English

نماینده ولی فقیه در فارس:

فعالان حوزه پژوهش مایه افتخار جامعه ایرانی هستند

آیت الله دژکام گفت: فعالان حوزه پژوهش مایه افتخار جامعه ایرانی هستند، تلاش‌های ارزشمندی در این زمینه انجام شده است‌ و امیدوارم توفیقات شما روز افزون باشد.

فعالان حوزه پژوهش مایه افتخار جامعه ایرانی هستند

به گزارش خبرگزاری موج فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش، با بیان اینکه فعالان حوزه پژوهش مایه افتخار جامعه ایرانی هستند گفت: تلاش‌های ارزشمندی در این زمینه انجام شده است‌ و امیدوارم توفیقات شما روز افزون باشد.

وی با اشاره به اینکه کارهای جدید شروع شده است و امیدواریم به نتیجه برسد گفت: بحث پژوهش بحث گسترده ای است و از این جهت افتخار میکنیم که نیروهای متخصص و پژوهشگر ما متناسب با ظرفیت استان کارهای خوبی انجام می دهند.

نماینده ولی فقیه در فارس همچنین گفت:  ما در ابتدا باید این نکته را در نظر بگیریم که صرفا نباید به تحقیقات بنیادی بپردازیم‌ بلکه باید تحقیقات کاربردی را نیز افزایش دهیم چون نیاز جامعه ما به این نوع پژوهش ها است یعنی نهایتا اگر میخواهیم عملا خدمتی به مردم کنیم، نیاز به پژوهش های کاربردی داریم.

آیت الله دژکام تاکید کرد: از جهت دیگر ضرورت پژوهش در مسائل بنیادی را نیز نباید فراموش کنیم و باید روی آن کار کنیم. حتی به نظر بنده حتما باید قبل از شروع کار پژوهشی، کارگاه های آموزشی برای اینکه پژوهشگران کاملا متوجه مسائل در آن قسمت شوند شکل گیرد.

وی اضافه کرد: یک بخش این‌ست که ما باید بتوانیم ارتباط مباحث فرهنگی و فلسفی را با نتایج پژوهش‌های خود، مشخص کنیم؛ پژوهشگر وقتی یک پژوهش کاربردی را آغاز می‌کند، پیش‌فرض‌هایی که در تحقیقات بنیادی باید پاسخ دقیق آنها مشخص باشد را برای خود در نظر می‌گیرد. به تعبیر تمدن رقیب، پارادایم‌های فلسفی باید مشخص باشد، گاهی آنقدر این‌ها را مسلم فرض می‌کنیم که خیال می‌شود نیاز به تحقیق صحیح ندارد در حالیکه همین می‌تواند موضوع پژوهش مستقل باشد.

آیت الله دژکام+ هفته پژوهش شیراز

امام جمعه شیراز خاطر نشان کرد: ما چون پایه و مبانی پژوهش را از تمدن رقیب گرفته ایم و تغییر نداده ایم، برخی می گویند پژوهش های ما باعث تقویت تمدن رقیب می شود و کاری به ایران ندارد. ما در بستر رئالیسم می خواهیم صدرایی فکر‌ کنیم برخلاف تمدن رقیب که دکارتی فکر می کند.

آیت‌الله دژکام با تصریح اینکه باید فضای کار پژوهش بنیادی را برای تبیین پارادایم‌های خودمان باز کنیم وگرنه در آینده همیشه زیر مجموعه غرب خواهیم بود، گفت: وقتی مبانی را از غرب بگیریم در زمین آن‌ها بازی می‌کنیم اما می‌توان زمین بازی را عوض کرد و این یک کار بنیادی عمیق نیاز دارد که امیدواریم شروع شود.

او ادامه داد: پشت حرف از نظر منطق علمی باید ‌چنان قوی باشد تا بخش اجرا را مجبور به کار‌ کنیم. پس نیاز است با همدیگر همکاری کنیم، اگر کمک ندهید و حرف عالمانه زده نشود حرف غیر عالمانه زده می شود و کشور زمین می ماند، متاسفانه کسانی که قدر دانش و علم را ندانسته اند این کار را هزینه اضافه میدانند.

وی با بیان اینکه متأسفانه کسانی که قدر دانش و علم را ندانسته‌اند این کار را هزینه اضافه می‌دانند، گفت: امیرالمومنین علی(ع) فرمود العلم سلطان، پس زور دست علم و دانش است به شرط اینکه همه جامعه ما این راه حل منحصر به فرد را بپذیرند و همه به هم کمک دهند تا به نتایج مطلوب برسیم. امیدواریم سال آینده مرکز تحقیقات استراتژیک در زمینه اینکه چه پژوهش‌هایی، چگونه و برای چه اهدافی شکل می‌گیرد در بحث بنیادی و کاربردی به تفکیک ببینیم

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه