English

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان:

بیماری سالک در منطقه کاشان ۶۰ درصد کاهش یافت

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان از کاهش ۶۰ درصد بیماری سالک در منطقه کاشان خبرداد.

بیماری سالک در منطقه کاشان ۶۰ درصد کاهش یافت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، مهدی دلاوری به مناسبت 15 تیرماه روز بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوانات (زئونوز) گفت:65 مورد بیماری تب مالت در منطقه کاشان در سال گذشته گزارش شده است که از این تعداد، 36 درصد زن و مابقی مرد بودند و از بین خانم ها 30  درصد خانه دار بودند.

وی با اشاره به اینکه در این بین 86 درصد، موارد سابقه مصرف لبنیات غیر پاستوریزه داشتند، ضمن تاکید بر استفاده شهروندان از محصولات لبنی پاستوریزه، افزود: کلیه افراد در تماس با دام نکات بهداشتی لازم را رعایت کنند.

دلاوری، از جمله بیماری های زئونوز دیگر به بیماری سالک اشاره و تصریح کرد: این بیماری در سال1401 نسبت سال قبل 60  درصد کاهش داشته و کنترل بهتر این بیماری مشارکت بیشتر سایر سازما نها و ارگان ها را طلب میکند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان بیماری هاری را از دیگر بیماری های این گروه عنوان کرد و یادآور شد: این بیماری در برخی استانهای کشور باعث مرگ گردیده است ولی خوشبختانه در حوزه دانشگاه با مراجعه به موقع موارد حیوان گزیدگی جهت دریافت واکسن و سرم ضد هاری، موردی از مرگ نداشتیم.

وی ادامه داد: اما در شهرستان های کاشان و آران و بیدگل 54 درصد موارد گزش را سگ ها و 41 درصد موارد را گربه ها می باشند که این آمار 95 درصد موارد را پیشگیری از بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان می باشد بنابراین با کنترل سگها و گربه بخش عمده ای از هاری کنترل خواهد شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان، خواستار توجه بیشتر مردم به بحث پیشگیری از گزش توسط حیوانات شد و لزوم مراجعه به مراکز در مان پیشگیری هاری را در موقع هرگونه گاز گرفتگی وچنگ زدگی تاکید کرد.

وی در ادامه گفت: "افزایش آگاهی در خصوص بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوانات" شعار امسال روز جهانی بیماری های زئونوز نامگذاری شده است.

دلاوری افزود: روز جهانی بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان (زئونوز) فرصتی برای افزایش هماهنگی بین بخشی و افزایش آگاهی جامعه به منظور پیشگیری از انتقال و ابتلا جامعه به این بیماری ها است. 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان، با اشاره به اینکه در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی کاشان برخی بیماری های بیشتر از سایر بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان خود نمایی می کنند، افزود:  افزایش آگاهی برای محافظت در مقابل بیماری ها ضروری است.

گفتنی است؛ مرکز درمان پیشگیری هاری کاشان واقع خیابان امام خمینی- مرکز خدمات جامع سلامت  گلابچی- تلفن 55443939 و مرکز درمان پیشگیری هاری آران وبیدگل: خیابان امام خمینی- اورژانس امام خمینی- تلفن 54737766 به شهروندان در این راستا خدمات ارائه می دهد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه