English

بهلول تکلوی خبر داد:

تزریق بیش از ۹ میلیون دز واکسن به دام های موجود در اردبیل

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل گفت: سال گذشته ۹ میلیون و ۳۰ هزار دز واکسن به دام‌های موجود در استان تزریق شده است.

تزریق بیش از 9 میلیون دز واکسن به دام های موجود در اردبیل

به گزارش خبرگزاری موج اردبیل، بهلول تکلوی ، مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل گفت: سال گذشته ۹ میلیون و ۳۰ هزار دز واکسن به دام‌های موجود در استان اردبیل تزریق شده است که تعدادی از آنها از طریق داروخانه‌ها توزیع شده و با توجه به استراتژیک بودن برخی بیماری‌ها، تزریق واکسن مربوط برعهده حاکمیت بوده است.

وی افزود: در سال ۱۴۰۰ همه دام‌های سبک و سنگین در استان اردبیل به صورت رایگان علیه بیماری تب برفکی، تب مالت و طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسینه شدند، به طوری که این بیماری‌های خطرناک در استان مشاهده نشده است.

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل با اشاره به تاثیر مجموعه فعالیت‌های دامپزشکی بر اقتصاد، امنیت غذایی و سلامت جامعه گفت: سال گذشته در این راستا ۸۲ مورد پلمب و ۴۶۴ مورد پرونده قضایی در استان اردبیل تشکیل و به دنبال آن احکامی صادر شده و برخی پرونده‌ها نیز در دست رسیدگی است.

تکلوی بیان کرد: امسال تصمیم بر این است تا سقف تخصیص اعتبارات ملی با رایزنی‌های صورت گرفته افزایش یابد تا سطح پوشش بیشتر شود و از طرف دیگر برخی مسئولیت‌ها نیز به بخش خصوصی واگذار شود تا فعالیت‌های پیشگیرانه به صورت رایگان با سرعت بیشتری انجام شود.

وی گفت: برای پیشگیری از شیوع بیماری‌های مرتبط با طیور نیز سال گذشته برای ۲۲۲ میلیون ۵۸۸ هزار قطعه، واکسن تزریق شد که در نتیجه آن طیور صنعتی و سنتی به طور سالم پرورش یافتند و راهی بازار مصرف در اردبیل و سایر استان‌ها شدند.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: هیچ یک از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در این استان شیوع ندارد و اردبیل از این نظر جزو استان‌های پاک محسوب می‌شود.

تکلوی گفت: تاکنون حدود ۸۷۵ نوع بیماری مشترک بین انسان و دام شناسایی شده که بر سلامت جامعه تاثیر بسزایی دارد و دامپزشکی در خط مقدم مقابله با آنها است و در نتیجه تلاش‌های صورت گرفته، اردبیل جزو استان‌های سالم محسوب می‌شود.

وی می گوید: در همین راستا اکیپ‌های دامپزشکی در طول سال بر اساس وظیفه ذاتی خود، نظارت بر فرآورده‌های دامی از تولید تا سر سفره را برعهده دارند و برخی اوقات مانند روزهای منتهی به نوروز با افزایش میزان مصرف، این نظارت‌ها تشدید می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل فعالیت آزمایشگاه مرجع را یادآور شد و گفت: سال پیش برای انگل‌شناسی، سرولوژی، سم‌شناسی، بررسی مواد غذایی و خوراک دام به میزان ۸۶ هزار و ۱۱۶ مورد آزمایش انجام شده است و به استناد آن آزمایش‌ها و نظارت‌ها، فرآورده‌های خام دامی این استان دارای بهترین کیفیت بوده است.

تکلوی گفت: در این زمینه تا کنون مشکل خاصی وجود نداشته است و از جمله در زمینه مقابله با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نیز پایش‌ها ادامه دارد تا مشکلی به وجود نیاید.

وی با اشاره به آغاز فصل گرما و فعالیت کنه‌ها گفت: این کنه‌ها می‌توانند هم آسیب اقتصادی به دامدار بزنند و موجب کاهش تولید گوشت و لبنیات شوند و هم عامل انتقال چندین نوع بیماری اختصاصی دام و مشترک بین انسان و دام باشند.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل می گوید: از این رو انتظار می‌رود که اقشار مختلف مردم از خرید فرآورده‌های دامی از فروشندگان غیرمجاز و یا کشتارهای غیربهداشتی خودداری کنند؛ چرا که می‌تواند آسیب‌های غیرقابل جبرانی را برجا بگذارد.

به گفته تکلوی، در حال حاضر حدود چهار میلیون واحد دامی و هشت واحد کشتارگاه صنعتی دام و طیور در استان اردبیل فعالیت دارند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه