English

یادداشتی انتقادی از نایب رییس اتاق بازرگانی ایران؛

زیرکی رییس، آسانگیری مصاحبه‌گر و افسوس شهروندان

حسین سلاحورزی نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و رییس اتاق بازرگانی لرستان در یادداشتی انتقادی، به گفت‌و‌گوی رئیس جمهور با رضا رشیدپور واکنش نشان داد.

زیرکی رییس، آسانگیری مصاحبه‌گر و افسوس شهروندان

به گزارش خبرگزاری موج از لرستان، نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و رییس اتاق بازرگانی لرستان در یادداشتی انتقادی با عنوان «زیرکی رییس، آسانگیری مصاحبه‌گر و افسوس شهروندان»، به گفت‌و‌گوی شب گذشته رئیس جمهور با رضا رشیدپور واکنش نشان داد.

حسین سلاحورزی، در یادداشت زیرکی رییس، آسانگیری مصاحبه‌گر و افسوس شهروندان، نوشت:

دکتر حسن روحانی به تلویزیون آمد و رو‌ در‌ روی یک مجری نسبتا باسابقه تلویزیونی نشست و به پرسش‌هایش جواب داد. میلیونها شهروند ایرانی با شور و شوق به این گفت‌و‌گو، گوش دادند. یک نظر سنجی نه چندان پرشمار و ژرف از کسانی که فعال اقتصادی به حساب می‌آیند درباره این نشست رییس جمهور انجام دادم و متاسفانه همانطورکه می شد حدس زد، سخنان رییس دولت دوازدهم  رضایت چندانی ایجاد نکرده است. 

البته انتساب مصاحبه‌گر  به صدا و سیما به مثابه رسانه رسمی حکومت او را وادار کرده بود رفتار رسمی، محافظه کارانه و به نوعی بسیار آسانگیر باشد. رییس دولت نیز با استفاده از تجربه 37 سال حضور در صحنه سیاست نیز از آسان گیری پرسشگر بیشترین بهره را برد و با طولانی کردن پاسخ های اولیه در این مصاحبه به گونه‌ای رفتار کرد که زمان از دست برود.

بخشی از سخنان رییس جمهور، بازار ارزی ایران را کساد کرد

پاسخ‌های کلیشه‌ای از سوی رییس جمهور به ویژه درباره مهمترین رخداد ارزی ایران در هفته‌های تازه سپری شده، رونق این بازار را نیز کساد کرد و به نظر می رسد دوباره که ایشان به تلویزیون بیاید بینندگان کمتری پای تلویزیون بنشینند.

برای روشن شدن این روایت غصه‌آور به پاسخ ایشان خوب توجه کنید که درباره نرخ ارز افسار گسیخته در یک هفته اخیر هیچ حرف دقیقی نزد. روحانی توضیح داد:

وعده دولت به مردم تامین ارز مورد نیاز کشور است و درآمد ارزی ما در کشور خیلی بیشتر از مخارج ارزی ماست. ازابتدای سال 96 تا پایان سال، پیش‌بینی ما این است حدود 90 میلیارد از منابع نفتی و غیره درآمد ارزی خواهیم داشت. در حال حاضرصادرات غیر نفتی ما در کشور بیش از 30 میلیارد دلار است و بنابراین با توجه به پیش‌بینی، مجموعه درآمد کشور به رقمی بیش از 90 میلیارد دلار خواهد رسید و مخارج ما از بخش واردات حدود 70 الی 75 میلیارد دلار خواهد بود و به این معناست که درآمد ما خیلی بیش از مخارج ما است و ما به مردم تعهد می‌دهیم در این زمینه مشکلی وجود نخواهد داشت.

مشکل شهروندان و فعالان اقتصادی این است که مهار نوسان نرخ ارز که رییس دولت و رییس کل بانک مرکزی آن را از افتخارات دولت یازدهم می داند ازدست رفته حساب می‌شود و این نوسان پردامنه و شتابان به رانت، به فساد احتمالی و به ابهام بیشتر بازار ارز منجر می‌شود.

همانطور که در پاسخ آقای روحانی می‌خوانید، ایشان با ساده کردن مساله دردسر ساز نوسان پردامنه در نرخ ارز تنها به این بسنده می‌کند که دولت موظف است ارز کشور را تامین کند. این البته نادرست نیست اما هرگز بیم و ناامیدی مردم درباره تحولات ارز را جواب نمی‌دهد.

جدای از اینکه جناب رییس جمهور چگونه به این نتیجه رسید که  مصارف ارزی ایران 75 میلیار دلار است، هرگز به احتمال کاهش نرخ تبدیل دلار به ریال نیز اشاره نکرد. به نظر می‌رسد آسانگیری مصاحبه‌گر که می‌توانست درباره نرخ ارز و تحولات آن بپرسد، کار رییس جمهور را سهل و ساده کرد.

روحانی و رشیدپور

کاش مصاحبه‌گرانی جسور با رییس جمهور صحبت می‌کردند

کاش رییس جمهور به چالش کشیده می‌شد و از او می پرسید که آیا دلار به 5هزارتومان نزدیک می‌شود یا نه؟ کاش در این گفت‌و‌گو به جای یک مصاحبه‌کننده، دست‌کم 4روزنامه نگار جسورتر که در اقتصاد، در سیاست، در فرهنگ و در امور اجتماعی تخصص داشتند با روحانی به طور واقعی‌تر گفت‌و‌گو می‌کردند.

مصاحبه‌گر آسانگیر و رییس زیرک، گفت‌و‌گویی کردند که به افسوس شهروندان منتهی شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه