English

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی:

صدقه، مساعدتی است که موجب رفع مشکلی از زندگی بنده‌ای از بندگان خداوند شود

تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: صدقه و انفاق از جمله اعمال بسیار ارزشمند در اسلام بوده و هموار کننده راه رهایی انسان از تعلقات دنیوی و کسب نورانیت است.

صدقه، مساعدتی است که موجب رفع مشکلی از زندگی بنده‌ای از بندگان خداوند شود

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی در سخنانی با تبریک فرارسیدن سالروز میلاد عقیله بنی هاشم (س) و با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مدافع حرم عنوان کرد: رزمندگان مدافع حرم با شجاعت، صلابت و مجاهدت خود اجازه ندادن دست آلوده فرزندان ناپاک ابوسفیان که روزگاری اهل‌بیت پیامبر (ص) و زینب کبری (س) را اسیر کرد به مرقد مطهر و حرم شریف آن بانوی بزرگوار برسد.

حجت الاسلام مروی این سخنان را در مراسم جشن گلریزان آزادی مادران و زنان معسر زندانی که با عنوان « نذر امام رضا (ع) » همزمان با شب میلاد حضرت زینب کبری (س) بیان نمود و ادامه داد: صدقه گستره‌ای وسیع و مصادیق مختلف و متنوعی دارد که یکی از آن‌های کمک مادی به نیازمندان است، هر مساعدتی که موجب رفع مشکلی از زندگی بنده‌ای از بندگان خداوند شوند، به نوعی صدقه به‌شمار می‌رود.

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه افزود: خداوند از طریق کمک به هم نوع راه سعادت و کمال انسانی را پیش پای بندگان خود گشوده است؛ مهم‌ترین جنبه تربیتی انفاق و صدقه دل کندن انسان از تعلقات مادی و اموال دنیوی است.

وی همچنین تصریح کرد: آدمی به اموال و ثروت خود تعلق خاطر دارد و این تعلقات همچون غل و زنجیری دل را محبوس می‎‌کند و مانع پرواز انسان به سوی کمال و قرب الهی می‌شود و تا زمانی که این تعلقات باشد دل انسان همانند کبوتری در قفس است.

حجت الاسلام مروی تاکید کرد: صدقه و انفاق از جمله اعمال بسیار ارزشمند در اسلام بوده و هموار کننده راه رهایی انسان از تعلقات دنیوی و کسب نورانیت است؛ کسی که بتواند خود را از تعلقات مادی آزاد کند، رهایی از دیگر وابستگی‌ها برای او آسان می‌شود.

تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: در قرآن هر کجا نماز آمده در کنارش زکات نیز آورده شده؛ نماز ارتباط محض انسان با خداوند است که در قرآن همراه با زکات آمده، زیرا این دو موجب طهارت معنوی و مادی انسان می‌شود.

وی ادامه داد: زکات موجب پالایش روح و مکملی برای نماز است، پیوستگی این دو فریضه واجب در قرآن به این معناست که اگر انسان می‌خواهد نماز معراجش باشد، باید خود را از وابستگی‌های مادی رها کند و زکات عامل رهایی از تعلقات است.

حجت الاسلام مروی یادآور شد: از منظر اسلام فقر ناپسند است و انسان باید تلاش کند که خود را از فقر و احتیاج نجات بخشد، اما تعلق خاطر به ثروت و اموال نیز مذموم است اسلام فقر را توصیه نمی‌کند بلکه تعلق خاطر به اموال را ناشایست می‌داند.

تولیت آستان قدس رضوی اذعان کرد: رسیدگی به مشکلات و احوالات مردم و گره‌گشایی از زندگی دیگران مورد اهتمام حضرات معصومین (ع) بوده است، مقام معنوی و عرفانی ائمه اطهار (ع) برای ما قابل درک نیست، اما آن چیزی که برای ما در دسترس و قابل‌فهم بوده، سلوک این بزرگواران است.

تولیت آستان قدس رضوی

وی همچنین به این موضوع اشاره کرد: حضرت زهرا (س) در شب عروسی از لباس عروسی خود گذشت و این درس بزرگ را به بشریت داد که انسان باید آنچه را که دوست می‌دارد انفاق کند تا بتواند خود را از تعلقات و بند‌های وابستگی رها سازد.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: از دیدگاه اسلام کمک کردن به دیگر مخلوقات خداوند اعم از انسان یا حیوان ارزشمند و موجب اجر و ثواب الهی است و انسان با کمک به تمام موجودات زمین تا آنجا که از دستش ساخته است و توان دارد، می‌تواند موجب خشنودی خداوند و کسب رحمت الهی شود.

وی در ادامه و خطاب به خیرانی که به نام امام رضا (ع) زمینه آزادی مادران و بانوان جرائم غیر عمد و بدهکار مالی از زندان را فراهم می‌کنند اعلام کرد: کمک امشب شما برای آزادی عده‌ای از بانوان بدهکار مالی از زندان به نام امام رضا (ع) موجب بازگرداندن دوباره زندگی این افراد و احیای خانواده‌های آن‌هاست که بدون تردید خوشنودی و رضایت حضرت رضا (ع) را به دنبال خواهد داشت.

حجت الاسلام مروی در خاتمه چراغ نخست گلریزان را روشن و با اهدای مبلغی کمک نقدی زمینه آزادی جمعی از مادران و زنان بدهکار مالی و جرائم غیرعمد را فراهم کرد و خاطر نشان شد: تلاش خیران برای رفع مشکلات مردم در راستای عمل به سیره ائمه اطهار (ع) بوده و موجب خوشنودی آن حضرات و سعادت خیران است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه