English

موالی زاده عنوان کرد:

افزایش سهم خوزستان در علوم پیشرو با ایجاد پردیس علم و فناوری

معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی استانداری خوزستان گفت: بر خلاف تمام استان‌هایی که در صنعت پیشرو هستند، در خوزستان پردیس علم و فناوری نداریم و این مساله یکی از دغدغه‌های فعالان پژوهش و فناوری استان است.

 افزایش سهم خوزستان در علوم پیشرو با ایجاد پردیس علم و فناوری

به گزارش خبرگزاری موج خوزستان، سیداحمد موالی‌ زاده در آیین تودیع و معارفه رئیس پارک علم و فناوری خوزستان که امروز (۲۱ اردیبهشت‌ماه) در دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: پارک‌های علم و فناوری در دنیا به این دلیل ایجاد شدند که در فرآیند بین صنعت و دانشگاه خلایی احساس می‌شد؛ دانشگاه کاری فناورانه و عالی انجام می‌دهد اما این کار در صنعت ثمره و میوه ندارد در حالی که اصل فرآیندی که قرار است دانشگاه ایجاد کند، تولید ثروت از علم است.   

وی ادامه داد: دانشگاه‌ها فعالیت‌های بسیار خوبی انجام می‌دهند اما تا پیش از این، خروجی آن تنها در مقالات بود و دیگر اتفاق خاصی نمی‌افتاد. لازم است از دانشگاه برای تولید ثروت و افزایش ارزش افزوده استفاده کرد که اینجا یک حلقه مفقوده است و آن هم پارک‌های علم و فناوری هستند. پارک علم و فناوری تنها محل گفت‌وگوی فناوران نیست بلکه جایگاه آن بسیار بالاتر است.

معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی استانداری خوزستان گفت: کار فعالان در پارک‌های علم و فناوری، تولید ثروت در اقتصاد کشورها است. ما نیز در کشور خود این را عملیاتی کرده‌ایم اما متاسفانه در خوزستان پارک علم و فناوری با وجود تلاش‌هایی که شد، از سوی مسئولان مقداری مورد غفلت قرار گرفته است.

موالی‌زاده با بیان اینکه لیاقت خوزستان بسیار بالاتر از پارک علم و فناوری فعلی است، عنوان کرد: درخواست می‌کنیم که نگاه ویژه‌ای به پارک علم و فناوری و پردیس‌های فناوری شود. خوزستان مهد صنعت است اما پردیس علم و فناوری در خوزستان وجود ندارد؛ بر خلاف تمام استان‌هایی که در صنعت پیشرو هستند، در خوزستان پردیس علم و فناوری نداریم و این مساله یکی از دغدغه‌های فعالان پژوهش و فناوری استان است.

وی با اشاره به لزوم تلاش برای بهبود وضعیت پارک علم و فناوری خوزستان تاکید کرد: در خوزستان تلاش بسیار شد اما بهبود وضعیت پارک، مستلزم حمایت‌های ملی است تا ما نیز مثل اصفهان، خراسان رضوی و دیگر استان‌ها، پارک علم و فناوری در شأن استان خوزستان داشته باشیم. به فعالان در این حوزه قول می‌دهم که تمام تلاش خود را در استانداری خوزستان می‌کنیم تا زیرساخت‌های لازم را امسال عملیاتی کنیم و حداقل یک خروجی داشته باشیم.

معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی استانداری خوزستان ادامه داد: در جلسات کارگروه پژوهش و فناوری استان خوزستان هدفگذاری شده و قرار است که در پایان سال آن را ارزیابی کنیم. اگر قرار است در این حوزه به شاخص‌های تعیین‌شده برسیم، مستلزم ایجاد زیرساخت‌های لازم است و بنابراین انتظار داریم که وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به ما کمک کنند. عزم ما نیز برای حل مشکلات پارک خوزستان جدی است.

موالی‌زاده با اشاره به مشکلات پارک‌های علم و فناوری گفت: هدف پارک‌ها ایجاد و ترویج شرکت‌های دانش بنیان، این شرکت‌ها از شرکت‌های مادر تامین نمی‌شوند بلکه از موسسات و شرکت‌های متوسط هستند و تا وقتی به شرکت‌های کوچک و متوسط نپردازیم، نباید انتظار داشته باشیم که تعداد شرکت‌های دانش بنیان افزایش پیدا کند.

وی عنوان کرد: با توجه به وضعیت اقتصادی استان خوزستان، در کارآفرینی و پرداختن به صنایع متوسط و کوچک، ضعف وجود دارد. در اصفهان حدود ۹ هزار بنگاه کوچک و متوسط وجود دارد در حالی که در خوزستان به نظر می‌رسد حدود یک هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار بنگاه وجود داشته باشد. اگر بخواهیم در مقام مقایسه قرار بگیریم باید خود را با اصفهان، آذربایجان غربی و خراسان رضوی مقایسه کنیم و تا زمانی که رسیدگی نشود، نباید انتظار داشت که شرکت‌های دانش بنیان افزایش پیدا کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه