English

معاون وزیر اقتصاد خبر داد

۴ میلیارد دلار فاینانس خارجی برای دو پروژه مهم در هرمزگان

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی از ۴ میلیارد دلار فاینانس خارجی برای دو پروژه مهم ساخت پالایشگاه بهمن گنو و نیروگاه بندرعباس در استان هرمزگان خبر داد.

۴ میلیارد دلار فاینانس خارجی برای دو پروژه مهم در هرمزگان

به گزارش خبرگزاری موج، محمد خزاعی در حاشیه سفر به بندرعباس در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران در یک جمله مسئول مذاکره، پیگیری و بررسی تأمین منابع مالی خارجی برای کشور است، اظهار کرد: بانک‌های توسعه‌ای مثل بانک توسعه اسلامی، زیرساخت آسیا، بانک جهانی، بانک مرکزی و غیره بر اساس سرمایه‌گذاری خارجی و همین‌طور فاینانس‌هایی که برای کشور تدارک می‌شود با ما همکاری می‌کنند.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه در حال حاضر ۵ پروژه از منابع بانک توسعه اسلامی در این استان به مبلغ بیش از ۲۳۳ میلیون دلار در حال اجرا است و مراحل مختلفی را پشت سر گذاشته است که شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان برای ثبت شبکه آب ملی جگین و آب‌رسانی از بندرعباس به قشم، گسترش کارگاه‌های کشتی‌سازی بندرعباس، افزایش اعتبار سد جگین و سد سرنی بخشی از تلاش‌های است وزارت اقتصاد و سازمان سرمایه‌گذاری انجام داده است.

خزاعی با اشاره به اینکه ۴۲ پروژه قابل‌عرضه و سرمایه‌گذاری شناسایی شده‌اند، خاطرنشان کرد: در کل ۱۶ پروژه از محل سرمایه‌گذاری خارجی غیر از فاینانس در این استان در حال اجراست.

رئیس‌کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران حجم کل سرمایه‌ای مصوب را حدود ۴ میلیارد دلار اعلام کرد و افزود:  نزدیک به یک میلیارد دلار از سرمایه‌گذاری‌های مصوب تاکنون جذب شده که بر اساس اطلاعاتی که از بانک مرکزی برای ورود ماشین‌آلات به‌دست‌آمده نرخ خوبی بوده و طبیعی است که تمامی منابع مالی یک سرمایه‌گذاری یکجا وارد کشور نشده و طی چند سال این امر محقق می‌شود.

وی ضمن ابراز امیدواری برای ادامه این روند اضافه کرد: در حال حاضر برای دو طرح عمده به دنبال تدارک از منابع مالی خارجی به‌صورت وام خارجی و فاینانس هستیم که یکی ساخت پالایشگاه بهمن گنو است که در خصوص بیش از دو میلیارد و دویست میلیون دلار با اگزیم بانک چین مذاکراتی انجام و خیلی از مراحل آن را انجام دادیم و کارهای نهایی این پروژه را در کمیته تأمین راهبری منابع مالی انجام داده‌ایم.

خزاعی با بیان اینکه تهیه و پردازش این پروژه مدت زیادی را به علت رقم سنگینش صرف کرد، تصریح کرد: پشت هرکدام از این نکات ماه‌ها کار و تلاش توسط وزیران و وزارتخانه‌های ذی‌ربط و سازمان سرمایه‌گذاری صورت گرفته است تا برای تهیه و تأمین منابع مالی منجر به توافقی با یک بانک خارجی شده است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه روز دوشنبه شاهد کلنگ زدن نیروگاه بندرعباس خواهیم بود، اضافه کرد: دستگاه اجرایی این پروژه، شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی بوده و وزارت نیرو نیز زحمات زیادی کشیده است.

وی با بیان اینکه بنده و همکارانم در وزارت اقتصاد و بانک مرکزی مذاکرات مفصلی را در خصوص این پروژه انجام دادیم، اظهار کرد: هزینه طرح یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بوده که تمام کارهای آن انجام‌شده است.

رئیس‌کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران با اشاره به اینکه وام این طرح نیاز به مصوبه مجلس داشت که به کمک سازمان مدیریت لایحه آن را تهیه‌کرده، به مجلس بردیم و در مجلس هم به تصویب رسید، بیان کرد: دیگر مشکلی از بابت کارهای بانکی، مصوبات، وزارت اقتصاد، صدور ضمانت‌نامه و غیره وجود ندارد.

خزاعی با بیان اینکه امیدوارم این پروژه به‌زودی بتواند مراحل اجرایی‌اش را آغاز کرده و از این منابع مالی استفاده شود، افزود: اگر در بخش خصوصی پروژه‌ای را برای مشارکت با سرمایه‌گذار خارجی با مدارک کامل به وزارت اقتصاد و سازمان سرمایه‌گذاری، تنها دو هفته قبل از برگزاری جلسه بعد سرمایه‌گذاری و هیئت سرمایه‌گذاری معرفی کنند قطعاً ضمانت‌نامه و مجوز آن توسط سازمان صادر می‌شود.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در پایان خاطرنشان کرد: پروژه تکثیر و تولید بچه ماهی دریایی در قشم با یک سرمایه‌گذار فرانسوی، با بیش از هشتاد درصد پیشرفت در حال انجام است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه