English

تناقض مسئولین در خصوص میزان صادرات فرش

در حالی که هنوز سازمان گمرک آمار رسمی در مورد میزان صادرات فرش در سه ماهه اول سال جاری منتشر نکرده است، مسئولین اظهارات متناقضی در خصوص حجم صادرات این کالا مطرح کرده‌اند.

تناقض مسئولین در خصوص میزان صادرات فرش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در حالی که بیش از سه ماه از آغاز سال جدید می‌گذرد، اما هنوز سازمان گمرک آمار سه ماهه مربوط به صادرات فرش را منتشر نکرده است. این در حالی است که اخبار متناقضی در خصوص کاهش و افزایش صادرات این کالا در رسانه‌ها شنیده می‌شود.

محمد رضا عابد: میزان صادرات فرش کاهش یافته است

در همین رابطه محمدرضا عابد، مشاور مرکز ملی فرش ایران با اشاره به این مساله اعلام کرد از شواهد موجود برمی‌آید که صادرات در دو ماهه اول سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش روبرو بوده است.

طبق آمار سازمان گمرک در سه ماهه اول سال 1395، ارزش صادرات فرش دستباف 65.6 میلیون دلار و عملکرد وزنی صادرات محصول مذکور 1.2 هزار تن بود.

کارشناسان علت رشد صادرات فرش در این سال را آغاز اجرای برجام و باز شدن بازار ایالات متحده آمریکا به روی تاجران فرش ایرانی می‌دانند که در این صورت تغییر دولت در آمریکا می‌تواند این آمار را با تغییراتی منفی روبرو سازد.

با روی کار آمدن دونالد ترامپ و اتخاذ مواضع سخت‌گیرانه دولت وی علیه جمهوری اسلامی احتمال می‌رود آمار صادرات فرش کشور با کاهش مواجه شود. در همین راستا مخالفت دولت جدید آمریکا با برجام و تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای محدود کردن ایران همراه با تصویب تحریم‌های جدید در سنا، این امکان را تقویت کرده است.

این در شرایطی است که قالیبافی همواره به عنوان شغلی جایگزین مطرح بوده و دولتمردان برای جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها بدان توجه ویژه نشان داده‌اند. ضمن آنکه دولت یازدهم با تأکید بر صادرات غیرنفتی امیدوار است از این طریق بتواند در چهار ساله بعدی بیکاری را در کشور به ویژه مناطق محروم مهار سازد و همچنین تلاش دارد برای دومین سال تراز تجاری را با پیشی گرفتن صادرات غیرنفتی بر واردات مثبت نگاه دارد.

بر اساس اظهارت حمید کارگر، رئیس مرکز ملی فرش، صادرات فرش به عنوان یک کالای ارزآور در دهه‌های اخیر به «طور متوسط سالانه 500 میلیون دلار وارد چرخه اقتصاد کشور کرده است» که کاهش صادرات این کالا نه تنها تراز تجاری ایران را با نوسان مواجه می‌کند بلکه میزان درآمد سرانه خانوارهای وابسته به این صنعت نیز تنزل قابل توجهی خواهد داد.

نعمت زاده: کاهش صادرات فرش نداریم

در همین راستا وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به پیگیری‌های خبرنگار خبرگزاری موج در مورد احتمال کاهش صادرات فرش تأکید کرد: «هرچند که هنوز سازمان گمرک آمار فصل بهار را منتشر نکرده است اما قرائن نشان می‌دهد صادرات فرش در سه ماهه سال جاری نسبت به قبل افزایش داشته است و لذا بحث کاهش در این میان مطرح است.»

اهمیت شفاف‌سازی آمار و لزوم تهیه برنامه‌ای برای تداوم مطمئن صادرات فرش می‌تواند بر سطح زندگی روستائیان، اشتغال و رشد جمعیت اثرات مثبتی بگذارد. اما در نقطه مقابل انتشار اخباری ضد و نقیض در خصوص آینده کاری چندین هزار نفری که زندگی خود را به رونق و استمرار صادرات این کالا گره‌زده‌اند، می‌تواند در نهایت ضربه‌ای به اقتصاد کلان کشور وارد کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه