنین کشاورزی کشور بگذارد، یکی از بحث های پردامنه بوده است. در حالی که کوچکی نیز از ثبت سفارش 100 هزار تن برنج برای ورود به کشور خبر می دهد، محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی به خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج گفت: واردات برنج به دلیل ورود به فصل برداشت این محصول و عرضه به بازار از اول شهریور متوقف شده است.

حجتی واردات برنج تا پیش از این زمان را بنا به مقتضیات بازار لازم دانست و تصریح کرد: برای تنظیم بازار باید واردات برنج صورت می گرفت.

یکی از مهمترین دلایل وجود اختلاف نظر میان مسئولین بخش کشاورزی کشور در خصوص واردات و یا عدم واردات برنج در نامشخص بودن میزان مصرف و نیاز کشور به طور دقیق است. در همین راستا سال گذشته مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج اظهار داشت: تاکید ما به وزیر جهاد کشاورزی این بود که برای یک بار هم که شده اجازه ورود به هیچ نوع برنجی داده نشود تا حداقل میزان مصرف و نیاز کشور به طور دقیق مشخص شود.

اما بحث واردات برنج تنها بر تاثیرات مستقیمی که می تواند بر وضعیت معیشت فعالان داخلی حوزه برنج و همچنین امنیت غذایی کشور بگذارد، خلاصه نمی شود. موضوع مهم دیگری که در این میان مطرح است بحث آلوده بودن برنج های وارداتی است.

کوچکی نژاد در این رابطه بیان کرده است که 100 هزار تن برنج از تایلند، اروگوئه و هند خریداری و ثبت سفارش شده که آلوده و غیرقابل مصرف نیز هستند. وی در حالی چنین ادعایی را عنوان می کند و از سازمان استاندارد می خواهد جلو ورود این برنج ها را بگیرد، حجتی در پاسخ به سوالی در این باره به خبرنگار موج گفت: من اطلاعی از آلوده بودن این برنج ها ندارم و باید صحت و سقم آن را از آقای کوچکی نژاد پرسید. ضمن آنکه اگر برنج ها آلوده باشد مراجع ذی صلاح از جمله وزارت بهداشت و سازمان استاندارد مانع واردات این ماده غذایی می شوند.

مسیح کشاورز نیز درباره آلوده بودن برخی ارقام برنج وارداتی اعلام کرد چنین مساله ای دور از ذهن نیست که اختلاط ارقام مختلف، منجر به آلوده شدن برنج و مسمومیت محصول نهایی که در دسترس مصرف کننده قرار می‌گیرد، شود.

در این راستا با توجه به عدم رد صریح مسئولین دست اندرکار حوزه کشاورزی درباره آلوده نبودن برنج های وارداتی از یک سو و انتشار اخباری در خصوص تولید برنج از مواد غیرطبیعی و پلاستیکی، بهتر آن است که وزارت جهاد کشاورزی و سازمان استاندارد با ارائه توضیحاتی شفاف و مستند این مساله را برای همیشه حل و فصل کنند. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه