English

معاون شهرسازی شهرداری نجف آباد در گفتگو با موج تشریح کرد:

مهم ترین چالش های تصویب طرح تفصیلی شهر نجف آباد

معاون شهرسازی و معماری شهرداری نجف آباد مهمترین دلایل زمان بودن روند تصویب طرح تفصیلی شهر نجف آباد را تشریح کرد.

مهم ترین چالش های تصویب طرح تفصیلی شهر نجف آباد

مهرداد محلوجی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان،گفت: اداره راه و شهرسازی به عنوان دبیرخانه کمیسیون ماده پنج عهده دار برگزاری جلسات و دعوت از اعضای کمیته کار این کمیسیون بوده که در روند دعوت از ادارات،بعضا در سیستم اداری و ارسال نامه ها،  دعوتنامه خارج از موعد ایده آل به مدعوین رسیده و مواردی چون حضور با تأخیر مسئول و یا حضور نماینده مدیر مربوطه را به دنبال دارد که کاهش زمان مفید جلسه و کارایی هر جلسه و در نهایت اطاله بررسی طرح را به دنبال خواهد داشت. 

 وی با اشاره به مواردی از جمله مشکلات پیرامون ارسال و دریافت دعوتنامه حضور اعضاء در جلسه ها، افزود: ثابت نبودن نماینده دستگاه های ذی ربط تصمیم گیرنده در جلسات، وجود کاربری های باغ و اراضی کشاورزی در محدوده شهر، وجود بافت تاریخی مرکز شهر و تغییرات ناشی از ساخت و ساز صورت گرفته در وضع موجود شهر ازدیگر موارد دلایل طولانی شدن روند تصویب طرح تفصیلی شهر نجف آباد است.

محلوجی  تغییر در معرفی نماینده دستگاه های ذیربط را از دیگر موارد مهم طولانی شدن روند تصویب در کمیته کار کمیسیون ماده پنج دانست و گفت: جابجایی در مدیریت ادارات و دستگاه ها  و به تبع آن تغییر نماینده معرفی شده آن ها در کمیسیون، عدم اطلاع رسانی به موقع بخش های تصمیم گیرنده و تعیین جانشین غیر متخصص از عوامل اصلی ثابت نبودن نماینده های معرفی شده هستند که مجموعه این موارد، عدم اطلاع کافی و تسلط ناکافی نماینده حاضر مزبور  جهت بررسی طرح شده را به دنبال خواهد داشت.

این مقام مسئول بیان داشت: با تغییر هر نماینده، لازم است نماینده جدید چندین مرتبه در جلسات تخصصی شرکت نموده تا اطلاعات لازم، آگاهی و تسلط نسبی درباره مسأله مطروحه را کسب نمایند.

وی با اشاره به وجود کاربری های باغ و اراضی کشاورزی در محدوده داخلی شهر گفت: از آنجا که خدمات مورد نیاز شهر (آب، برق، گاز و.. ) باید در طرح تفصیلی پیش بینی گردد، و از دیگر سو در سال های گذشته عرصه هایی از این کاربری ها توسط شهروندان به صورت غیر مجاز ساخت و ساز شده و پرونده آنان به کمیسیون ماده صد ارسال و جرایم آنان اخذ شده و همگی دارای  خدمات مذکور بوده لذا ضروری است که تمامی خدمات شهری مانند طرح فضاهای آموزشی، فرهنگی، درمانی، ورزشی-، فضای سبز و .. در طرح تفصیلی تدوین شده لحاظ گردند که خود مستلزم زمان و برنامه ریزی به روز و مدون دقیق است.

 معاون شهرسازی شهرداری نجف آباد افزود: علاوه بر این نماینده دستگاه های اجرایی مانند جهاد کشاورزی، استانداری، محیط زیست و .. با تغییر کاربری اراضی ساخته شده به مسکونی مخالفت نموده و حتی خارج کردن این اراضی از محدوده شهر را پیشنهاد نموده اند که این موضوع طی جلسات متعدد مطرح و با نظرات مختلفی روبرو گردیده و تصمیم گیری نهایی در این موارد منوط به طرح موضوع در کمیسیون ماده پنج و رأی اعضای آن شده که خود دلیلی دیگر بر طولانی شدن روند تهیه طرح تفصیلی است.

محلوجی با اشاره به تاریخی بودن بافت مرکزی شهر نجف آباد گفت: با وجود مطرح شدن کاربری و گذربندی ها در بررسی طرح پیشنهادی طرح تفصیلی، اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نجف آباد به استناد و تکیه بر اصطلاح حق وتو طرح، در باب مسائلی چون تعیین کاربری ها، حدود و حریم، گذربندی، ارتفاع مجاز  و.. پس از اتمام بررسی های صورت گرفته کمیسیون،  تأیید یا رد طرح تهیه شده را نیازمند به بررسی، نظارت و اعلام نتیجه کارشناسی خود دانسته که مجموعه شهرسازی و معماری شهرداری نجف آباد ضمن ارسال طرح توسط مشاور به مدیریت میراث فرهنگی، بازدید میدانی از نقاط تعیین شده به اتفاق نماینده این مدیریت از سطح شهر ترتیب داده تا هرچه سریعتر نسبت به ارسال نظرات آن سازمان اقدامی عاجل و کارگشا صورت پذیرد که متأسفانه این روند با گذشت زمان زیاد با مکاتبه اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری نسبت به بعضی موارد اعلام موافقت و در سایر موارد مخالفت خود را اعلام نموده که مجددا می بایست توسط مشاور طرح مورد بازبینی قرار گرفته و در کمیته کار کمیسیون ماده پنج مطرح گردد که از دیگر عوامل کندی و در نهایت طولانی شدن روند تصویب طرح تفصیلی می باشد.

معاون شهرسازی شهرداری نجف آباد با اشاره باینکه تغییرات مداوم در وضع موجود شهر از دیگر مشکلات و موانع در راه تهیه به موقع تصویب طرح تفصیلی است، اظهار داشت: بر اساس مطالعات انجام گرفته و برداشت های متعدد توسط مشاور از وضع موجود شهر، خدمات مورد نیاز و و روند توسعه و تعیین کاربری های موجود و مورد نیاز طراحی می گردد اما از سوی دیگر  همزمان با کندی روند تصویب طرح به دلیل مذکور، وضع موجود شهر تغییر یافته و بعضی از خدمات و کاربری های مشخص شده پاسخگوی نیاز مردم نبوده و همین عدم تناسب و یگپارچگی در خدمات، خود گره ای به مشکلات موجود شهر می افزاید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه