English

رئیس جهاد دانشگاهى عنوان کرد؛

راه اندازى مدرسه اقتصاد مقاومتى/تأمین منابع مالى از مشکلات اساسى جهاد دانشگاهى

رئیس جهاد دانشگاهى گفت:در حال حاضر برنامه جهاد دانشگاهى اجراى نقش جامع علمى در شوراى انقلاب فرهنگى است.

راه اندازى مدرسه اقتصاد مقاومتى/تأمین منابع مالى از مشکلات اساسى جهاد دانشگاهى

به گزارش خبرنگار اقتصادى خبرگزاری موج، حمید رضا طیبى در نشست خبری به مناسبت سى و هفتمین سالگرد تاسیس خود با اشاره به اینکه از اهداف جهاد دانشگاهى توسعه علم و فناورانه و آموزشى است افزود: این مرکز در تامین منابع مالى خود براى اجراى برنامه هاى خود با مشکلات اساسی روبه رو است. که ٢٠ درصد ازمنابع جهاد دانشگاهى بودجه عمومی و٨٠ درصد حاصل از پژوهش هاى فناورى و آموزشی  می باشد و مابقى آن از کمک استانداران است.

رییس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه باید به فکر پیشرفت کشور باشیم بیان کرد: یکی از مهمترین الزامات صاحب فناوری شدن است و باتوجه به اینکه رقابت در  دنیا سخت‌تر می‌شود ما باید در حوزه فناوری بتوانیم حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشیم، همچنین اولویت‌های توسعه فناورانه در کشور باید مشخص شود و در این اولویت‌ها نیازها و مقیاس اقتصادی نیز تعیین شود.

وی ادامه داد: اصلاح نظام فناوری و نوآوری را از دیگر الزامات پیشرفت کشور دانست و بر استفاده از مدیران خود باور جهادی در بخش‌های کشور تاکید کرد.

رییس جهاد دانشگاهی همچنین با بیان اینکه مدرسه اقتصاد مقاومتی در راستای دستیابی به فهم درست از اقتصاد مقاومتی راه‌اندازی خواهیم کرد توضیح داد: باتوجه به اینکه برداشت‌های متفاوتی از اقتصاد مقاومتی است و بر این باور هستیم که اقتصاد مقاومتی متکی بر توان علم و فناوری داخلی است باید ویژگی‌های آن تشریح شود. از این رو این مدرسه برای مدیران کشور در نظر گرفته شده است تا از این طریق به تعریف مشترکی از اقتصاد مقاومتی دست یابیم.

به گفته طیبی این مدرسه تهیه شده و پس از رایزنی و مذاکره با سازمان برنامه وبودجه و معاونت منابع انسانی رییس جمهور، مدرسه اقتصاد مقاومتی در داخل جهاددانشگاهی راه‌اندازی خواهد شد.

رییس جهاد دانشگاهی در ادامه با اشاره به ماموریت‌های محوله شده از سوی شورای راهبری نقشه جامع علمی کشور به این نهاد اظهار کرد: سال گذشته برای اجرایی‌سازی این ماموریت‌ها تلاش زیادی کردیم و نقشه‌راه‌هایی را تهیه کردیم که منتظر تصویب آنها هستیم.

طیبی افزود: می‌توانیم خریدهای خارجی را تجمیع و در مقابل امتیاز انتقال فناوری را درخواست کنیم که جهاددانشگاهی می‌تواند متولی این امر در کشور شود.

وی بااشاره به این که جهاد می‌تواند مجموعه فناوری‌های ایجاد شده در کشور را به کشورهای همسو با جمهوری اسلامی از طریق سازمان ایریکا ارائه دهد گفت: در این راستا با چهل سازمان و وزارت امور خارجه هماهنگی‌های لازم را انجام دادیم و موافقت شده اولین پایلوت در حوزه پزشکی در کشور افغانستان اجرا شود و پس از انجام چند پایلوت موفق سازمان ایریکا به بهره‌برداری برسد.

وی همچنین از تاسیس پارک علم و فناوری صنایع فرهنگی و فناوری‌های نرم خبر داد و افزود:‌ این پارک در حوزه صنایع فرهنگی برای اولین بار در کشور در دانشگاه علم و فرهنگ راه‌اندازی خواهد شد.

وی با اشاره به حساب مشترک جهاد دانشگاهی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توضیح داد: قرار بود طی سه سال و هر سال 20 میلیارد تومان( سهم هر نهاد) به این حساب واریز شود تا به صورت وام در اختیار واحدهای جهاد برای اجرای پروژه‌های مختلف قرار گیرد.اما در سال 95 به دلیل عدم تحقق جدول 14 و به رغم امیدهای زیادی که داشتیم این حساب مشترک چندان پیش نرفته است و جهاد تلاش می‌کند آرام آرام منابع را تزریق کند.

رییس جهاد دانشگاهی در ادامه با بیان اینکه به رغم برنامه‌ریزی هایی که شد و موفقیت‌هایی که به دست آمد اما به دلیل  عدم تحقق بودجه پژوهش در جدول 14 فعالیت‌ها آن طور که باید و شاید مورد رضایت نبود گفت: البته موفقیت‌هایی که طی یک سال گذشته کسب کردیم قابل قبول بوده‌اند و به عنوان مثال در حوزه علوم انسانی به توفیقات خوبی دست یافتیم.

وی ادامه داد: 12 طرح ملی و مهم جهاد دانشگاهی در حوزه علوم انسانی به تصویب شورای علمی سازمان برنامه و بودجه( شورایی که برای بررسی و تصویب پروژه‌های ضروری کشور تشکیل شد) به تصویب رسید و 25 طرح نیز در دست بررسی قرار دارد.

طیبی با اشاره به فعال کردن 12 واحد جهاد بر اساس مزیت‌های استانی تصریح کرد: این فعالیت‌ها در آینده نزدیک به فعالیت‌های شاخص در جهاد دانشگاهی تبدیل خواهد شد و همچنین طی برنامه ششم توسعه جهاددانشگاهی چند واحد باقی‌مانده جهاد نیز در این راستا مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه