English

۲۵ آبان، نماد مقاومت مردم اصفهان برای دفاع از امنیت

25 آبان ماه یاد آور روزی است که مردم مومن، خداجو و ولایی استان اصفهان پیکر پاک 370 شهید رشید اسلام را بر روی دستان خود تشییع کردند که جهان تا به امروز چنین صحنه ای از ایثار و فداکاری را بر خود ندیده است.

25 آبان، نماد مقاومت مردم اصفهان برای دفاع از امنیت

به گزارش خبرگزاری موج اصفهان، سردار حمید علینقیان پور فرمانده انتظامی استان اصفهان در یادداشتی نوشت:

دهم آبان ماه سال 1361 عملیات محرم که بیش از نیمی از کادر و فرماندهی آن از اصفهان بود برای بازپس گیری مناطق اشغال شده توسط متجاوزان بعثی با رمز "یا زینب (س)" به فرماندهی سردار حسن باقری آغاز و یک هفته به طول انجامید در مرحله نخست این عملیات در کمتر از نیم ساعت شماری از نیروهای عراقی به اسارت در آمده و 550 کیلومتر مربع از خاک ایران آزاد و شهرک طیب عراق به تصرف رزمندگان در آمد. مرحله دوم این عملیات بامداد 11 آبان ماه انجام و درجریان آن نیروهای عراقی به محاصره کامل رزمندگان ایران درآمدند و 150 کیلومتر مربع از زمین های اشغال شده آزاد و تعدادی از نیروهای عراقی به اسارت در آمدند.

شامگاه 15 آبان ماه مرحله سوم عملیات با هدف تصرف بلندی های غرب حمرین، جاده ها و مراکز مهم عملیاتی کلید خورد. در این مرحله 300 کیلومتر مربع از خاک عراق، 35 حلقه چاه نفتی تاسیسات عراق به تصرف نیروهای ایرانی در آمد.

در مجموع این عملیات یک هزار و 250 نفر از رزمندگان ایران به شهادت رسیدند که 700 نفر از آنها اصفهانی بودند. در ابتدای این عملیات نیروها باید از رودخانه "چیخواب" و "دویرج" عبور می کردند که متاسفانه براثر بارش شدید باران و طغیان رودخانه و سیلاب شدید 2 گردان از لشکرامام حسین (ع) در رودخانه فرو رفتند و جان به جان آفرین تسلیم کردند. اما با این وجود نیروهایی که گوش به فرمان فرمانده خود بودند لحظه ای درنگ نکرده و همچنان به راه خود ادامه دادند. با جانفشانی رزمندگان اسلام، رودخانه فتح شد، "جبل الحمرین" و "تپه 175" با تمام افت و خیزهایش و تمام مقاومت و جنگ تن به تن به دست رزمندگان افتاد. "زبیدات" و "شرهانی" تسلیم نیروهای اسلام شد و سرانجام عملیات محرم با موفقیت و پیروزی خاتمه یافت. آب که فرونشست، دربین گل و لای و شن زارها پیکر شهدا جمع آوری و به موطنشان ارسال شد.

حماسه ای که در تاریخ ماندگار شد

مردم اصفهان که تاب و تحمل این همه داغ را یک جا نداشتند به همین دلیل تصمیم گرفتند 370 نفر از شهدا را در 25 آبان ماه همان سال تشییع کنند. 3 یا چهار روز بعد هم 250 شهید دیگر در این شهر تشییع شدند. مردم اصفهان در 25 آبان ماه سال 61 هجری شمسی حماسه ای را خلق کردند که جهان تا به امروز چنین صحنه ای از ایثار و فداکاری را دیگر بر خود ندیده است و این حماسه برای همیشه در تاریخ اصفهان ماندگار شد.

آن روز جمعیت زیادی در میدان امام (ره) اصفهان و خیابان های اطراف جمع شده بودند تا تابوت عزیزان خود را به معراج آسمانی بدرقه کنند. میدان امام(ره) اصفهان از جمعیت موج می زد و آنان برای وداع با شهدای خود لحظه شماری می کردند و سر از پا نمی شناختند آن روز تاریخی را هرگز از یاد نمی برم، مجری برنامه از بلندگو اسامی شهدا را یکی یکی می خواند و تابوت شهدا که در داخل مسجد امام(ره) نگهداری شده بودند به بیرون آورده می شدند و با شکوه خاصی بر سر دستان مردم خداجو و ولایی اصفهان حمل می شدند.

25 آبان ماه در حقیقت نماد مقاومت مردم برای دفاع از امنیت کشور است و به همین جهت این روز را باید ارج نهاد و گرامیداشت و نگذاشت تا به ورطه فراموشی سپرده شود. مردم اصفهان در 25 آبان ماه سال 61 ثابت کردند که تا آخرین نفس پای آرمان های شهدا و ارزش ها نظام اسلامی ایستاده اند و در پیروی از ولی امر خود لحظه ای کوتاهی نخواهند کرد. دلیل این ادعا هم اعزام هزاران نفر از رزمندگان جوان اصفهانی در فردای همان روز است

توصیف امام خمینی (ره) از حماسه ایثار مردم اصفهان

امام خمینی (ره)، معمار کبیر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در خصوص آن روز فرمودند:"درکجای دنیا شهری مانند اصفهان وجود دارد که در یک روز 370 شهید توسط مردم تشییع شود." ایشان در پیامی خطاب به مردم اصفهان فرموند:« رحـمـت خداوند بر همه شهیدان و رضوان و مغفرت حق بر ارواح مطهرشان که جوار قرب او را برگزیدند و سرفراز و مشتاق به سوى جایگاه مخصوصشان در پیشگاه رب خویش شـتـافـتـنـد.

اینجانب با عرض تبریک و تسلیت به مردم قهرمان و شهید پرور استان نیرو خیز اصفهان و هـمـه مـلت بـزرگ ایـران کـه وفـادارى خـود را بـه اسـلام و خـداى مـتـعـال به نحو احسن به اثبات رسانده اند، اطمینان دارم که این فداکارى ها و جانبازى ها در آیـنـده نـزدیـک شجره طیبه اسلام را بیش از پیش بارور مى نماید و دشمنان قسم خورده اسـلام را بـه نـابـودى و اضـمـحـلال مـحـکـوم خـواهـد سـاخـت . از خـداونـد مـتـعـال بـراى شـهـداى عـزیـز رحـمـت و مـغـفـرت و بـراى جـانـبـازان مـجـروح و معلول شفاى عاجل و براى خانواده هاى محترم آنان صبر و اجر مسئلت دارم.»

نظر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در خصوص حماسه 25 آبان ماه

رهبر معظم انقلاب 28 آبان ماه سال گذشته در دیدار با جمعی از مردم و مسئولان اصفهان در خصوص روز 25 آبان سال 61 فرمودند: « به نظرم اگر هرجای دنیا یک روز 370 جوان به خون آغشته را بیاورند در میان مردم و تشییع کنند آن شهر ان روز فلج می شود ، از پا می افتد. اصفهان فلج نشد. در خبر های ما و گزارش های مسلم ما این هست که همان روز عصر عده زیادی از جوان ها و روزهای بعد عده زیادتری به طرف جبهه حرکت کردند. همان شب کاروان عظیم پشتیبانی از شهدا از اصفهان راه افتاد. حالا اگر امروز امروز 370 شهید آوردند مردم باید بنشینند و مشغول عزاداری شوند. دیگر حواسشان به جبهه نیست، نخیر همان روز و روزهای بعد جمعیت راه افتادند. این روحیه را ببینید! این انگیزه را ببینید .!»

دفاع از انقلاب و اسلام نیازمند ایثار و از خود گذشتگی است

آنچه در این خصوص قابل اهمیت می باشد حضور نیروهای پر تلاش و سخت کوش انتظامی در 8 سال دفاع مقدس و تقدیم شهدای زیادی از جمع نیروی انتظامی کشور و به ویژه نیروهای انتظامی استان اصفهان است. البته هنوز هم بعد از گذشت سالها از جنگ تحمیلی باب شهادت برای نیروهای انتظامی باز است و این نیرو همچنان در مقابله توطئه های دشمنان و برقراری امنیت و آرامش مردم شهید می دهد. نمونه بارز آن نیز شهادت سردار شهید اسماعیل چراغی فرمانده گردان امام حسین (ع) یگان ویژه اصفهان است .

درست در شامگاه 25 آبان ماه سال گذشته هنگامی که برای تامین امنیت آرامش در میدان نگهبانی محله ملک شهرحضور یافته بود به همراه 2 تن از نیروهای بسیج به ضرب گلوله نیروهای اغتشاشگر به درجه رفیع شهادت نایل آمد. آری دفاع از انقلاب و اسلام نیازمند ایثار و از خود گذشتگی است و باید همیشه و در همه دوران ها عده ای باشند که جانشان را برای حفظ اسلام فدا کنند و شهیدان چراغی ،حمیدی وکریمی هم از این دست نیروها بودند که با نثار جانشان امنیت را برای مردم تضمین کردند.

گویی تاریخ یک بار دیگر برای اصفهان تکرار شد و مردم اصفهان چند روز بعد از شهادت این مدافعان امنیت برایشان سنگ تمام گذاشتند و با تشییع با شکوه و حماسی خود نشان دادند که مردم امروز از همان نسل دیروز هستند و همچنان پای ارزش ها و آرمان های انقلاب ایستاده و قدرشناس رزمندگان و مدافعان امنیت این آب و خاک هستند.

در پایان یاد و خاطره شهدای دوران دفاع مقدس به ویژه شهدای عملیات محرم سال 61 و شهدای 25 آبان ماه سال 1401 شهر اصفهان گرامی می دارم و به روان پر فتوح همه این شهدا درود می فرستم و ضمن تجدید عهد با شهدا اعلام می کنم که ماموران سخت کوش پلیس اصفهان به عنوان سربازان همیشه آماده و هوشیار این آب و خاک در کنار سایر اقشار مختلف مردم استان که پایبندی خود را در تمام عرصه ها به نظام مقدس جمهوری اسلامی و آرمان های شهدا به اثبات رسانده اند فرامین مقام معظم رهبری و ولی امر خود را همواره نصب العین قرار داده و با جان و دل در اجرای آنها تلاش می کنند و از هیچ کوششی برای ایثار و فداکاری برای دفاع از امنیت کشور دریغ نخواهند کرد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه