English

دست‌اندازی بزرگ شهرداری در مسیر پروژه‌های درمانی کرمانشاه؛

تأمین امکانات درمانی جزو حقوق شهروندی است

ساخت، تکمیل و تجهیز امکانات درمانی جزو اولیه‌ترین حقوق شهروندی بر اساس قانون محسوب می‌شود که این روزها به دلیل ایجاد دست‌اندازهای مالی از سوی شهرداری کرمانشاه، فعالیت‌های درمان تأمین اجتماعی کرمانشاه را وادار به کشیدن ترمز توسعه مراکز درمانی کرمانشاه کرده است.

تأمین امکانات درمانی جزو حقوق شهروندی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کرمانشاه، سلامتی از بزرگ‌ترین نعمت‌هایی است که خداوند به بندگانش عطا کرده است، سلامتی همیشه از عزیزترین دارایی‌های انسان بوده و هست. به قدمت عمر بشر دغدغه‌هایی با محوریت سلامت همگانی برای بشر وجود داشته. یقیناً زمانی که اجداد ما در غارها زندگی می‌کردند و خبری از جامعه مدنی به شکل و شمایل امروز نبود نیز، نیاز به حفظ سلامتی و توجه به آن از اولویت بالایی برخوردار بوده است.

در ایران اصل بیست و نهم قانون اساسی جمهوری اسلامی برخورداری از بیمه تأمین اجتماعی از نظر بازنشستگی، بیکاری، پیری، ازکارافتادگی، بی‌سرپرستی، در راه ماندگی، حوادث و سوانح و نیاز به خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت‌های پزشکی به صورت بیمه و غیره را «حقی همگانی» نامیده و دولت را مکلف کرده است طبق قوانین از محل درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم، خدمات و حمایت‌های مالی فوق را برای یک‌یک افراد کشور تأمین کند، دولت برای اجرای این تکلیف خود باید اقدامات و برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهد.

این اقدامات از طریق سازمان بیمه تأمین اجتماعی انجام می‌شود. این سازمان، به موجب قانون بیمه تأمین اجتماعی مصوب 1354 برای اجرا و تعمیم و گسترش انواع بیمه‌های اجتماعی و استقرار نظام هماهنگ و متناسب با برنامه‌های تأمین اجتماعی تشکیل شده است. اکنون سازمان تأمین اجتماعی یک سازمان بیمه‌گر اجتماعی محسوب می‌شود که مأموریت اصلی آن پوشش کارگران مزد و حقوق‌بگیر و صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه‌شدگان اختیاری است. حدود 13 میلیون نفر بیمه‌شده اصلی و 2/5 میلیون نفر مستمری‌بگیر تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی قرار دارند که با احتساب افراد تحت تکفل آن‌ها، جمعیتی بیشتر از 39 میلیون نفر را شامل می‌شود.

«در استان کرمانشاه ۲۵۴ هزار نفر بیمه شده اصلی در استان وجود دارد که با احتساب ۳۷۹ هزار نفر افراد تبعی و ۶۳۲ هزار نفر افراد تحت کفالت، بیمه شده اصلی سازمان تأمین اجتماعی هستند و همچنین ۷۶ هزار و ۷۰۰ مستمری‌بگیر با احتساب ۵۷ هزار و ۵۰۰ نفر تبعی آن‌ها تقریباً ۱۳۵ هزار نفر هم زیرپوشش تأمین اجتماعی هستند که در مجموع جمع کل افراد زیرپوشش این سازمان در استان کرمانشاه ۷۷۰ هزار نفر است که حدود ۳۸.۵ جمعیت استان را تشکیل می‌دهند.»

حال باوجود این آمار ایجاد شرایط و امکانات درمانی که بتواند جوابگوی این حجم متقاضی استانی باشد قطعاً نیازمند وجود یک برنامه‌ریزی مدون و استراتژیک است که بتواند در به‌صورت گسترده و البته تخصصی نیاز درمانی آن‌ها را برطرف سازد. در این راستا  میثم حجتی پور، مدیر کل درمان تأمین اجتماعی استان کرمانشاه اظهار داشت: « در حال حاضر ۳۹ درصد جمعیت استان کرمانشاه از ۱۱۰۰ مراکز درمانی طرف قرار داد بیمه تأمین اجتماعی استان کرمانشاه خدمات دریافت می‌کنند و در بخش بیمارستانی نیز ۲۱۲ تخت تحت پوشش این بیمه در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان مستقر هستند

وی افزود: بخش درمان تأمین اجتماعی استان کرمانشاه دارای ۲ بیمارستان شهدا و حضرت معصومه (س) و ۲ پلی کلینیک در کرمانشاه بوده و در شهرستان‌های اسلام آباد غرب، بیستون، پاوه، جوانرود و سنقر و کلیایی مراکز درمانی تأمین اجتماعی در حال فعالیت هستند.

دکتر حجتی پور ادامه داد: تأمین اجتماعی در حوزه درمان غیرمستقیم نیز فعالیت داشته و معاونت خرید و اسناد پزشکی در عقد قرارداد با پزشکان، مراکز آزمایشگاهی و در کمیسیون پزشکی برای مسائل مربوطه ارائه خدمت می‌کند. »

اقدامات خوب مؤثری که حوزه درمان تأمین اجتماعی استان بخصوص پس از حادثه تلخ زلزله سرپل ذهاب که اتفاقاً مصادف با اولین روز کاری مدیرکل درمان تأمین اجتماعی استان بود، در راستای رشد و توسعه کمی و کیفی مراکز درمانی تحت پوشش این بیمه در استان یکی پس از دیگری عملیاتی شده است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به " تعمیر، بازسازی و مرمت دستگاه رادیولوژی و ساختمان آن در بیمارستان شهدا انجام گرفته که از اقدامات ضروری برای مرکز درمانی شهدا است و همچنین راه‌اندازی انبار استاندارد ذخیره دارو و تجهیزات پزشکی در بیمارستان حضرت معصومه (س) برای زمان‌های اضطرار در استان کرمانشاه با اعتبار بیش از ۱۵ میلیارد تومان انجام گرفته است." اشاره کرد.

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان کرمانشاه  در توضیحات بیشتر افزود: « همچنین بخش ان آی سی یو ویژه نگه‌داری کودکان در بیمارستان حضرت معصومه (س) کرمانشاه با تائید دانشگاه علوم پزشکی راه‌اندازی و تعداد موارد فوت کودکان از میانگین کشوری پایین‌تر آمده و تخت‌های این بیمارستان از ۱۰۷ به ۱۲۰ تخت افزایش‌یافته است، اشاره کرد و همچنین طی این مدت درمانگاه‌های پاوه، سنقر و جوانرود به شبکه حوزه درمان استان اضافه‌شده‌اند.

دکتر حجتی پور تجهیز پروژه بزرگ اورژانس بیمارستان شهدا را جزو طرح‌های منحصربه‌فرد در غرب کشور عنوان کرد که قرار است ظرف دو سال به بهره بردار برسد و همچنان مشغول به تکمیل تجهیزات این مرکز هستند و افزود: بخش اورژانس بیمارستان شهدا در فضایی به مساحت 1600 مترمربع در دو طبقه با 200 مترمربع فضای داخلی که حدود 3200 مترمربع فضای کلی درمانی محیطی استاندارد را به لحاظ امکانات پزشکی فراهم خواهد ساخت.

پروژه بزرگ درمانی دیگری که مدیرکل درمان تأمین اجتماعی استان به آن اشاره کرد راه‌اندازی بخشl.D.R بیمارستان حضرت معصومه (س) است که با مجهز کردن 8 اتاق زایمان در آب، ایزوله و ... با کیفیتی کم‌نظیر حتی در سطح کشور مشغول به فعالیت است.

درمانگاه سرپل ذهاب قبل از سالگرد زلزله افتتاح شد

دکتر حجتی پور ادامه داد: درمانگاه سرپل ذهاب قبل از سالگرد زلزله افتتاح  شد و امکانات ساختمانی و مراحل جذب نیرو نیز انجام شده است، همچنین درمانگاه‌های صحنه، هرسین و کنگاور نیز در مرحله کارهای ساختمانی و نرم‌افزاری است و امیدواریم تا قبل از پایان سال 1401 تمامی این درمانگاه‌ها نیز در مدار خدمات‌رسانی قرار بگیرند.

ساخت و تجهیز کلینیک سالمندی با راه‌اندازی درمانگاه تخصصی حضرت معصومه (س)

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان کرمانشاه اعلام داشت: از جمله طرح‌های بسیار خوبی که در دست اجرا داریم راه‌اندازی درمانگاه تخصصی حضرت معصومه (س) است، با توجه به اینکه از قدیم تاکنون درمانگاه این مرکز در دل خود بیمارستان بود، می‌بایست بر اساس اجرای پروتکل‌ها، بخش درمانگاهی خارج از حوزه بیمارستانی باشد و به سرعت اجرای این پروژه را در دستور کار قرار دادیم، مجوزها و اعتبارات کشوری را نیز دریافت کردیم و مقدمات اولیه تأمین زمین و مطالعاتی آن را در خود بیمارستان انجام داده‌ایم و با این کار امیدواریم که یک درمانگاه در سه یا چهار طبقه به‌صورت تخصصی راه‌اندازی شود و البته قصد داریم که یک طبقه را در قالب کلینیک سالمندی به ارائه خدمت به بیماران سالمند و بازنشسته تأمین اجتماعی اختصاص دهیم.

عدم همکاری شهرداری با حوزه درمان تأمین اجتماعی

حجتی پور ادامه داد: یکسری مطالبات شهرداری از حوزه درمان تأمین اجتماعی استان دارد که منکر آن‌ها نیستیم همچون الزام به پرداخت عوارض‌های ناشی از ساخت‌وسازها که من خودم بارها این اطمینان خاطر را به همکاران شهرداری داده‌ام که این هزینه‌ها قطعاً پرداخت خواهد شد، اما امر ناراحت کننده این است که شهرداری به‌عنوان یک بازوی توانمند که وظیفه احقاق حقوق شهروندی به همشهریان است، بجای تعامل و استقبال از پروژه‌هایی مثل طرح‌های حوزه درمانی که ماهیت عام‌المنفعه‌ای دارد، ما را عملاً در یک بروکراسی‌های طولانی حواله به ساختن به‌شرط پرداخت هزینه می‌کند.»

با این تفاسیر بنا بر اعتقاد شهرداری همه‌چیز باید بر اساس قانون و در چارچوب استانداردهای به‌روز باشد، که اگر واقعاً این روند دندان‌شکن در تمامی ارکان و پروژه‌های شهری رعایت شود، امری مثبت و یادآور آن مدینه فاضله‌ای است که در رؤیاهای هر کرمانشاهی وجود داشته و دارد اما واقعیت امر این است که شهر ما زخمی ده‌ها و صدها کلنگ و پروژه نیمه‌تمامی است که فقط تحت تأثیر هیجانات انجام کار و بریدن روبان به اسم پروژه به خورد مردم داده‌اند.

و خدا می‌داند که طی این سال‌ها تاکنون چه میزان از هزینه، وقت و بیت‌المال عمومی شهر صرف این اقدامات مقطعی ناکارآمد شده است، مصداق عینی و هر روزه این نیمه‌کاره ها و نواقص را به خوبی می‌توان در ستون‌های بلاهت منوریل، مجتمع‌های تجاری همچون پلازا و دبیر اعظم که به نفع برخی‌ها فقط ساخته شده و ... به‌راحتی مشاهده کرد و حال حرف اصلی این است که به قول قدیمی‌ها حال کار بزرگواران شهرداری به‌نوعی در دور زدن استانداردها و راهکارهای در رو خبره شده‌اند، نمی‌شود به یک تعامل مشترک به حوزه درمان تأمین اجتماعی برسند و شهروندان تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی بتوانند طعم شیرین همکاری و تعامل بین مسئولین را بچشد؟

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه